3759
Sök

Köpråd: RWD-bil för max 30,000.

66 Inlägg
28 februari 2013
#21
BMW e46 325/328/330! Mycket bil för pengarna.  Skulle vilja påstå att det inte skiljer mycket (nästintill ingenting alls) på bränsleförbrukningen mellan en 320 och en 328!  Enligt mig så är där mer körglädje i dem större motorerna. Men det beror ju helt enkelt på en själv, om man gillar när det händer något när man trycker plattan i mattan smile

Men braaaaaaaa // Sajhmon

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 mars 2013
#22
Legosoldaten skrev:
Rquired skrev:
hangman skrev:

jag räkna bara snabbt på en 320, försäkring, bränslekostnad och den är ju gratis emot en 328. Och det skiljer bara inte ens 30 hk på bilarna och det är en nyare motor, så det är ingen marginell skillnad på e46 320 och en e36 328, då jag haft båda bilarna törs jag säga det, e36 däremot är extremt trötta och törstiga.

Du kan få en e46 328 för runt 30 inga problem.

E36 är en stenåldersbil och går absolut inte jämföra med en e46 i utseende eller komfort, som sagt ägt hur många som helst av dessa bilar så har lite erfarenhet.

Jag håller varken med eller har samma erfarenhet, 320i med M54B22 känns ordentligt trött jämfört med en frisk 328i oavsett om det är en E36 eller E46. Där är ett helt annat bottendrag i 2.8 jämfört med 20i som får varvas rätt ordentligt för att leverera så upplevelse och prestanda är på en annan nivå i en 328i, upplevde du ingen skillnad mellan dina bilar var där förmodligen en trasig kamaxelgivare eller liknande i din bil, då reglerar inte Vanos och resultatet blir en väldigt trött 328i.

Min erfarenhet, och många verkar hålla med mig, är att M52 är lika snål eller ett steg snålare än den nyare M54 mer än sin efterträdare dricker den inte. E36 väger dessutom mindre än E46 vilket gynnar både prestanda och förbrukning. När det gäller just 320i med M54B22 har den dessutom lägre utväxling så den dricker mer än övriga motorer i allt förutom stadskörning.

Jag håller med dig om att E46 är fräschare och det bättre valet, men att påstå att E36 är extremt trött och törstig är bara löjligt när det om något är tvärt om med liten marginal. Jag håller dessutom med Kollan när det gäller just styrningen, tidiga E46 fick en väldigt lätt styrning med väldigt lite BMW-känsla vilket åtgärdades till facelift.

När du ändå är här så har jag en fråga, hur går en 328ci efter vägen? Gillar verkligen 328ci:ns utsendee, speciellt med m-paket på, spelar inte någon roll om driftkostnad eller liknande, ska ha den som andra bil, och köra under sommaren med. Nånting som sticker ut och hörs smile aldrig själv kört en 328ci, tänkte ifall du kunde berätta lite mer om denna, all information är uppskattad!

Jag funderar på att vara tråkig och be dig provköra för att få en egen uppfattning, det handlar mycket om känsla och just det är individuellt samt svårt att beskriva. Jag skulle beskriva E36 som väldigt säker i uppträdandet och stabil på vägen med styrning, bromsar, gaspedal och drivlina vars precision är hög. Med det senare menar jag att där är inget glapp i styrningen på 5cm åt vardera håll, bromsarna är inte av karaktären av eller på och trycker du ner gasen upplever du att motorn reagerar direkt. Typiskt för en bil som vill vara lite sportig kan man sammanfatta det som.

Jag kan svara att jag tycker E36 är väldigt körglad för att vara en mellanklassbil, men om du tycker en SAAB, Volvo, Mercedes eller Honda är lika rolig alternativt ännu roligare kan bara du svara på. Jag vågar också påstå att E36 hör till de bättre jämfört med motsvarande konkurrenter, kanske inte bäst på alla punkter med åtminstone bra på de flesta.

E46 är svår att jämföra med för bägge är BMW treor med ungefär samma filosofi bakom, om något kan man kanske påstå att E46 är lite mer mogen i uppträdandet på gott och ont. Men skillnaden är i princip minimal och en liten förändring (däck, fjädrar etc.) kan göra större skillnader i praktiken åt ena eller andra hållet än den som finns på två likvärdiga exemplar i teorin. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök