2535
Sök

Vilket mått ? Kan inte googla det

87 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
Nu har jag problem igen.

Enligt den petiga besiktningsgubben har krängningshämmaren brustit också.

Har åkt runt till lite olika butiker som påstår att jag ska ha nåt som heter stabiliseringsstag, och så frågar de mig vilken diameter jag ska ha på den.

Själva kan de inte få fram den informationen. De vet inte heller vart man hittar den infon, så då undrar ju jag hur de tror att JAG ska veta det liksom?

Hur som haver, det var väl kanske inte huvudfrågan, men vet någon här hur i herrans namn man får reda på vilken diameter det ska va?

3 120 Inlägg
20 februari 2013
Borde väl räcka att du ger dem reg nr så borde de väl se vilket stag du ska ha, har du kollat med märkesverkstan om reservdelar?

87 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
viccoA skrev:
Borde väl räcka att du ger dem reg nr så borde de väl se vilket stag du ska ha, har du kollat med märkesverkstan om reservdelar?

De fick regnummer men de blev inget klokare på det. De påstod att enklast var nog om jag gick ut och kröp under bilen och mätte.

De hade dock inte tänkt på att;

1. Min jacka är vit.

2. Jag går inte med en sådan där måttmätargrej i handväskan.

3. Jag vet inte ens vart grejen sitter.

Tror dock att jag ev kan ha lyckats googla fram svaret endå. Synd att det kostar mig en extraresa men då har jag ju nått att roa barnen med.

97 Inlägg
20 februari 2013
Stabiliseringsstag och krängningshämmare är olika saker.. åtminstone i min värld.
Krängningshämmare brukar man kunna svetsa, om den inte har gått av på ett riktigt dummt ställe.
Så jag skulle gissa på att du tjänar på att åka till en lågprisverkstad och låta dom kika om dom kan svetsa det istället för att byta ut det.

87 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
MatteSundstrom skrev:
Stabiliseringsstag och krängningshämmare är olika saker.. åtminstone i min värld.
Krängningshämmare brukar man kunna svetsa, om den inte har gått av på ett riktigt dummt ställe.
Så jag skulle gissa på att du tjänar på att åka till en lågprisverkstad och låta dom kika om dom kan svetsa det istället för att byta ut det.

Jag har talat om för butikerna att det står i bes papperen att "krängninshämmare brusten", då har de babblat om dessa stabiliseringsstagen.

OM det är den delen jag tror att det är, så var det som en skruv som hade lossnat vilket i min värld borde vara så enkelt att bara sätta dit en ny skruv, men men... smile

229 Inlägg
20 februari 2013
Vad är det för bil+årsmodell?

87 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
Frallam skrev:
Vad är det för bil+årsmodell?

Det är en Opel Vectra V6 CD 872x6 från 93.

På bes papperet står det bara (EG:5.3.1) krängningshämmare, fram höger, brusten.

Det säger iaf inte mig så mycket ;D

270 Inlägg
20 februari 2013
De dom menar är stabiliseringsstag, fick den frågan 100 ggr när jag jobbade på mekonomen. Ovh varför dom frågan dig om mått är för att de antagligen finns flera alternativ till just din bil modell, på så vis så finns de bara 2 sätt, ring eller åk till närmsta opel försäljare eller kryp in under din bil och se vad de är som har gått av och mät.

// Floff

97 Inlägg
20 februari 2013
JennieF skrev:
MatteSundstrom skrev:

Jag har talat om för butikerna att det står i bes papperen att "krängninshämmare brusten", då har de babblat om dessa stabiliseringsstagen.

OM det är den delen jag tror att det är, så var det som en skruv som hade lossnat vilket i min värld borde vara så enkelt att bara sätta dit en ny skruv, men men... smile

Okej bästa är om du har möjlighet att ta en bild och lägga upp i tråden. Annars har jag inget mer att tillföra.

87 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
floff skrev:
De dom menar är stabiliseringsstag, fick den frågan 100 ggr när jag jobbade på mekonomen. Ovh varför dom frågan dig om mått är för att de antagligen finns flera alternativ till just din bil modell, på så vis så finns de bara 2 sätt, ring eller åk till närmsta opel försäljare eller kryp in under din bil och se vad de är som har gått av och mät.

// Floff

Men då är det alltså ett stabiliseringsstag jag behöver köpa för att hämmaren ska kunna lagas, eller missförstår jag dig nu?

270 Inlägg
20 februari 2013
JennieF skrev:
floff skrev:

// Floff

Men då är det alltså ett stabiliseringsstag jag behöver köpa för att hämmaren ska kunna lagas, eller missförstår jag dig nu?

Precis! för de är väldigt sällan krängningshämmaren brister mer ofta de är ett stabiliseringsstag. De kan vara lite miss ledande när de står en grej på pappret men sen är de en annan del att byta. Men om du vill vara helt säker så kontakta en bilverkstad.

// floff

3 259 Inlägg
24 februari 2013
JennieF skrev:
Nu har jag problem igen.

Enligt den petiga besiktningsgubben har krängningshämmaren brustit också.

Har åkt runt till lite olika butiker som påstår att jag ska ha nåt som heter stabiliseringsstag, och så frågar de mig vilken diameter jag ska ha på den.

Själva kan de inte få fram den informationen. De vet inte heller vart man hittar den infon, så då undrar ju jag hur de tror att JAG ska veta det liksom?

Hur som haver, det var väl kanske inte huvudfrågan, men vet någon här hur i herrans namn man får reda på vilken diameter det ska va?

Petig? För att din bil har en viktigt del i framvagnen som är trasig? För att han utför sitt jobb så att du kan förflytta dig själv och andra på ett så säkert sätt som möjligt?

Mitt tips på ditt problem: Lämna den till en bilverkstad.

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (24 februari 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Sök