Kommer väl ihåg kompisens 142 för så där 30 år sedan. Den gick inte på de två bakersta cylindrarna på tomgång eller låga varv.... Visst ibland hände det att den tände till på alla fyra, men det var sällan.
Erfarna meckar tillkallades. Det mättes ventillyft, ventilspel, kompressionsprov med och utan olja i cylindrarna. Allt som hörde tändsystemet till byttes, även hela tändfödelaren. Startgas sprayades runt alla delar kring insug och insugningsrör, ingen skillnad. Till slut hittade jag felet. Sprucket membran i bromsservot. Mellan bromsservo och insugningsröret gick en slang. Anslutningen av slangen satt mitt på insuget mellan de spökande cylindrarna! Luft sögs alltså in genom servot - slangen och in i insuget. Spädde väl ut luft-bränsleblandningen allt för mycket till de båda cylindrarna på låga varv, då undertrycket är som störst i insuget (förgasarmotor). Lossade slangen och tätade tillfälligt med ett finger - perfekt!.
En annan gång var det fel i tändfördelaren så att brytaravståndet blev fel till just en cylinder! M a o så ändrades täöndläget bara för den cylindern! Men nu är det inga brytare.... men tändfördelare.