4480
Sök

Fel på ny termostat? Bmw 540i/6 -97

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
Hej. Vill igentligen bara få bekräftelse på att jag inte tänker helt galet innan jag försöker reklamera en termostat till ett företag som är väldigt påfrestande att ha o göra med.

I höstas bytte jag insugspackningar på 540n. I samband med det råkade jag bryta av kontakten på termostaten.
Utan kontakten så fungerar termostaten som vilken termostat som helst, så jag har körde nägon månad utan kontakten och bilen hölm alltid fin och jämn arbetstemp.
Nu under vintern köpte jag en ny termostat och monterade. Men nu vägrar bilen gå upp i arbetstemp. Den håller sig på det blå fältet på tempmätaren. Och när jag kopplar upp datorn mot bilen efter en tur på ett par mil så ligger temperaturen på kylvattnet på 65-67 grader.
Det mesta jag har lyckats få upp den i är 69 grader. Då stog bilen på tomgång i 35minuter.

Det kan väl ändå bara bero på termostaten jag har köpt?
Företaget jag har köpt den hos är allmänt besvärliga och vill ha en utlåtelse av en fackmam innan jag kan reklamera termostaten.
Det är därför jag vill ha bekräftelse på en fråga som enligt mig redan är självklar.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

121 Inlägg
26 mars 2013
låter onekligen som termostaten står öppen hela tiden

Hjultomte
1 500 Inlägg
26 mars 2013
Har du inte kvar den gamla o kan trycka i den?

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
TooS skrev:

Jo det har jag, jag behöver nya packningar varje gång jag byter. Men jag skulle ju kunna byta och försöka återanvända den gamla packningen bara för att testa. Går den upp i normal temp igen med den gamla borde dlm ju inte kunna neka en reklamation tycker man ju.

1 624 Inlägg
26 mars 2013
76Lubricants skrev:
TooS skrev:

Jo det har jag, jag behöver nya packningar varje gång jag byter. Men jag skulle ju kunna byta och försöka återanvända den gamla packningen bara för att testa. Går den upp i normal temp igen med den gamla borde dlm ju inte kunna neka en reklamation tycker man ju.

Får man fråga vilket företag du menar? Känner igen det du beskriver..

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
Merzacl500 skrev:
låter onekligen som termostaten står öppen hela tiden

Det tycker jag också. Ska tillägga att jag även har provat att dra ur kontakten ur den nya. Så att det inte är något med den elektriska styrningen som spökar. För som jag skrev så ska den fungera som en "vanlig" termostat när kantakten är urdragen.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
careau skrev:
76Lubricants skrev:
TooS skrev:

Jag vill inte riktigt hänga ut dom än.
Jag har hängt ut det här företaget en gång innan för några år sedan. Och då fick jag kompensation för problemet som var den gången.
Så viljan finns ändå hos dom att göra rätt för sig, så jag avvaktar lite med att hänga ut dom.

1 624 Inlägg
26 mars 2013
76Lubricants skrev:
careau skrev:
76Lubricants skrev:

Jag vill inte riktigt hänga ut dom än.
Jag har hängt ut det här företaget en gång innan för några år sedan. Och då fick jag kompensation för problemet som var den gången.
Så viljan finns ändå hos dom att göra rätt för sig, så jag avvaktar lite med att hänga ut dom.

PM? wink

Sök