Bullo skrev:
finns massa rykten om si och så (märkte man direkt efter att ha läst igenom tråden). oftast är det ingen sanning i dessa. att välja just rätt platt TV är väldigt svårt då behoven är olika och det finns en hel uppsjö av olika tekniker och märken.
det första du ska kolla på är storleken. vad passar just dig bäst? stort är inte samma sak som bra. en tumregel är att en 28" vanlig TV motsvarar en 32" widescreen TV. av just den enkla anledningen att widescreenen är bredare men lägre. jämför man t.ex. ett ansikte mellan en 28" 4:3 och en 32" 16:9 så är ansiktet ungefär lika stort.
dock betyder inte detta att du ska ha en 32" bara för att du hade en 28" innan (storleken var begränsad med den gamla tekniken). tabellen nedan är en måttstock på vilken storlek som passar just dig bäst:
2,8m - 32"
2,8m - 3,5m - 37"
3,5m - 3,8m - 40"/42"
4m - 46"
4,5m - 50" ->
därefter kan man kolla lite på tekniker (LCD eller PLASMA). LCD tillverkas i alla möjliga storlekar, men PLASMA tillverkas normalt sett från 40"/42" och uppåt. många brukar säga att LCD är bättre, men så kan man inte säga (som att jämföra en glidarbil med en plastraket, bra på olika saker). LCD:n (flytande kristaller) har en panel som består av pixlar som öppnar och stänger sig (släpper igenom ljus). de enskillda pixlarna sänder alltså inte ut ljus utan det är ljusrör (typ) som lyser bakom pixlarna. detta medför att man alltid får ett visst ljusgenomslätt trots att bilden TV:n ska rita upp är kolsvart (bilden blir alltså inte helt svart)
Plasma däremot lyser med varenda lite pixel vilket medför att svärtan blir mycket bättre. en nackdel med plasman är att dess teknik kräver en glasskiva framför som både gör TV:n tung och reflekterande av irriterande ljus bakifrån.
för att krångla till det ytterligare har varje tillverkare olika obeskrivliga tekniska prylar i TV:n (som kan liknas vid volvos alla säkerhetsfunktioner, ABS, EBS, Antispinn, BLIS osv.) men dessa kretsar mm. är endast till för att göra bilden bättre, skarpare och så vidare.
för att en plattv skall få kallas HDReady finns det vissa krav. den skall ha minst 720 punkters upplösning, minst en HDMI kontakt osv (har inte alla krav i huvudet tyvärr). dock kan det vara bra att ha dubblar HDMI kontakter eftersom det kommer krävas i framtiden, t.ex. en HD mottagare och HD-DVD. att 720p räcker för att en tv ska få heta HDReady kanske inte är tillräckligt för den kräsne då det finns något som heter "FullHD" som har 1080p (mycket bättre upplösning).
något annat som är viktigt för en platt TV är responstiden. eftersom apparaten är digital kan den bara göra en sak samtidigt. detta betyder att ju lägre responstid desto snabbare går det för TV:n att rita upp bilden. en långsam tv får "släp" i bilden som kan ses när något rör sig mycket snabbt i bilden, det liksom hackar.
inbyggd digitalmottagare finns det dom som har. behöver du en sådan? det brukar betyda en tusing till i pengar för en inbyggd sådan. har du boxer eller bara de fria marksända kanalerna kan det vara värt att satsa på en sådan tv. MEN har du Canal digital, viasat eller kabeltv så är det bara att glömma.
stirra dig inte blint på tekniker eller tillverkare utan gå in i en välsorterad elektronikaffär och jämför! låt inte säljarna pracka på dig något du inte behöver utan använd mina råd och välj en själv. det som alltid avgör ett TV val (arbetar extra i en elektronikaffär) är 1. designen, 2. bilden, 3. anslutningar mm.
MVH Andreas
är det något så är det bara att fråga på, jag reserverar mig för eventuella skrivfel eller påstående då jag är lite trött i huvudet, dock hoppas jag att detta hjälpte något!