fiddes skrev:
Bytte topplockspackning på en citroen berlingo 01:a 1,9 diesel och den gick kanon och var ute och körde men efter en stund började kopplingen slira kraftigt och gick inte att köra på mera än 3:an utan att den slirade.
Har runnit ner diesel ifrån dieselfiltret när togs bort, kan det rinna in eller liknande?
Räcker det att göra en motor tvätt och avfettning eller behöver jag byta växelådsoljan?
Tacksam för snabba tipps och hjälp
Mvh Fredrik
Kopplingen är torr, den ligger således inte i växelådsolja så den oljan har inget med kopplingen att göra.
Nu vet jag inget om hur bränslefilter osv sitter på en Berlingo och om det finns risk för att det kan ha runnit ut på kopplingen men om så är fallet hade jag testat med någon utav "huskuren" för att fixa en slirande koppling.
Saken är den att en koppling bygger på friktion och får du olja eller fett på den (diesel är fett) är kopplingen körd då friktionen minskar mellan lamell>>>tryckplatta.
Avfettning är inge bra då det i sig är fett.
Bromsrengöring, bräkleen eller alla former av cleaners som snabbt avdunstar kan du använda.
O du skall ha mycket.....jag hade tryckt i en 2-3 burkar iaf och vridit motorn till olika positioner mellan varje burk.
Ättika kan oxo funka om du är snål
Problemet kan vara att komma åt, du skall spruta in det mellan motor och växellåda i "sprängkåpan" och försöka träffa koppling/tryckplatta/lamell/svänghjul.
Ofta finns det hål någostans i kåpan där vire/rör till kopplingen går in eller ett hål för nollställning av motorn.
Lyckades fixa en slirande koppling på en rallycrossbuss för många år sedan när vi skulle upp til Boden o köra SM.
Den började slira i Gysingeskogarna och vi fick stanna, krypa in under bussen och trycka i ett par burkar cleaner.
Kunde fortsätta en bit och var inne på en nattöppen mack på E4:an och köpte ättika.....MYCKET ättika.
Minen på kassörskan när det kliver in 3 grabbar och ställer upp typ 10flaskor ättika på disken mitt i natten var obetalbar.
Undrar vad hon tänkte
.
Vi klarade oss till Boden o hem iaf (ja bussen stank ättika) och när den senare revs hade det runnit ut växellådsolja från lådans tätning ut på kopplingen.