2412
Sök

Wallbro pump högeffekt på Biltema

39 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
Kör en gammal og900I.92 på etanol, skulle vilja testa med en kraftigare pump.

Det lär finnas en pump i Biltemas sortiment med högre effekt än den "vanliga"

Någon som vet??

Mvh Johannes

1 365 Inlägg
7 mars 2013
Ja att du inte ska köra etanol på kinapumar från biltema. Bosch eller Deatchwerks pumpar funkar bra på E85.
är det för dyrt, kör med orginalpumpen.. de brukar vara av bra kvalité

morsole skrev:
Kör en gammal og900I.92 på etanol, skulle vilja testa med en kraftigare pump.

Det lär finnas en pump i Biltemas sortiment med högre effekt än den "vanliga"

Någon som vet??

Mvh Johannes

5 678 Inlägg
7 mars 2013
Menar du biltemas 044-kopia?

Vad jag läst mig fram till så ska kina-pumparna hålla på E85 ifall man tillsätter SI-alchohol i bränslet, endast E85 sägs vara för strävt så det inte smörjer pumpen tillräckligt.

Redline SI-alcohol finns att köpa på mekonomen, en flaska räcker till 400L E85. En flaska kostar 160kr.
Artnr 41-10140

Men varför vill du testa med en kraftigare pump? Misstänker du att original inte räcker till eller?
Senast redigerat av simlar (7 mars 2013)

1 365 Inlägg
7 mars 2013
Mycket bra tillsats för övrigt, den bör man ju använda oavsett pump.

simlar skrev:

Vad jag läst mig fram till så ska kina-pumparna hålla på E85 ifall man tillsätter SI-alchohol i bränslet, endast E85 sägs vara för strävt så det inte smörjer pumpen tillräckligt.

Redline SI-alcohol finns att köpa på mekonomen, en flaska räcker till 400L E85. En flaska kostar 160kr.
Artnr 41-10140

Men varför vill du testa med en kraftigare pump? Misstänker du att original inte räcker till eller?

39 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
simlar skrev:

Artnr 41-10140

Nu är det så att jag redan kör med varierande tillsatser i etanolen, bl a glykol som tydligen fungerar som tändförstärkare (Stockholms Lokaltrafik kör på ren etanol med runt 5% glykoltillsats)

Att bilen inte funkade här förleden när jag skrev inlägget berodde på att jag varit så otroligt klantig att skölja ur en 20 l oljedunk med lacknafta och hällde det i tanken, där jag precis hällt i ½l glykol.

Och sen väntade jag någon dag med att köra med bilen, så möjligen fick jag en emulsion som inte pumpen gillade och bilen gick därför taskigt och på bara 3 cylindrar.

Hällde i ren bensin och bilen gick igen; MEN jag vill nog installera en bättre pump för alla eventualiteters skull så jag kan experimentera vidare!

I övrigt går bilen kanon, det är en gammal 900I - 92 där jag bytt spridarna och kör på ren etanol året om.

Tack för alla svar, bussigt!

Mvh Johannes

1 365 Inlägg
9 mars 2013
Om du behöver en walbro 340 gss modell så kan du få köpa min orginalpump billigt, den har gått i 2 år på E85 utan problem med tillsats. Pallar runt 450 hästar i motorn och utklassar garanterat alla pumpar på biltema oavsett vad de skriver. Den är dessutom gjord för högt bränsletryck

morsole skrev:
simlar skrev:

Artnr 41-10140

Nu är det så att jag redan kör med varierande tillsatser i etanolen, bl a glykol som tydligen fungerar som tändförstärkare (Stockholms Lokaltrafik kör på ren etanol med runt 5% glykoltillsats)

Att bilen inte funkade här förleden när jag skrev inlägget berodde på att jag varit så otroligt klantig att skölja ur en 20 l oljedunk med lacknafta och hällde det i tanken, där jag precis hällt i ½l glykol.

Och sen väntade jag någon dag med att köra med bilen, så möjligen fick jag en emulsion som inte pumpen gillade och bilen gick därför taskigt och på bara 3 cylindrar.

Hällde i ren bensin och bilen gick igen; MEN jag vill nog installera en bättre pump för alla eventualiteters skull så jag kan experimentera vidare!

I övrigt går bilen kanon, det är en gammal 900I - 92 där jag bytt spridarna och kör på ren etanol året om.

Tack för alla svar, bussigt!

Mvh Johannes

Sök