2555
Sök

Oljetryckslampan lyser vid tomgång, hjälp!! BMW 330i -00

15 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#1
Tja!

Min oljetryckslampa (röda oljelampan) lyser endast vid tomgång!

Vad kan det vara för fel? Kan man kolla några enkla saker innan man går in på det grova?

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
13 mars 2013
#2
Kolla om det är tillräckligt med olja i.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

Performance meck
342 Inlägg
13 mars 2013
#3
är en gul lampa som lyser om det är för låg nivå;)

igensatt vevhus vent och igent täppt olje sil skulle jag gissa på!

Mvh wistfors

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
13 mars 2013
#4
wistfors skrev:
är en gul lampa som lyser om det är för låg nivå;)

igensatt vevhus vent och igent täppt olje sil skulle jag gissa på!

Mvh wistfors

Ja men man kan få dåligt oljetryck om det är dåligt med olja med. Hade det på brorsans 530 när hans oljepump höll på att dela på sig tongue Var tvungen att ligga på max för att det skulle hålla tryck. Sen rev vi ju visserligen tråget och fixade den och då gick den ändå fast det var för lite.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

15 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#5
Tja igen!

Det är bra med olja! Precis bytt olja.

Kan det vara givaren eller något liknande?

15 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#6
jok3 skrev:
wistfors skrev:
är en gul lampa som lyser om det är för låg nivå;)

igensatt vevhus vent och igent täppt olje sil skulle jag gissa på!

Mvh wistfors

Ja men man kan få dåligt oljetryck om det är dåligt med olja med. Hade det på brorsans 530 när hans oljepump höll på att dela på sig tongue Var tvungen att ligga på max för att det skulle hålla tryck. Sen rev vi ju visserligen tråget och fixade den och då gick den ändå fast det var för lite.

Kan det inte vara givaren?

866 Inlägg
13 mars 2013
#7
Jo kolla med en oljetrycks mätare i original givaren hålet och kolla vad det värkligen har för tryck.
Original kontakten går på vid 0.5-0.8 bar men du ska helst har minst 1 bar på tomgång.
gängan är M12 *1,5

15 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#8
tekniknissen1 skrev:
Jo kolla med en oljetrycks mätare i original givaren hålet och kolla vad det värkligen har för tryck.
Original kontakten går på vid 0.5-0.8 bar men du ska helst har minst 1 bar på tomgång.
gängan är M12 *1,5

Vart hittar jag hålet till trycket?

Vart köper jag en sån mätare?

866 Inlägg
13 mars 2013
#9
Biltema ! Eller en hydraulfirma har billiga manometrar. Och du tar ut original kontakten som sitter på oljefilterhuset på vänster sida och där sitter två kontakter och då är det den som sitte lite ovanför bakåt som är oljetrycks kontakten den undre är oljetemp. Och som sagt M12-1,5 stigning

15 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
#10
tekniknissen1 skrev:
Biltema ! Eller en hydraulfirma har billiga manometrar. Och du tar ut original kontakten som sitter på oljefilterhuset på vänster sida och där sitter två kontakter och då är det den som sitte lite ovanför bakåt som är oljetrycks kontakten den undre är oljetemp. Och som sagt M12-1,5 stigning

Hur mycket ska trycket vara?

Och om trycket är bra, vad kan det vara för fel? Givare?

866 Inlägg
14 mars 2013
#11
Ja givaren kan ha lagt av. På tomgång över 1 bar men är det som det ska så 3-5 bar beroende vad för oljetemp du har.2-3 bar vid varm 5-6  bar kall.
Har den gått långt så kan det vara läge att gå upp till 10W-60 olja funkar bättre på slitna motorer.
Även om du ska ha 5W-40 olja i din bil.

15 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
#12
tekniknissen1 skrev:
Ja givaren kan ha lagt av. På tomgång över 1 bar men är det som det ska så 3-5 bar beroende vad för oljetemp du har.2-3 bar vid varm 5-6  bar kall.
Har den gått långt så kan det vara läge att gå upp till 10W-60 olja funkar bättre på slitna motorer.
Även om du ska ha 5W-40 olja i din bil.

Den har gått ca 17 600 mil.


Kan det var för ljus olja jag har i? Kan det vara fel olja?

2 011 Inlägg
14 mars 2013
#13
Vad har du för olja? Endast Helsyntetisk som gäller.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

15 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
#15
gasolinbloood skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=saHNVopgBVA wink

Om trycket är dåligt? Vad kan det vara för fel då?

wink

866 Inlägg
14 mars 2013
#16
Sliten maskin ! olje reduseringsventilen har hängt sig (aldrig sätt det på en BMW) har sätt på en en 3lit  att oringen på pickupen i oljepumpen var spucken.Det var inte så att där var dåligt olje tryck utan den skar ihop för där var luft i oljan. Men kolla först oljetrycket har du dåligt olje tryck så borde maskin låta ! tickar i tryckarna.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
14 mars 2013
#17
Mommee skrev:
gasolinbloood skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=saHNVopgBVA wink

Om trycket är dåligt? Vad kan det vara för fel då?

wink

Igensatt olje sil. Eller dålig oljepump är två ganska troliga orsaker.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

15 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
#18
tekniknissen1 skrev:
Sliten maskin ! olje reduseringsventilen har hängt sig (aldrig sätt det på en BMW) har sätt på en en 3lit  att oringen på pickupen i oljepumpen var spucken.Det var inte så att där var dåligt olje tryck utan den skar ihop för där var luft i oljan. Men kolla först oljetrycket har du dåligt olje tryck så borde maskin låta ! tickar i tryckarna.

Det ticker i motorn nu när det börjar bli dåligt tryck.

Kan det vara oljepumpen?

2 011 Inlägg
14 mars 2013
#19
Troligt att det är oljepumpen. Jag hade slutat använda bilen tills du bytt oljepump eller fått fakta på vad som är fel. Eftersom du inte får ordentlig smörjning över allt pga lågt oljetryck. Dyrare med eventuellt ras utav någon del.

Ta reda på vad för olja du har i bilen.
Testa olje trycket som nämnts tidigare i tråden.
Senast redigerat av Clintan66 (14 mars 2013)

Inte farten som dödar. Det är stoppen

866 Inlägg
14 mars 2013
#20
Ja ! Hur är det med oljefiltret är det bytt ? Det ser man om du tar oljetrycket och ser hur uppför sig.
Är det väldigt lågt och så fort man ökar varvtalet så kan det vara en dålig pump eller att den läcker internt men ökar det dåligt med varvtalet så är det dåliga lager !? Men det är svårt att säga vad det exakt är då flera olika fel har samma syntom. Är du osäker så be någon verkstad kolla den. Men kör inte bilen innan du fått den kollad .
M54 motorerna är inte gratis och nu när jag tänker på det så har dom en tendens att dra ur gängerna i vevramsbultarna. Kan vara så på din ?


Sök