3405
Sök

Hjälp! Oljelampan blinkar! Passat 1.8T -97

4 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#1
Hej biltokiga vänner! Behöver hjälp då jag ej äger en handbok till bilen!

Har ett problem med min passat, när jag körde hem i förrgår började oljelampan blinka och slutade aldrig(Blinkar konstant). Körde dom sista 100 meterna till parkeringen och stängde av bilen fort. Har ni någon aning om vad det kan vara? Kollade stickan och oljenivån var OK. Såg inte en droppe olja under bilen så jag har en känsla att det är oljetrycket den varnar för(?).

Hade lös oljekylaren eller vad den kallas (där man sätter fast filtret) för en månad sen och bytte o-ringen då den gick sönder och spolade ut all olja. Rengjorde vevhusventilationen i samband med det och bytte t-koppling, en slang och plaströret som sitter där.

Om det är oljetrycket, ska jag prova byta oljetrycksgivaren först? Kan det vara givaren? Om det nu är oljesilen som är igentäppt så lämnar jag in på verkstad så får dom byta hela oljepumpen, det är väl lika bra när dom ändå har lös tråget. Har bokat en pump redan utifall att. Det är lite panik med att få igång bilen, har besiktning om en vecka och bilen används flitigt varje dag. Hoppas ni förstod vad jag menade med min virriga text!

Tack på förhand.
//Aldrig-ägt-en-vw-förut

255 Inlägg
25 februari 2013
#2
Väldigt vanligt fel på alla vag 1,8t maskiner är som du nämnde att oljesilen koxar ihop!
Man kör med tex longlife olja för länge utan att byta, då börjar den koxa och klägga igen silen!
Så enda att göra är att byta oljesilen!


Fordonstekniker
1 740 Inlägg
25 februari 2013
#3
Har du kört för länge mellan olje bytena? Kan nog vara så att din olje sil är igensatt.

Lev livet, det kan ta slut fort

4 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#4
Tack för snabba svar!
darkwizard skrev:
Har du kört för länge mellan olje bytena? Kan nog vara så att din olje sil är igensatt.

Nä faktiskt inte, kör ej med longlife-olja. Får ta och byta givaren själv då och lämna in för pumpbyte. Fick höra att det var ett rätt stort jobb, halva fronten ska bort i princip..

En sista grej, vad rekommenderar ni för olja?

Mvh Viktor

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
25 februari 2013
#5
du kan köra longlife olja om du vill det bara du inte kör 3000mil utan byter efter 1500mil


men att börja med givaren är kanske inte något dum ide men tror endå det är trågrivning som gäller
inte så skoj men tar inte jättelång tid

om det är givaren som strular så dröjar det inte länge förens det är stopp i silen endå så man kan likagärna byta givare och göra rent tråg och byta silen
men skulle nog försöka göra rent hela motorn invändigt med någon helsyntets olja innan tråg rivningen så slipper du att det kläggar igen direkt..

väldigt vanligt att oljetrycksproblemen dyker upp isamband med oljebyte

Kör fort så hinner inget hända...


Sök