2525
Sök

Dörren smäller till när jag ska stänga den (Volvo 944)

12 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
Tjena! När jag ska stänga passagerar dörren fram så smäller det till nått så fruktansvärt så krigslarmet nästan går igång och den går tungt och segt (hur man nu förklarar det?) när den ska stängas. Samma sak är det på förardörren men lite lindrigare. Detta är väl ganska vanligt bland Volvo 7/940:s men min bil är ett extremfall!

Hur kan jag fixa detta? Kan det fixas?

Är ytterst tacksam för svar! smile

10 163 Inlägg
24 mars 2013
Ja nu vet jag ju inte exakt hur det beter sig men börja med att smörja gångjärnen rejält så borde det bli en rejäl skilnad.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Påstängd
1 197 Inlägg
24 mars 2013
Gångjärn och/eller dörrstopp! smile
Lite olja eller 5-56 så blirdet nog bra.

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
24 mars 2013
att smörja är ingen idé.. ljudet kommer komma tillbaka nästintill direkt, det är ditt dörrstopp som är skrot, väldigt vanligt. bara åka till volvo och handla!

12 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
Diss skrev:
att smörja är ingen idé.. ljudet kommer komma tillbaka nästintill direkt, det är ditt dörrstopp som är skrot, väldigt vanligt. bara åka till volvo och handla!

Antog att det inte skulle vara så lätt som att smörja, men tack för svar! smile

10 163 Inlägg
24 mars 2013
Diss skrev:

bara nyfiken på hur dörstoppet kan låta illa?alldrig hört talls om det förr nämligen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Forummoderator
18 003 Inlägg
24 mars 2013
Kan den inte vara lite slapp i upphängningen och hänga ner lite? Så den får "hoppa upp i läge" Har ju hänt förr...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Påstängd
1 197 Inlägg
24 mars 2013
Jehen skrev:
Diss skrev:

Testa, funkat på både min 940 och 740. smile
Tror jag använde silikonspray, sen öppna och stänga dörren ett par gånger så blev det knäpptyst. smile

12 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
siiimooon skrev:
Jehen skrev:
Diss skrev:

Tror jag använde silikonspray, sen öppna och stänga dörren ett par gånger så blev det knäpptyst. smile

Ok, men detta med att dörren går så tungt. Försvinner det också i samma veva?

Påstängd
1 197 Inlägg
24 mars 2013
Jehen skrev:
siiimooon skrev:
Jehen skrev:

Gick väldigt tungt på 740in, man ville nästan inte ta i för det kändes som nåt skulle gå sönder.
Men det ordnade sig på den, men kanske bara hade tur.
Det är i alla fall värt ett försök! smile

Forummoderator
18 003 Inlägg
24 mars 2013
siiimooon skrev:
Jehen skrev:
siiimooon skrev:

Gick väldigt tungt på 740in, man ville nästan inte ta i för det kändes som nåt skulle gå sönder.
Men det ordnade sig på den, men kanske bara hade tur.
Det är i alla fall värt ett försök! smile

Ja, går den tungt är det väl knappast vare sig dörrstopp eller felcentrerad dörr? Eller en kombo. Ut och Smörj!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

21 761 Inlägg
24 mars 2013
Vet inte exakt hur det ser ut vid gångjärnen på 940, men på 240 sitter det ju två "kuggrullar" på någon typ av torsionspinne och de brukar kärva. En av dörrarna på min 240 smäller också när jag ska stänga dörren, ganska vanligt fel som sagt. Skadar ju inte att smörja, blir knappast sämre. smile

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
24 mars 2013
jobbar på volvo och kan säga att det inte är någon ide att smörja, om du nu inte vill smöjra varje dag för att få det tyst.

http://www.bildelsbasen.se/global/image … mp;height=

det är det böjda "rundjärnet" som är skrot, punkt.

Forummoderator
18 003 Inlägg
24 mars 2013
Diss skrev:
jobbar på volvo och kan säga att det inte är någon ide att smörja, om du nu inte vill smöjra varje dag för att få det tyst.

http://www.bildelsbasen.se/global/image … mp;height=

det är det böjda "rundjärnet" som är skrot, punkt.

Låter bekant. Gott så.

Sök