Det beror förstås på. Har man inget garage, inga verktyg och inga kunskaper blir det nog väldigt jobbigt. En vanlig Rekord C är bara godkänd för maximalt 74 hk och 200 Nm, så det får bli någon sur gammal sugdiesel i så fall.
Det beror förstås på. Har man inget garage, inga verktyg och inga kunskaper blir det nog väldigt jobbigt. En vanlig Rekord C är bara godkänd för maximalt 74 hk och 200 Nm, så det får bli någon sur gammal sugdiesel i så fall.
Nu snurrar du väl. Rekorden fanns med rak 6a och hade 95 hk. Den vanliga rekord 1900 är registrerad med 89hk. Sedan fanns Sprinten den hade 106hk.
Det beror förstås på. Har man inget garage, inga verktyg och inga kunskaper blir det nog väldigt jobbigt. En vanlig Rekord C är bara godkänd för maximalt 74 hk och 200 Nm, så det får bli någon sur gammal sugdiesel i så fall.
Nu snurrar du väl. Rekorden fanns med rak 6a och hade 95 hk. Den vanliga rekord 1900 är registrerad med 89hk. Sedan fanns Sprinten den hade 106hk.
Stämmer bra, det var jag som kollade fel. 110 hk och 200 Nm är maximalt.
Tacksam för svar och jag kan nu ge svar på min egen fråga!
Satt och läste i SFRA´s Bygghandbok (tror det var sfra iaf) och där stod det att bilar fram till 1992 så behöver man bara bry sig om Röktäthetsprovet och att köldstartsanordningen ska stängas av automatiskt när man startar bilen. Det kollar dom på besiktningen när man ska regga in bilen som en diesel, sen får man öka effekten 15% från ursprunget och sen var det nånting med en viss kilowatt per kilo lagligt också
Det du annars skulle kunna göra är att regga den som amatörbyggt fordon för att få ha mer kraft. Men då måste du joxa med drivlinan och bromsarna så de inte är original heller. Men i så fall stoppar du i en turbodiesel och har en annan växellåda så räknas det som modifierad drivlina.
Vridmomentet är inte helt fritt även om man reggar som ombyggt/amatörbyggt. Det är upp till SFRO att bedöma om chassit är lämpligt till motorn (gäller effekten också). Bygger man på en befintlig bilmodell utgår de från tillverkarens gränser, vilket i detta fall är 200 Nm. Ska man regga med en motor med högre vridmoment gäller det att karossen anses lämplig, vilket innebär att den måste förstärkas.
Tacksam för alla svar men jag la ner den idén, hade tänkt köpa en rekord coupé -70 men det blev aldrig så kommer tappa garageplatsen snart så köpte en körklar 945:a istället. Och då man inte har råd med skatten på en diesel så blev det en bensinare istället. Men som sagt tacksam för alla svar