3245
Sök

Antispinn går inte att stänga av. MB E300D -96

Forummoderator
18 013 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
#1
W210. Körde imorse på frostiga/fuktiga vägar. I en korsning gick antispinn i och triangeln i instrumentet blinkade och bilen tappade kraft. Tänkte leka lite och skulle koppla ur den men hittar ingen knapp för detta? Känns ovanligt att den inte går att sätta ur funktion? Enligt instr. bok ska det finnas en knapp märkt "ASR" men icke...

Har jag missat något?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 119 Inlägg
4 mars 2013
#2
på min c-klass sitter den på instrumentpanelen. vid knappen för dörrlåsning osv. men har för mig att på våran förra e-klass saknades den knappen när jag tänker efter :-P de va en 98 smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

217 Inlägg
4 mars 2013
#3
På vissa MB runt 96-97 har jag sett flera som det inte finns möjlighet att stänga av antispinn på.
Dock om du vill leka räcker det att trycka på bromsen precis så mycket så att bromsljuset tänds för då är systemet inte på.
Vissa sägs ha byggt det på en egen knapp till bromsljus kontakten vid pedalen men har inte sett det själv.
Bara bilen tror att du bromsar går det att sladda tydligen, att rycka säkringen gör dock att du förlorar ABS bromsarna också
Edit:  blev för rörigt att läsa utan radbyten
Senast redigerat av mondeofin (4 mars 2013)


Forummoderator
18 013 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
#4
mondeofin skrev:
På vissa MB runt 96-97 har jag sett flera som det inte finns möjlighet att stänga av antispinn på.
Dock om du vill leka räcker det att trycka på bromsen precis så mycket så att bromsljuset tänds för då är systemet inte på.
Vissa sägs ha byggt det på en egen knapp till bromsljus kontakten vid pedalen men har inte sett det själv.
Bara bilen tror att du bromsar går det att sladda tydligen, att rycka säkringen gör dock att du förlorar ABS bromsarna också
Edit:  blev för rörigt att läsa utan radbyten

Det visste jag inte! Tack! Ska prova. Nu lyser dock solen och det är vår ute så imorgon kanske... Vill inte sladda runt med de fina dubbdäcken på torr asfalt :-/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 150 Inlägg
4 mars 2013
#5
Mellan fjädertorn och torpedväggen så har du en kontakt till absgivarna, pluggar du ur de så har du ingen antispin eller antisladd.

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

75 Inlägg
4 mars 2013
#6
Kompisen hade likadant på sin 290TDT och menade på att det fanns en säkring till antispinnen som han hade ryckt, så han slapp pilla på bromsen direkt han skulle leka, någon som vet om detta stämmer? smile
Senast redigerat av Jolanki (4 mars 2013)


Of World
3 370 Inlägg
4 mars 2013
#7
står de inte "ESP" på W210 ändå? på min gjorde det iaf.. finns vid växelspaken på vänstersida

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

75 Inlägg
4 mars 2013
#8
opel_vectra_gts skrev:
står de inte "ESP" på W210 ändå? på min gjorde det iaf.. finns vid växelspaken på vänstersida

Finns versioner med och utan ESP-knappen smile


Forummoderator
18 013 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
#9
Jolanki skrev:
Kompisen hade likadant på sin 290TDT och menade på att det fanns en säkring till antispinnen som han hade ryckt, så han slapp pilla på bromsen direkt han skulle leka, någon som vet om detta stämmer? smile

Jag ska åka och handla sen. Ska trycka ner bromsen så bromsljus tänds och ge maskin full hytta på min grusuppfart. Vi får se.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök