3268
Sök

Dumpventil till TB-58, vilken storlek krävs?

113 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
Hejsan.

Det är så att jag har kört med öppen dumpventil ett tag nu och utan katalysator, men som ni vet så fungerar inte Volvos sprut speciellt bra ihop med dessa och nu när jag har satt på en splitter ny katalysator vill jag inte köra med öppen längre. Därav köpte jag en återcirkulerande dumpventil jag hade tänkt att koppla in, men denna är på 25 mm.

Då fick jag en tanke om att 25 mm för litet för TB-aggregatet. 

Vad tror ni?

Om ja, hur stor dumpventil behövs i sådana fall?

Mvh.
Senast redigerat av Bazzzinga (22 februari 2013)

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

Turbo?
440 Inlägg
22 februari 2013
Beroende på körstil effekt osv. osv.

Men ja de borde funka bra, kan inte tänka mig att de inte skulle de. Min öppna(återcirkulerande) bosch dump klarar ju 300hk iaf utan problem.

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

113 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
Denniz_ skrev:
Beroende på körstil effekt osv. osv.

Men ja de borde funka bra, kan inte tänka mig att de inte skulle de. Min öppna(återcirkulerande) bosch dump klarar ju 300hk iaf utan problem.

Hade varit mycket trevligt.

Visst kör jag ganska hårt till och från, men det är inte full gashäng med dödarknapp genom kurvorna som gäller.

Har inte märkt några stora problem med min 25 mm öppna än så länge, förutom avgasknallar och orolig tomgång.

Förresten, jag frågar när jag ändå är igång. I och med den öppna dumpventilen, och även helt utan dump, med tomgångsmotorn inkopplad så dör bilen när man kopplar. Reglaget verkar vara som det ska, det vill säga att den klickar ganska direkt om man vrider på gasreglaget.

Kommer detta problemet försvinna när jag kopplar in en återcirkulerande dumpventil? Med tanke på att bilen ska besiktigas snart är det väldigt störande om jag måste köra utan tomgångsmotorn inkopplad och ha en tomgång på 1,200-1.500 rpm. Jag kan tänka mig att detta ökar avgasvärdena en hel del, eller är jag ute och cyklar?
Senast redigerat av Bazzzinga (23 februari 2013)

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

Sök