Har en Ford Mondeo från 98 i riktigt fint skick, det enda problemet är att den drar lite väl mycket tycker jag ( ca 1liter/milen).. Vad jag fått uppfattningen av så skall dessa bilar dra ca 0,7-0,8..
Hur felsöker jag och rättar till problemet?
Har kollat luftfiltret och tändstiften, dessa ser ut att vara i riktigt bra skick! Har hört att man kan testa byta bränslefilter också, men jag fick mitt körkort för ca 1 månad sedan och är inte alls så insatt på bilar ännu som jag vill vara..
Så hur bör jag felsöka för att få ned bränsleförbrukningen? Gör ont att vrida på nyckeln när den drar så mycket som den gör
Min -98a som jag hade en gång i tiden drog runt 0,77 per mil i regel. Vilken motor är det då? Jag hade en 2,0L-motor, men det finns ju en 2,5L-motor också... Och den drar ju antagligen inte 0,77...
Det är en 2.0L-motor i bilen, så tycker den drar lite väl mycket =/
Då var det konstigt. Tyvärr har jag inget mer hjälp att ge eftersom jag inte är speciellt insatt i vad som händer under huven, ville bara uppmärksamma på att 2,5l-motorn inte var lika vanlig, men att den ändå finns.
Till att börja med kan du ju göra stor service på den (olja, filter, tändstift, luftfilter) Kolla så att inga bromsar ligger på, kolla så du har rätt lufttryck i däcken.
Vinter. Motorvärmare? Dubbdäck? Mkt kallstarter? Mest korta sträckor? Mycket stadskörning? Nytt körkort och kanske något ryckigare/oplanerad körning än en van förare?
Enligt FORD själva vill en Mondeo -98 5dr ha 0.81 liter/milen blandad körning när den var spritt ny och inkörd. Så att din vill ha runt litern tycker inte jag är mkt att orda om.