3783
Sök

Volvo 240 - Skrapande ljud vid bakaxeln

58 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
Tjena, jag har en Volvo 240 som nu har fått ett problem med som jag inte förstår vad det kan vara,
när jag kör låter det som om något ligger emot, ett skrapande ljud vid ungefär bakaxeln, bakhjulen och bakbromsarna. Har fixat två videoklipp så ni kan höra hur det låter. Tack på förhand och alla tips hjälper.

(Vi har testat med att ta bort bakhjulen och bakbromsarna men det gör ingen skillnad.)

Två videos, första när den är ute och rullar, den andra i garaget utan bakdäck.

http://www.youtube.com/watch?v=nqlx91T9BHA

http://www.youtube.com/watch?v=kq4FhBpVcIk

21 761 Inlägg
5 mars 2013
Intressant fenomen. Jag har faktiskt i princip likadant på min 240-86, men där händer detta endast när det är en del minusgrader ute. Vid plusgrader blir det aldrig oljud. Vid hastigheter högre än typ 70 så försvinner oljudet.

När jag svänger höger eller motorbromsar så låter det mer, men när jag svänger vänster eller accelererar så låter det mindre. Har jag kört landsväg ett tag och sedan sänker hastigheten så kan oljudet vara borta till att börja med, men efter en stunds körning i lägre hastigheter kan det komma tillbaka.

Detta fenomen har jag haft i flera år och båda yttre hjullagren byttes i samband med oljudet eftersom lagerfel verkade mest logskt, men oljudet var kvar. Har även provat att byta olja i bakaxeln och köpte först vanlig mineralolja, men då tyckte jag att problemet förvärrades. Fick tag i syntetisk olja och då blev det bättre. I så fall verkar det som någonting i diffen. hmm

I din andra video tyckte jag nog att det lät som lagerfel.

58 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Intressant fenomen. Jag har faktiskt i princip likadant på min 240-86, men där händer detta endast när det är en del minusgrader ute. Vid plusgrader blir det aldrig oljud. Vid hastigheter högre än typ 70 så försvinner oljudet.

När jag svänger höger eller motorbromsar så låter det mer, men när jag svänger vänster eller accelererar så låter det mindre. Har jag kört landsväg ett tag och sedan sänker hastigheten så kan oljudet vara borta till att börja med, men efter en stunds körning i lägre hastigheter kan det komma tillbaka.

Detta fenomen har jag haft i flera år och båda yttre hjullagren byttes i samband med oljudet eftersom lagerfel verkade mest logskt, men oljudet var kvar. Har även provat att byta olja i bakaxeln och köpte först vanlig mineralolja, men då tyckte jag att problemet förvärrades. Fick tag i syntetisk olja och då blev det bättre. I så fall verkar det som någonting i diffen. hmm

I din andra video tyckte jag nog att det lät som lagerfel.

Detdär med att det bara  låter när det är minusgrader kan nog stämma in på min, när den har stått i garaget i 2 dygn så brukar den inte låta i början men sen efter att ha åkt ett tag så börjar det låta. Om jag lyckas hitta felet kan jag skicka ett meddelande till dig och berätta vad felet var så kanske du också kan fixsa det.
(Vet dock inte detdär med att det slutar låta vid 70+ då det är en A-traktor och jag visste inte om man fick göra trådar med A-traktorer så jag struntade i att säga det, bil som bil.)

21 761 Inlägg
5 mars 2013
Det är bättre att inte nämna just den fordonstypen, heltklart. Står i reglerna. wink

Vilken årsmodell är din 240, har den elektronisk hastighetsmätare (-86 eller nyare)?

Min har ju elektronisk mätare och jag funderade ett tag på om det kunde vara givaren vid diffen som tog i någonstans, men hastighetsmätaren har iaf inte betett sig konstigt eller lagt av. Har dock inte plockat loss givaren och kikat. smile

58 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det är bättre att inte nämna just den fordonstypen, heltklart. Står i reglerna. wink

Vilken årsmodell är din 240, har den elektronisk hastighetsmätare (-86 eller nyare)?

Min har ju elektronisk mätare och jag funderade ett tag på om det kunde vara givaren vid diffen som tog i någonstans, men hastighetsmätaren har iaf inte betett sig konstigt eller lagt av. Har dock inte plockat loss givaren och kikat. smile

Det är 84s årsmodell men min mätare strular, eller den slutade fungera när den stod ute en dag i runt 20 minusgrader, kan bero på något annat men det måste jag kolla upp! smile

21 761 Inlägg
5 mars 2013
På din borde det vara vajerstyrt från växellådan. smile

Sök