3160
Sök

Vem ska betala skatten vid ägarbyte?

Hemmasittare
241 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
Tjena.

Har en fundering kring vem som är skyldig att betala skatten på min bil om jag säljer den. Just nu (28 feb) är bilen avställd, och min betalningsmånad är mars. Jag har inte tänkt ställa på bilen innan jag säljer den heller. Är det nya ägaren som får betala skatten, eller måste jag betala skatten ändå?

Så här står det på transportstyrelsen "Om fordonsskatt påförs i samband med att ett fordon ställs på, är den person som var registrerad ägare vid påställningstillfället skyldig att betala skatten." Menar dom då den nya eller gamla ägaren? Jag menar det är ju den personen som köper bilen som kommer stå på den när bilen ställs på så att säga.

Vill inte sälja bilen för billigt, och sen få hem en räkning på skatten i alla fall.

Mvh
Senast redigerat av C-Douglas (28 februari 2009)

typ..eh..va?
582 Inlägg
28 februari 2009
Säljer du bilen avställd, och nästa ägare ställer på den så får ju han betala skatten...
Förstår inte riktigt vad det är du inte förstår tongue..eller har jag fattat fel tongue
Senast redigerat av Roz-104 (28 februari 2009)

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 februari 2009
Det är ju ganska tydligt tycker jag. smile
Byter bilen ägare, och den inte blir påställd förrän efter ägarbytet åker ju han på skatten. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

+Uppfinnare+
643 Inlägg
28 februari 2009
den person som bilen står på när det är dags att betala skatten är skyldig att betala, såvida bilen inte är avställd smile

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

1 853 Inlägg
28 februari 2009
annars vill man vara lite smart så skickar du bara hem skatteinbetalnings pappret till den nya ägaren. om du skulle få det hem till dig... betalar han inte får han inte köra bilen...

Volvoskadad
6 017 Inlägg
28 februari 2009
När jag köpte bmwn så vart de strul med de. Bilen var avställd men vi stallde på den med koden som dom hade. Fast vi skrev papprena en dag innan vi stallde på den så fick gamla ägaren skatten.

Det är den som ställer på bilen som åker på skatten.
Senast redigerat av Volvo_Mannen (28 februari 2009)

Jonas

566 Inlägg
28 februari 2009
Det är den nya ägaren som ska betala skatten..men ställer han på bilen innan överföringen gått igenom så kommer den till dig!

297 Inlägg
28 februari 2009
så länge bilen inte ställs på med dina ägarpapper så slipper du betala skatten .

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

8 883 Inlägg
28 februari 2009
Att bilen är avställd spelar ingen roll!
Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden ska betala skatten.
Den här frågan har varit uppe många gånger och det har varit lika många felaktiga svar varje gång.
Senast redigerat av Hamilton (28 februari 2009)

Fotograf på tierpidag.se

typ..eh..va?
582 Inlägg
28 februari 2009
Hamilton skrev:
Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden ska betala skatten.
Den här frågan har varit uppe många gånger och det har varit lika många felaktiga svar varje gång.

Det spelar väl visst roll om bilen är avställd. Man betalar ju inte skatt på en avställd bil, så den som står som ägaren vid påställningen betalar ju skatten...

8 883 Inlägg
28 februari 2009
Roz-104 skrev:
Hamilton skrev:

Det spelar väl visst roll om bilen är avställd. Man betalar ju inte skatt på en avställd bil, så den som står som ägaren vid påställningen betalar ju skatten...

Helt rätt var lite för snabb med mitt inlägg.

Fotograf på tierpidag.se

typ..eh..va?
582 Inlägg
28 februari 2009
Hamilton skrev:
Roz-104 skrev:
Hamilton skrev:

Helt rätt var lite för snabb med mitt inlägg.

Ah okej, sånt händer smile

Hemmasittare
241 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
Ok jo det var därför jag frågade big_smile Men är de så att om man fyller i att den skall ställas på vid ägarbytet, då kommer lappen till mig? Men om man bara byter ägare, och sen låter han ställa på bilen, då kommer den till han?! I så fall var de ju helt onödigt av mig att ställa av bilen.. Vem vill köpa en avställd bil o köra hem. Då får han betala mig skatten istället så höjer jag priset.
Senast redigerat av C-Douglas (28 februari 2009)

1 Inlägg
5 februari 2013
Köpte en bil  Januari 27, bilen var påställd av ägaren
                   han lovade skicka ägarbyte via internet.
                   Körde bilen hem.
                   Januari 29 ställde fd ägaren av bilen.
                   Januari 31 blev bilen påställt av fd ägaren.
                   Samtidigt blev bilen registrerad på mig.   Jag måste således betala fordonsskaten. Därför att man räknar med från påställningstillfället vem som ägde fordonet. det har inget att göra med slutsiffran.

172 Inlägg
5 februari 2013
anres skrev:
                   Körde bilen hem.
                   Samtidigt blev bilen registrerad på mig.   Jag måste således betala fordonsskaten. Därför att man räknar med från påställningstillfället vem som ägde fordonet. det har inget att göra med slutsiffran.

Slutsiffran bestämmer vilken månad skatten ska in, så dem har med varandra att göra i allra högsta grad.

Saabifierad
2 031 Inlägg
6 februari 2013
anres skrev:
                   Körde bilen hem.

Där kan du anmäla säljaren då det inte är schysst eller lagligt att göra så om du köpt en påställd och skattad bil.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Sök