2631
Sök

HÖGA avgasvärden BMW 325 iA -94, göra?

115 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#1
Besiktade BMW:n häromdagen och fick skyhöga avgasvärden, både CO-halten och lambdan.
Har läst både här och på andra forum och hört om att man ska ha k-sprit, E85 och alla möjliga saker.
Vissa har lagat ett hål på avgassystemet, andra har servat med olja, visa bytt lambdan.

Vad ska man egentligen göra? Jag vet att det är dags för en oljeservice. Hjälper det något?

Felsöka avgassystemet efter hål?
Byta lambdan?

Är min pendlarbil, men inte så sugen på att lägga ner massvis med pengar på den! Några bra tips?

Det är en import, kan jag hävda att den inte behöver följa de avgaskrav som gäller i sverige pga. detta?

Kokar ris
923 Inlägg
4 februari 2013
#2
börja med att skriva vilka värden du fick,
alltså hc, co, lambda

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

456 Inlägg
4 februari 2013
#3
Om den är intagen som flyttgods kan du hävda .. men då skulle dom sätt det på sin dator..

Tanka ethanol/bensin 50/50 o kör  skiten ur den o sen till besiktningen ..kolla först så du inte har avgasläckage o dylikt..

Olja KAN hjälpa samt t-stift o sånt skit .. men hade provat först med det förstnänmda för sj fick jag igenom en e36 320 med för höga avgassvärden


115 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#4
kommer inte ihåg värdena i huvudet, kan posta dom imorgon! men kommer ihåg att HC-värdet var runt 200 någonting, och även de andra värdena var höga som tusan tydligen...

Då är det ingen idé att försöka med import då... =/

Kokar ris
923 Inlägg
4 februari 2013
#5
så alltså har du problem med fel med lambda hc & co, du kan ju chansa på att du har läckage före lamda sonderna som då skulle göra att bilen läser av fel och doserar fel med bränsle och vipps så skjuter hc i höjden och kabrak så går katalysatorn sönder av allt oförbränt bränsle, så skjöt co i höjden också


bara en jätte vild chansning

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

115 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#6
cenoxide skrev:
så alltså har du problem med fel med lambda hc & co, du kan ju chansa på att du har läckage före lamda sonderna som då skulle göra att bilen läser av fel och doserar fel med bränsle och vipps så skjuter hc i höjden och kabrak så går katalysatorn sönder av allt oförbränt bränsle, så skjöt co i höjden också


bara en jätte vild chansning

Så steg 1 enligt din rekommendation är alltså att kika över avgassystemet? Hittar jag skador där så åtgärda, ev. byta kat, och prova med ca. 20% E85 för att "vara på säkra sidan"? (Sistnämnda är mitt tillägg wink )

Vad händer om jag besiktar den ytterligare en gång och får nedslag, är det körförbud som gäller eller ytterligare chans? Träligt om jag inte vet vad det är och försöker åtgärda och det inte gäller... Har 4.5 mil till jobbet så sitter lite i skiten då tongue

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 februari 2013
#7
Var bilen genomvarm när du fick värdena? M50 kan vara lite känslig för det, har fått sämre värden än det du skrivit på en 525i som löstes genom att köra den genomvarm, blåsa ur den på motorvägen och sedan köra direkt tillbaka till SBP.

Om inte hade det varit steg 1 i mina ögon, kolla över bilen så den varken tar tjuvluft eller läcker avgaser, kolla om allt ser ok ut med stift och så vidare (Om ventilkåpspackningen är dålig kan det stå olja i tändstiftbrunnarna t.ex) och ge henne gärna en service, kör den sedan riktigt genomvarm och se till att dom mäter värdena direkt och att du inte behöver vänta tjugo minuter medan motorn kallnar.

Vill du prova med etanol för att vara på den säkra sidan kan du göra det, men det kan stöka till värdena på andra vis.

Och du har mer än en gång på dig att besiktiga bilen, exakt hur det fungerar förklarar de på baksidan av protokollet vill jag minnas? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

115 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#8
Rquired skrev:
Var bilen genomvarm när du fick värdena? M50 kan vara lite känslig för det, har fått sämre värden än det du skrivit på en 525i som löstes genom att köra den genomvarm, blåsa ur den på motorvägen och sedan köra direkt tillbaka till SBP.

Om inte hade det varit steg 1 i mina ögon, kolla över bilen så den varken tar tjuvluft eller läcker avgaser, kolla om allt ser ok ut med stift och så vidare (Om ventilkåpspackningen är dålig kan det stå olja i tändstiftbrunnarna t.ex) och ge henne gärna en service, kör den sedan riktigt genomvarm och se till att dom mäter värdena direkt och att du inte behöver vänta tjugo minuter medan motorn kallnar.

Vill du prova med etanol för att vara på den säkra sidan kan du göra det, men det kan stöka till värdena på andra vis.

Och du har mer än en gång på dig att besiktiga bilen, exakt hur det fungerar förklarar de på baksidan av protokollet vill jag minnas? smile

ok, tack så mycket. Får försöka med det! smile Vad kan hända med värdena om jag kör med etanol då menar du? smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 februari 2013
#9
sneJe skrev:
Rquired skrev:
Var bilen genomvarm när du fick värdena? M50 kan vara lite känslig för det, har fått sämre värden än det du skrivit på en 525i som löstes genom att köra den genomvarm, blåsa ur den på motorvägen och sedan köra direkt tillbaka till SBP.

Om inte hade det varit steg 1 i mina ögon, kolla över bilen så den varken tar tjuvluft eller läcker avgaser, kolla om allt ser ok ut med stift och så vidare (Om ventilkåpspackningen är dålig kan det stå olja i tändstiftbrunnarna t.ex) och ge henne gärna en service, kör den sedan riktigt genomvarm och se till att dom mäter värdena direkt och att du inte behöver vänta tjugo minuter medan motorn kallnar.

Vill du prova med etanol för att vara på den säkra sidan kan du göra det, men det kan stöka till värdena på andra vis.

Och du har mer än en gång på dig att besiktiga bilen, exakt hur det fungerar förklarar de på baksidan av protokollet vill jag minnas? smile

ok, tack så mycket. Får försöka med det! smile Vad kan hända med värdena om jag kör med etanol då menar du? smile

Om jag tänker rätt så höjer du lambdavärdet och riskerar att höja HC-värdet med etanol, i så fall hjälper det dig inte särskilt mycket. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Konstruktör
1 053 Inlägg
10 februari 2013
#10
Byt tändstift, och kolla så luftfiltret inte är igenklabbat.


115 Inlägg
11 februari 2013
Trådstartare
#11
NdL skrev:
Byt tändstift, och kolla så luftfiltret inte är igenklabbat.

Får kika på det med! Grejen är ju att den går ju rent och fint så... Känns inte som om det skulle vara några problem med det men man vet ju aldrig.

184 Inlägg
11 februari 2013
#12
Jag skulle börja med att få ordning på lambda värdet, kan påverka alla andra värden. Läckage i avgassystemet är ett bra ställa att börja leta, därefter se om lambdasonden är hel. Räcker med att din lambdasond är ur funktion och orsaka att alla andra värden som HC bli fel....
Senast redigerat av Mr_Yellow (11 februari 2013)



Sök