2550
Sök

M50B25 tänder inte på 1 cylinder.

9 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder så får jag inte motorn att tända på cylindern som sitter längst fram på motorn, jag har testat med flera olika tändspolar, tändstift, jag har också mätt på tändkabeln och allt ser normalt ut. Den tänder som den ska på alla andra cylindrar. Kan det vara DME-boxen som spökar?

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 mars 2013
#2
Har du komptestat?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 250 Inlägg
25 mars 2013
#3
Kommer väl ihåg kompisens 142 för så där 30 år sedan. Den gick inte på de två bakersta cylindrarna på tomgång eller låga varv.... Visst ibland hände det att den tände till på alla fyra, men det var sällan.
Erfarna meckar tillkallades. Det mättes ventillyft, ventilspel, kompressionsprov med och utan olja i cylindrarna. Allt som hörde tändsystemet till byttes, även hela tändfödelaren. Startgas sprayades runt alla delar kring insug och insugningsrör, ingen skillnad. Till slut hittade jag felet. Sprucket membran i bromsservot. Mellan bromsservo och insugningsröret gick en slang. Anslutningen av slangen satt mitt på insuget mellan de spökande cylindrarna! Luft sögs alltså in genom servot - slangen och in i insuget. Spädde väl ut luft-bränsleblandningen allt för mycket till de båda cylindrarna på låga varv, då undertrycket är som störst i insuget (förgasarmotor). Lossade slangen och tätade tillfälligt med ett finger - perfekt!.

En annan gång var det fel i tändfördelaren så att brytaravståndet blev fel till just en cylinder! M a o så ändrades täöndläget bara för den cylindern! Men nu är det inga brytare.... men tändfördelare.

2 250 Inlägg
25 mars 2013
#4
En annan mindre lustig företeelse i ungdomen var att vi smög runt och drog ett blyertsstreck (mjuk penna) utefter ett eller flera tändstifts porslinsisolator....  Så stod vi där i buskarna och tittade på starförsöken som gjordes.

Skitigt eller sprucket tändstift (inuti stiftet) skulle det således också kunna vara. Tändkablar som det blir avbrott i när dom får vara kvar i den normala placeringen, men blir som hela när man böjer på dem... Vissa är det kol inuti som ledare.

Och förresten hur mätte Du tändkablarna? Bäst är väl att häkta i ett tändstift på tändkabeln till den felande cylindern och lägga det mot en ren metalldel på motorn och se om det blir någon gnista medans någon startar motorn.
Var noga med att tändstiftet ligger mot gods hela tiden, det påstås nämligen att spolar och tändmoduler annars kan skadas.
Senast redigerat av Meaganeowner (25 mars 2013)

9 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
#5
Har fått ordning på problemet nu, det var DME-boxen som jag misstänkte. Lånade en från en 520 bara för att testa och då fick jag gnista på alla tändstift smile


Sök