3414
Sök

Etanolkonvertera Förgasarmotor (Lada Samara 94)

320 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#1
Hej har suttit och sökt runt lite utan att bli någe smartare och undrar då om någon här kan hjälpa mig..

sitter i tankarna och Etanolkonvertera min bil som är en Lada Samara med förgasarmotor och undrar då vad det är man behöver göra?

har läst runt lite och hittar olika svar, det första är att man ska sätta dit en mindre trottelnål och sedan har jag hört lite att man kan behöva ställa in tändningen.

så frågan då är det så simpelt som att byta till en mindre nål och eventuellt ställa in tändningen eller är det mer som behöver ändras?


218 Inlägg
10 februari 2013
#2
Ökad bränslemängd samt tätare oljebyten är det som krävs. körde en Audi 100 med förgasarmotor med E85 och den ökade jag bränslemängden på , inga som helst problem.

-

320 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#3
osterback skrev:
Ökad bränslemängd samt tätare oljebyten är det som krävs. körde en Audi 100 med förgasarmotor med E85 och den ökade jag bränslemängden på , inga som helst problem.

okej dvs att fixa en mindre trottelnål / större munstycke beroende på hur förgasaren är gjord?


218 Inlägg
10 februari 2013
#4
Stämmer bra! Viktigt att byta olja med tätare intervall!

-

218 Inlägg
10 februari 2013
#5
Blir sällan någon ekonomi att konvertera om, när jag körde så kostade etanolen 7,90:-/l  nu kostar den sällan under 10:-/l  och bilen tar i regel 25% mer bränsle med etanol och förgasarmotor!

-

5 686 Inlägg
10 februari 2013
#6
Norrby89 skrev:
osterback skrev:
Ökad bränslemängd samt tätare oljebyten är det som krävs. körde en Audi 100 med förgasarmotor med E85 och den ökade jag bränslemängden på , inga som helst problem.

okej dvs att fixa en mindre trottelnål / större munstycke beroende på hur förgasaren är gjord?

Jo kolla upp vad det är för förgasare. Du kan ju ta en bild och lägga upp i tråden, Lada är ju intressanta bilar då dem är väldigt ovanliga (här uppe i norr iaf).
Det räcker med att öka bränslemängden med 30-40% men jag kan rekommendera att öka förtändningen till runt 18-20° för att göra det bästa av situationen, på så sätt får du lite lite bättre ork i motorn också.

Helst skulle man plana toppen och modifiera tändningskurvan så den passar E85 bättre, men det är inte så värst budget-konvertering som jag antar att du är ute efter.


Mek
88 Inlägg
10 februari 2013
#7
Norrby89 skrev:
Hej har suttit och sökt runt lite utan att bli någe smartare och undrar då om någon här kan hjälpa mig..

sitter i tankarna och Etanolkonvertera min bil som är en Lada Samara med förgasarmotor och undrar då vad det är man behöver göra?

har läst runt lite och hittar olika svar, det första är att man ska sätta dit en mindre trottelnål och sedan har jag hört lite att man kan behöva ställa in tändningen.

så frågan då är det så simpelt som att byta till en mindre nål och eventuellt ställa in tändningen eller är det mer som behöver ändras?

Har du läst på etanol.nu där finner du säkert svar

Livet börjar vi 2 bars ladd

320 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#8
simlar skrev:
Jo kolla upp vad det är för förgasare. Du kan ju ta en bild och lägga upp i tråden, Lada är ju intressanta bilar då dem är väldigt ovanliga (här uppe i norr iaf).
Det räcker med att öka bränslemängden med 30-40% men jag kan rekommendera att öka förtändningen till runt 18-20° för att göra det bästa av situationen, på så sätt får du lite lite bättre ork i motorn också.

Helst skulle man plana toppen och modifiera tändningskurvan så den passar E85 bättre, men det är inte så värst budget-konvertering som jag antar att du är ute efter.

ja just Samarorna börjar bli extremt svåra att få tag på.. brukar bara finnas en 1-4st max ute på blocket..

blir väll att ta en snabbkoll på förgasaren under veckan tror jag då tanken ändå är tom och bilen inte körs..

mjoo vill bara att det ska funka så bra som möjligt till en början, har väll tänkt att toppen ska planas i framtiden tillsammans med nya kamaxlar och någon annan förgasare men det blir i framtiden när ekonomin tillåter det..

osterback skrev:
Blir sällan någon ekonomi att konvertera om, när jag körde så kostade etanolen 7,90:-/l  nu kostar den sällan under 10:-/l  och bilen tar i regel 25% mer bränsle med etanol och förgasarmotor!

just ekonomin är väll sak samma är mer att jag vill testa lite, sen blir det väll typ en krona per liter man tjänar idag och då räknar jag med att bilen drar 30% mer med etanol.

holyday skrev:
Har du läst på etanol.nu där finner du säkert svar

ända som står där är att man ska ha en tunnare trottelnål, dom har någon form av uträkning dock har jag inte hittat storleken på trottelnålen samt nålsätet på min bil än.. men blir väll att ta reda på när jag plockar bort förgasaren..


320 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#9
simlar skrev:
Norrby89 skrev:
osterback skrev:
Ökad bränslemängd samt tätare oljebyten är det som krävs. körde en Audi 100 med förgasarmotor med E85 och den ökade jag bränslemängden på , inga som helst problem.

okej dvs att fixa en mindre trottelnål / större munstycke beroende på hur förgasaren är gjord?

Jo kolla upp vad det är för förgasare. Du kan ju ta en bild och lägga upp i tråden, Lada är ju intressanta bilar då dem är väldigt ovanliga (här uppe i norr iaf).
Det räcker med att öka bränslemängden med 30-40% men jag kan rekommendera att öka förtändningen till runt 18-20° för att göra det bästa av situationen, på så sätt får du lite lite bättre ork i motorn också.

Helst skulle man plana toppen och modifiera tändningskurvan så den passar E85 bättre, men det är inte så värst budget-konvertering som jag antar att du är ute efter.

va ute en snabbis och visade sig att det va mer arbete än väntat att plocka bort förgasaren men visade sig att jag hade lite papper med diverse sprängskisser på förgasaren och det visade sig att det är en tvåstegs solex-förgasare och att det är munstycken och inte någon nål..

hittar 4 olika munstycken i dom papper jag har och det är följande

                                                                     1:a steget                     2a: steget
tomgångs- och övergångssystem
    -bränslemunstycke                                         50

2:a stegets övergångssystem
    -bränslemunstycke                                                                               50

bränslehuvudsystem
    -bränslemunstycke                                          80                                 100

något i den stilen tillsammans med en massa andra saker.. så vilket av alla dessa är det man ska byta ut / ge sig på?


5 686 Inlägg
12 februari 2013
#10
Egentligen allihop men bör räcka med huvudmunstycket som i det papperna du hittat heter  "bränslehuvudsystem
    -bränslemunstycke"
Detta munstycke måste du mäta storleken på ifall du tänkt borra. Det brukar vara lite olika märkning på storlekar på olika märken av förgasare, vissa märker munstyckesstorleken i flöde (om jag inte missminner mig) och vissa märker storleken på hålets diameter.
Om dina munstycken är märkta på hålets diameter så är 1a stegets huvudmunstycke 0,8mm och 2a stegets huvudmunstycke 1,0mm. Om det är märkt i flöde, ja då behöver du mätnålar för att mäta diametern på munstycket så du sedan kan hitta en lämplig borr. (Om du inte köper nya munstycken i lämplig storlek).

Möjligtvis även tomgångsmunstycket för att få till en bra tomgång och lite lättare kallstart. Och om jag tolkat det rätt så är detta munstycke även till accelerationsanrikningen på det spjället som öppnar först.

Och 2:a stegets övergångssystem bör då vara accelerationtillskottsmunstycket på det andra spjället som öppnar senare än det första. Detta munstycke är nog inte så jätteviktigt att byta till större/borra upp.

Men vill du få motorn att gå riktigt bra så bör man byta alla munstycken, det är bara att det kan vara lite krångligt då det inte är säkert att man behöver fullt 30% mera flöde genom tomgångs och acctillskottsmunstyckena.
Senast redigerat av simlar (12 februari 2013)


320 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#11
simlar skrev:
Egentligen allihop men bör räcka med huvudmunstycket som i det papperna du hittat heter  "bränslehuvudsystem
    -bränslemunstycke"
Detta munstycke måste du mäta storleken på ifall du tänkt borra. Det brukar vara lite olika märkning på storlekar på olika märken av förgasare, vissa märker munstyckesstorleken i flöde (om jag inte missminner mig) och vissa märker storleken på hålets diameter.
Om dina munstycken är märkta på hålets diameter så är 1a stegets huvudmunstycke 0,8mm och 2a stegets huvudmunstycke 1,0mm. Om det är märkt i flöde, ja då behöver du mätnålar för att mäta diametern på munstycket så du sedan kan hitta en lämplig borr. (Om du inte köper nya munstycken i lämplig storlek).

Möjligtvis även tomgångsmunstycket för att få till en bra tomgång och lite lättare kallstart. Och om jag tolkat det rätt så är detta munstycke även till accelerationsanrikningen på det spjället som öppnar först.

Och 2:a stegets övergångssystem bör då vara accelerationtillskottsmunstycket på det andra spjället som öppnar senare än det första. Detta munstycke är nog inte så jätteviktigt att byta till större/borra upp.

Men vill du få motorn att gå riktigt bra så bör man byta alla munstycken, det är bara att det kan vara lite krångligt då det inte är säkert att man behöver fullt 30% mera flöde genom tomgångs och acctillskottsmunstyckena.

Okej då har jag i alla fall blivit lite smartare.. dock så skulle jag gissa på att dom märkt med flödet på munstyckesstorleken då det står på vissa delar i pappret om det är mm, cm3 osv..

men det blir att ta reda på när det blivit lite varmare eller när garaget har blivit ledigt..

men måste bara kolla om jag fått det rätt av allt de jag kollat i och om jag förstått det hela rätt..

här är en av bilderna och vist är det 6 och 18 som är dom munstycken som behöver bytas eller borras upp?
http://forumbilder.se/CDC0V/404792-10200656174957553-1109740009-n.jpg
http://forumbilder.se/CDC0V/531640-10200656173717522-1277068842-n.jpg


5 686 Inlägg
12 februari 2013
#12
Hmm, kanske. Fast cm3 är ju volym, flöde är volym/tidsenhet t.ex cm3/min. Men det kanske även finns munstycken som är märkta efter volymen på munstycket, dvs bottenarean*höjden, fast det låter väldigt krångligt märkningssystem men man vet aldrig.

Japp, 6 och 18 är huvudmunstyckena och det är dessa som måste bytas till större eller borras upp.


320 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#13
simlar skrev:
Hmm, kanske. Fast cm3 är ju volym, flöde är volym/tidsenhet t.ex cm3/min. Men det kanske även finns munstycken som är märkta efter volymen på munstycket, dvs bottenarean*höjden, fast det låter väldigt krångligt märkningssystem men man vet aldrig.

Japp, 6 och 18 är huvudmunstyckena och det är dessa som måste bytas till större eller borras upp.

ja jo men menade mer att vid munstyckena så står det inget alls i min lista.. menade mer att jag skulle gissa på att det är flöde iom att det står mm och cm3 vid andra saker i listan så som volym på någon slang samt mm på gasspjäll osv..

men då blir det nog bara att beställa två nya munstycken till att börja då.. frågan är dock om det är någon specialera eller om det bara är att beställa munstycken från typ folkraceshop.se eller liknande..


5 686 Inlägg
12 februari 2013
#14
Norrby89 skrev:
simlar skrev:
Hmm, kanske. Fast cm3 är ju volym, flöde är volym/tidsenhet t.ex cm3/min. Men det kanske även finns munstycken som är märkta efter volymen på munstycket, dvs bottenarean*höjden, fast det låter väldigt krångligt märkningssystem men man vet aldrig.

Japp, 6 och 18 är huvudmunstyckena och det är dessa som måste bytas till större eller borras upp.

ja jo men menade mer att vid munstyckena så står det inget alls i min lista.. menade mer att jag skulle gissa på att det är flöde iom att det står mm och cm3 vid andra saker i listan så som volym på någon slang samt mm på gasspjäll osv..

men då blir det nog bara att beställa två nya munstycken till att börja då.. frågan är dock om det är någon specialera eller om det bara är att beställa munstycken från typ folkraceshop.se eller liknande..

Jaha du tänkte så. Ja jag vet inte, munstycken brukar bara specas enligt sifferstorleken eftersom man köpe munstycke efter vad för förgasare man har.

Jag kan tyvärr inte svara på om det bara är att beställa från folkraceshop eller liknande då jag inte är säker på att det är samma munstycken i både stående och liggande förgasare.
Jag vet inte heller om munstycken skiljer mellan Weber och Solex, jag vet inte heller om dem räknar munstyckesstorlekarna på samma sätt.


320 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#15
simlar skrev:
Norrby89 skrev:
simlar skrev:
Hmm, kanske. Fast cm3 är ju volym, flöde är volym/tidsenhet t.ex cm3/min. Men det kanske även finns munstycken som är märkta efter volymen på munstycket, dvs bottenarean*höjden, fast det låter väldigt krångligt märkningssystem men man vet aldrig.

Japp, 6 och 18 är huvudmunstyckena och det är dessa som måste bytas till större eller borras upp.

ja jo men menade mer att vid munstyckena så står det inget alls i min lista.. menade mer att jag skulle gissa på att det är flöde iom att det står mm och cm3 vid andra saker i listan så som volym på någon slang samt mm på gasspjäll osv..

men då blir det nog bara att beställa två nya munstycken till att börja då.. frågan är dock om det är någon specialera eller om det bara är att beställa munstycken från typ folkraceshop.se eller liknande..

Jaha du tänkte så. Ja jag vet inte, munstycken brukar bara specas enligt sifferstorleken eftersom man köpe munstycke efter vad för förgasare man har.

Jag kan tyvärr inte svara på om det bara är att beställa från folkraceshop eller liknande då jag inte är säker på att det är samma munstycken i både stående och liggande förgasare.
Jag vet inte heller om munstycken skiljer mellan Weber och Solex, jag vet inte heller om dem räknar munstyckesstorlekarna på samma sätt.

okej men får ta och beställa ett par original munstycken istället och borra upp dom till en början.. dom är om inte annat billigare..


5 686 Inlägg
12 februari 2013
#16
Norrby89 skrev:
simlar skrev:
Norrby89 skrev:

ja jo men menade mer att vid munstyckena så står det inget alls i min lista.. menade mer att jag skulle gissa på att det är flöde iom att det står mm och cm3 vid andra saker i listan så som volym på någon slang samt mm på gasspjäll osv..

men då blir det nog bara att beställa två nya munstycken till att börja då.. frågan är dock om det är någon specialera eller om det bara är att beställa munstycken från typ folkraceshop.se eller liknande..

Jaha du tänkte så. Ja jag vet inte, munstycken brukar bara specas enligt sifferstorleken eftersom man köpe munstycke efter vad för förgasare man har.

Jag kan tyvärr inte svara på om det bara är att beställa från folkraceshop eller liknande då jag inte är säker på att det är samma munstycken i både stående och liggande förgasare.
Jag vet inte heller om munstycken skiljer mellan Weber och Solex, jag vet inte heller om dem räknar munstyckesstorlekarna på samma sätt.

okej men får ta och beställa ett par original munstycken istället och borra upp dom till en början.. dom är om inte annat billigare..

Ja det låter som en bra idé, bör ju garanterat passa iaf wink


320 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#17
simlar skrev:
Norrby89 skrev:
simlar skrev:

Jaha du tänkte så. Ja jag vet inte, munstycken brukar bara specas enligt sifferstorleken eftersom man köpe munstycke efter vad för förgasare man har.

Jag kan tyvärr inte svara på om det bara är att beställa från folkraceshop eller liknande då jag inte är säker på att det är samma munstycken i både stående och liggande förgasare.
Jag vet inte heller om munstycken skiljer mellan Weber och Solex, jag vet inte heller om dem räknar munstyckesstorlekarna på samma sätt.

okej men får ta och beställa ett par original munstycken istället och borra upp dom till en början.. dom är om inte annat billigare..

Ja det låter som en bra idé, bör ju garanterat passa iaf wink

mjoo precis smile



Sök