För hårt ställd dump?

muuns
13 mars 2013 · 471 Inlägg

Är det någon som är kunnig på dumpventiler? Jag vet inte om min dumpventil är för hårt ställd för jag tror inte det ska "kvittra"? Dumpen är en hybrid så den står på 50% öppet och 50% återcirkulerande(bild nedan).

http://i14.photobucket.com/albums/a315/Tfreestyle/GFBdv-1.jpg

På "högt" ladd som i filmen nedan så dumpar den och sedan kvittrar lite, på "lågt" ladd så antingen kvittrar den eller pyser lite lätt.



Tacksam för hjälp smile

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Mazda MX-5 "Miata" (1992)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
14 mars 2013 · 2 203 Inlägg

Kvittret är laddtryck som slår tillbaka in i turbon.

muuns
14 mars 2013 · 471 Inlägg

Rspeter skrev:
Kvittret är laddtryck som slår tillbaka in i turbon.

jo, den biten har jag listat ut tongue men jag råka glömma att ställa den frågan jag skulle ställa... Hur ställer jag den så de inte kvittrar? Har skruvat på den guldiga ventilen i toppen men den kvittrar hur mycket jag än skruvar.

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Mazda MX-5 "Miata" (1992)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
14 mars 2013 · 2 203 Inlägg

Borde finnas markeringar om dumpen är ställbar. Den "guldiga" är nog bara en anslutningsnippel till vakuumslangen.

muuns
14 mars 2013 · 471 Inlägg

Rspeter skrev:
Borde finnas markeringar om dumpen är ställbar. Den "guldiga" är nog bara en anslutningsnippel till vakuumslangen.

Om man justerar den så ställer man hur långt dumpen kan öppna. Det är typ justering för vart kolven ska stanna.

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Mazda MX-5 "Miata" (1992)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
14 mars 2013 · 2 203 Inlägg

Om den dumpar och kvittrar så låter det som att den borde justeras att vara öppen lite längre/högre med kolven. Du får prova att laborera lite för att se om du hittar en bra inställning där det bara pyser utan kvitter.

muuns
14 mars 2013 · 471 Inlägg

Rspeter skrev:
Om den dumpar och kvittrar så låter det som att den borde justeras att vara öppen lite längre/högre med kolven. Du får prova att laborera lite för att se om du hittar en bra inställning där det bara pyser utan kvitter.

Får ta och göra det. Det är inte alltid kvittret är så framträdande, men ibland kvittrar de på rätt bra.

Mazda MX-5 "Miata" (1992)
Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Janneutanb
14 mars 2013 · 7 272 Inlägg

Det brukar gå att skruva isär dumpen ovanför tratten.  Där inne finns en fjäder och eventuellt några brickor.
Börja med att ta bort brickorna och räcker inte det så kan du behöva korta av fjädern lite

muuns
14 mars 2013 · 471 Inlägg

Brains skrev:
Det brukar gå att skruva isär dumpen ovanför tratten.  Där inne finns en fjäder och eventuellt några brickor.
Börja med att ta bort brickorna och räcker inte det så kan du behöva korta av fjädern lite

Okey smile ska korta fjädern lite.

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Mazda MX-5 "Miata" (1992)
Jesper328
14 mars 2013 · 2 409 Inlägg

muuns skrev:

Brains skrev:
Det brukar gå att skruva isär dumpen ovanför tratten.  Där inne finns en fjäder och eventuellt några brickor.
Börja med att ta bort brickorna och räcker inte det så kan du behöva korta av fjädern lite

Okey smile ska korta fjädern lite.

Se till att ta av väldigt lite åt gången annars går det åt helvete med lite otur...

Mvh

Up the RA
muuns
14 mars 2013 · 471 Inlägg

Jesper328 skrev:

muuns skrev:

Brains skrev:
Det brukar gå att skruva isär dumpen ovanför tratten.  Där inne finns en fjäder och eventuellt några brickor.
Börja med att ta bort brickorna och räcker inte det så kan du behöva korta av fjädern lite

Okey smile ska korta fjädern lite.

Se till att ta av väldigt lite åt gången annars går det åt helvete med lite otur...

Mvh

Hehe smile Jag ska göra det! Har original kvar om de går åt fanders wink

Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Mazda MX-5 "Miata" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang