3329
Sök

Nyrenoverad K04 Turbo, dåligt gjort? Ska det vara olja där?

Ålänning!
532 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
#1
Tjena!

Skulle behöva hjälp av någon turbo kunnig person.
Köpte en begagnad K04 som enligt säljaren skall vara nyrenoverad(alla packningar och rörliga delar).
Min bror känner killen sen barndomen och tror inte på att han skulle försöka lura en, men han har haft turbon in på en verkstad för att bli renoverad och det kanske är där som det fuskats

Problemet är att jag tror att turbon läcker olja från turbinen (hot side/avgassidan). Men kan inte själv säga om det har läckt eller om det har applicerats olja vid montering?

Se nedanstående bilder:

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-b0801ba1076b4065816b6eb3b4a0c381.jpg
Turbinhuset. Där den skall täta mot resten av turbon är det oljigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-929381e61f21ab14b5af36bb9af2c22b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-0b72b7b21243b82145b4bcf7201d3561.jpg
Tätningsdelen och turbinen. Här är det också oljigt hela vägen under turbinen.




Problem nummer två är att jag tror att själva turbinen har en liten skada?! Se bild Nedan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-82bb89b5fa36c6922a332d02e42aa9f6.jpg
Skadat turbinblad (Se bladet som är vid den röda markeringen)

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-85b058728ee1f731d005044e674672be.jpg
Förstorning


Är turbon dåligt renoverad?
Är tacksam för alla svar!
Senast redigerat av Pexi92 (6 mars 2013)


5 710 Inlägg
6 mars 2013
#2
Är turbon körd?

Oljan:
Har du kört med turbon och den är så oljig är det inte bra. Då läcker den.
Har du inte kört kan delarna vara rengjorda och inoljade för att inte rosta, svårt att säga.

Skadan:
Ytterst liten...jag har sett värre som fungerar länge, jag hade inte varit orolig.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Ålänning!
532 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
#3
jonTe skrev:
Är turbon körd?

Oljan:
Har du kört med turbon och den är så oljig är det inte bra. Då läcker den.
Har du inte kört kan delarna vara rengjorda och inoljade för att inte rosta, svårt att säga.

Skadan:
Ytterst liten...jag har sett värre som fungerar länge, jag hade inte varit orolig.

mvh Jonas

Turbon skall vara bänktestad efter renoveringen.
Blir det verkligen sådana "brännmärken" runt tätningen om den bara är testad? Eller har dom inte bytt den delen?


5 710 Inlägg
7 mars 2013
#4
Pexi92 skrev:
jonTe skrev:
Är turbon körd?

Oljan:
Har du kört med turbon och den är så oljig är det inte bra. Då läcker den.
Har du inte kört kan delarna vara rengjorda och inoljade för att inte rosta, svårt att säga.

Skadan:
Ytterst liten...jag har sett värre som fungerar länge, jag hade inte varit orolig.

mvh Jonas

Turbon skall vara bänktestad efter renoveringen.
Blir det verkligen sådana "brännmärken" runt tätningen om den bara är testad? Eller har dom inte bytt den delen?

Turbinhuset och heatplaten som sitter under turbinhjulet byter de förmodligen inte om det inte är något fel på den.
En bänktest vet jag inte hur den går till men jag kan tänka mig att man kör den med luft och att det inte uppstår någon värme = är delarna inoljade försvinner inte detta vid testet.
Vet du var den 'är renoverad? ISF kan du ringa o hör med de hur en renovering normalt går till.

MVH Jonas
..............

342 Inlägg
7 mars 2013
#5
Jag tycker nästan det ser ut som att det är filat lite på hjulet? Det skulle inte kunna vara så att det är gjort för att balansera turbinhjulet?


Sök