3346
Sök

Handbromsproblem trots nya ok och vajrar - Mondeo 06

11 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
Hej.
Jag har en Ford mondeo kombi 06 som jag inte lyckas få ordning på.
Jag har bytt ok, vajrar och belägg. Det som händer är att när jag spänner vajern drar den mer i ena oket. Om jag ska  båda att bromsa så måste jag spänna tills ena går i bott. Men då ligger ju bromsarna på på den sidan. Spänner jag tills båda oken (blir inte lika hur jag än beter mig) har ett avstånd på 1mm mellan hävarmen och stoppet tar inte handbromsen mycket. Jag vet inte vad jag ska göra mer, spenderat dagar med att försöka justera och fixa till bromsen med d gamla oken. Till slut tröttnade jag och köpte nya och trodde det skulle bli bra, nu har jag slut på idéer så är det någon som vet vad jag kan försöka med så är jag tacksam för all hjälp jag kan få.

Med vänlig hälsning,
/Anders

604 Inlägg
29 mars 2013
Slacka vajern helt. Trampa ut beläggen med fotbromsen (motor igång). Justera vajern så lite som möjligt, får inte börja dra i hävarmarna.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

11 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
Tack för svaret. Testar detta idag.

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
29 mars 2013
dom där skit oken är helt cp

enda sättet att få det bra är att köra ut kolvarna så man knappt får på dom sen brukar det fungera så där.

bytte på arbetspolarens mongo och det var rejält mycket strul innan jag fick handbromsen att fungera. bra blev det aldrig.. men som sagt viktigt att armarna är i noll läge när handbromsen är släppt

Kör fort så hinner inget hända...

Sök