2659
Sök

Svampig koppling. 9000 cse -97

48 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
Detta problemet började redan igår då det vart ungefär -18 på morgonen. Sätter mig i bilen och startar motorn, går ut och skrapar rutorna men när jag sätter mig igen för att lägga i backen så känner jag att kopplingspedalen tar så jäkla långt ner? pumpar några gånger men hjälper inte, provar att köra iväg ändå och kopplingen tar direkt om man säger så (längst ner ca 1cm från golvet).

Jävligt irriterande att köra när det är så, vad kan det bero på? kan det behövas lufta systemet eller räcker det kanske med ny bromsvätska? har nämligen inte kollat nivån än.

Bilen är en SAAB 9000 cse -97

Tacksam för svar!
Senast redigerat av Dieselsmurfen (14 mars 2013)

1 915 Inlägg
13 mars 2013
Testa att börja med att kolla nivån och lufta kopplingen.
Men det är väldigt vanligt att huvudcylindern och/eller slavcylindern börjar läcka!
Huvudcylindern är enkel att byta, men om det är slavcylindern så måste växellådan ner.
Är bromsvätskan i behållaren låg så är det mest troligt ett läckage någonstans.
Kolla i så fall om det är blött/kladdigt vid kopplingspedalen eller under växellådan.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

48 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
Det är även så att när bilen är avstängd så blir det mer "spänst" i kopplingen, det slappa börjar när motorn är igång. Kan det fortfarande bero på läckage? .. Anledningen till att jag inte har kollat nivån än är för att jag sitter med en skrikande magsjuk 1åring ensam hemma.

Är det någon fara att köra med bilen förresten när det är såhär??
Senast redigerat av Dumli (13 mars 2013)

48 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
Problemet löst.. Provade att fylla på med bromsvätska, pumpade med kopplingen några gånger. Gick sedan ut och kollade behållaren igen och då hade nivån sjunk så fyllde på mer, upprepade detta 3-4 gånger utan resultat. Gjorde en sista påfyllning och körde iväg med bilen, allt eftersom jag körde så blev trycket i kopplingen bara bättre och bättre och nu är den perfekt igen! underbart att det var såpass enkelt fel denna gången.

Återstår nu att se ifall det blir samma sak igen för då är det väll antagligen läckage i huvudcylindern?

114 Inlägg
17 mars 2013
Dumli skrev:
Problemet löst.. Provade att fylla på med bromsvätska, pumpade med kopplingen några gånger. Gick sedan ut och kollade behållaren igen och då hade nivån sjunk så fyllde på mer, upprepade detta 3-4 gånger utan resultat. Gjorde en sista påfyllning och körde iväg med bilen, allt eftersom jag körde så blev trycket i kopplingen bara bättre och bättre och nu är den perfekt igen! underbart att det var såpass enkelt fel denna gången.

Återstår nu att se ifall det blir samma sak igen för då är det väll antagligen läckage i huvudcylindern?

Hur är det nu? Jag har ungefär nästan likadana symptom som din bil. När jag pumpar den så återgår den till vanligt läge men annars kan den ta riktigt långt ner och även vara trög, fungerar din bil som den ska nu?

Sök