2699
Sök

"Valpig" Saab 9-3 Aero

Skrotdosan.se
198 Inlägg
2 mars 2013
Trådstartare
#1
Det vart "svenskt" denna gång, en Saab 9-3 Sc Aero 2.8t V6 från 2006. Då detta är min första Saab och också första lite mer potenta framhjulsdrivna bil så har jag ett par funderingar.
Bilen känns ordentligt valpig under kraftig acceleration, hela vägen från stillastående till höga hastigheter. Så pass att jag varit nära på att få transporteras från platsen med andra medel (skottkärra?).. Hur mycket torque-steer lider dessa av normalt? Tidigare ägare har sänkt bilen helt mot mitt samtycke, och jag funderar på om dom även har snålat på fyrhjulsinställningen efteråt och om det kan ha nått med saken att göra. Dom hade iaf skitit i att kalibrera nivåregleringen till xenon lamporna så dom stod rätt ner i backen.
Har kikat lite på subframe stag till bilen då jag hört att dessa ska hjälpa en del, någon som vet vart man kan få tag på dessa?
Tack på förhand smile

Projektråd: Direktörn, eller Geschäftsführer om man är haj på tyska, en ny forumtråd med text och bilder och sånt.
Tidigare: Sagan om skrotdosan, en gammal forumtråd med text och bilder och sånt.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
2 mars 2013
#2
Justera hjulvinklarna fram och eventuellt köp ett vettigt fjäderbenstag. Lustigt att du reagerar på torquesteer på denna modell.
Du ska bara känna 900/9-3 med lite mer effekt wink

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Skrotdosan.se
198 Inlägg
2 mars 2013
Trådstartare
#4
UhrJr: Haha, ja men är man van vid 110 vilda ponnys i en apbur (Berlingo) så blir omställningen enorm. Din 9-3 lär ju vara helt vansinnig ju big_smile Kikade lite på det fjäderbenstag som Maptun har, verkar krocka lite med kylarvätskebehållaren bara men det får man väll till å lösa. Känns som ett kryssmätt slagskepp på vägen atm..

Putteliten: Hade tidigare en 480 turbo med ca 170-180 grovt uppskattade hästar som gick rakt som en pil, inte en tendens till tummvrickning där inte.. Saaben har dock svårt att bestämma sig för vilken sida av vägen den vill avsluta färden på hmm

Projektråd: Direktörn, eller Geschäftsführer om man är haj på tyska, en ny forumtråd med text och bilder och sånt.
Tidigare: Sagan om skrotdosan, en gammal forumtråd med text och bilder och sånt.

132 Inlägg
2 mars 2013
#6
hade aldrig några problem med min 9-3 v6.. 280hk...smile

>< Volvo ><

Skrotdosan.se
198 Inlägg
2 mars 2013
Trådstartare
#7
Känns lite som man sänkt bilen och skitit i hjulvinklar då, hjulinställning och fjäderbensstag it is smile Ska bara hitta ett som passar v6a hmm

Projektråd: Direktörn, eller Geschäftsführer om man är haj på tyska, en ny forumtråd med text och bilder och sånt.
Tidigare: Sagan om skrotdosan, en gammal forumtråd med text och bilder och sånt.

3 860 Inlägg
3 mars 2013
#8
Ja, kolla hjulinställningen, fjäderbensstag kan också hjälpa sen.
På volvo så kan brukar länkarmsbussningen vara en svag punkt, men jag vet inte hur det ser ut på saabarna.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

2 271 Inlägg
3 mars 2013
#9
hjd skrev:
Känns lite som man sänkt bilen och skitit i hjulvinklar då, hjulinställning och fjäderbensstag it is smile Ska bara hitta ett som passar v6a hmm

Staget för den 4 cyl funkar men ligger lite emot påfyllnadslocket för kylvätskan, därav vill dom inte
skriva att det passar V6:an. Men Maptun nämner det på sin sida.

http://www.maptun.se/shopProduct.php?pi … p;car=93ss

Men hjulvinklar, däcktryck etc först, dom är rätt känsliga för slitna däck.

Som referens ålar min knappt någonting med 235/35/19", ET35, sänkt 30 mm, Maptun-stag.
270hk 410nm. Va värre med originalfälg av nån lustig anledning.smile
Senast redigerat av lingua (3 mars 2013)


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
3 mars 2013
#10
Maptuns fjäderbenstag är gjort i så tunnt aluminium att ett dammsugarrör är kaxigare.
Kolla hellre hos speedparts om dom har. Genuinesaab har ett ordentligt, men det ligger ju i usa.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.


Sök