3152
Sök

Lådstorlek till 5,25" högtalare?

vinnarskalle!
907 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
Ska bygga lite ljud i 02an, men högtalarna kommer sitta i mittkonsollen bakom huvudenheten. Dörrsidorna vill jag inte kapa sönder. Men är lite brydd på vilken lådstorlek man ska ha till ett 5,25"-kit med delningsfilter. Räcker 0,5-1L låda? Vill ju inte få ploppigt eller burkigt ljud.

Superhedde
255 Inlägg
7 mars 2013
Casy skrev:
Ska bygga lite ljud i 02an, men högtalarna kommer sitta i mittkonsollen bakom huvudenheten. Dörrsidorna vill jag inte kapa sönder. Men är lite brydd på vilken lådstorlek man ska ha till ett 5,25"-kit med delningsfilter. Räcker 0,5-1L låda? Vill ju inte få ploppigt eller burkigt ljud.

Jag antar att du inte har några parametrar på dina högtalare, men får man fråga vad det är för märke/modell? 0.5 liter är i minsta laget. Försök gärna få till 2 liter sluten låda och fyll gärna med dämpull för att slippa bullrigt mellanregister/mellanbas. Någon basåtergivning är det inte tal om, men det kan bli bra smäll runt 150hz wink

Mvh Mattias
Senast redigerat av Hedde (7 mars 2013)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

vinnarskalle!
907 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
Tack för svaret smile Jag har inte bestämt mig för några speciella högtalare ännu.. jag kollar runt på lite diverse. Men det finns så jäkla mycket att välja på, så jag vet inte om jag blir något klokare smile I det stora hela så är jag inte alls så kräsen. Budgeten för ett par högtalare (oavsett om det är koaxialare eller med delningsfilter) ligger runt 800 spänn. Men det kanske bara är dynga rent ut sagt? I dagsläget finns inga högtalare alls i bilen, då det inte satt några från fabrik wink så allt som låter är väl en bonus.. haha!!

Superhedde
255 Inlägg
7 mars 2013
Casy skrev:
Tack för svaret smile Jag har inte bestämt mig för några speciella högtalare ännu.. jag kollar runt på lite diverse. Men det finns så jäkla mycket att välja på, så jag vet inte om jag blir något klokare smile I det stora hela så är jag inte alls så kräsen. Budgeten för ett par högtalare (oavsett om det är koaxialare eller med delningsfilter) ligger runt 800 spänn. Men det kanske bara är dynga rent ut sagt? I dagsläget finns inga högtalare alls i bilen, då det inte satt några från fabrik wink så allt som låter är väl en bonus.. haha!!

Ok! Men tänk på att pressa i rejält med dämpull så kan du få skaplig midbas ur små lådor. smile

Mvh Mattias

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

Sök