Kan väl svara på ett par frågor i alla fall.
Automattvättar repar lacken i vissa lägen, beror till största delen på vilka borstar som används. Är det bara ren högtryck i automaten så är det inga problem. Personligen tvättar jag aldrig i tvättar som har borstar, här i krokarna resulterar det i handtvätt.
Vilka medel du behöver beror på hur du tvättar och vad du har för förutsättningar. Själv tvättar jag alltid i GDS-hallen på OKQ8, så blir utan maskiner för min del. Då använder jag avfettning, svampar med inbyggt schampoo, Turtles Supertvätt och sen avslutar jag med att torka av bilen med nått fejk-sämskskinn (kostade typ 40 spänn på OKQ8 och fungerar redigt bra).
Tvätta bilen hur ofta du vill
Avfettning brukar jag bara använda om det behövs, men är inga problem att använda det ofta. Undvik avfettning på plastdetaljer, torkarblad etc bara.
Motortvätt innebär att man tvättar motorutrymmet, det är väl inget man ska ge sig på utan att veta vad man håller på med. Kör man "bra" (alltså inga ligger och slickar folk i röven etc) så blir det inte alltför skitigt = man behöver inte tvätta så ofta.
Tygsäten har jag hört ska fungera bra att rengöra med ångtvätt, sånt man brukar se reklam för på TV för. Har dock inte testat det själv, men det börjar väl bli dags.