2399
Sök

Överhettade bromsar - hur farligt för hjullager?

Student
62 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#1
I november ifjol renoverade jag bromsarna (bytte belägg fram och belägg+skivor bak) på bilen (compact-merca från -75) för att få den igenom besiktningen. Hade lite problem i början med att bakbromsarna gick varma, men efter att ha motionerat oken lite (upprepat bromsat ut kolvarna och tryckt in dem igen) upphörde värmningen och bilprovningen blev nöjda. Har sedan kört bilen då och då under vintern och det har inte varit några problem.

Men så igår skulle jag köra till en polare (ca 4-5 mil) och märkte efter nån kilometer att det vibrerade lite bakifrån när jag låg kring 100. Stannade och kikade runt lite men kunde inte hitta något anmärkningsvärt. Det luktade lite broms, så jag kände på fälgarna men de kändes inte varma. Körde vidare lite försiktigt och kände inga vibrationer, så jag antog att det hade ramlat in nån sten eller liknande mot bromsskivan och att den ramlat bort när jag stannat. Lite naivt körde jag hem till polaren utan att stanna och känna på fälgarna längs vägen. Väl framme rykte det från vänster bakhjul och det luktade bränt. För att kolla hur varmt det var satte jag lite is mot navet och det kokade bort ganska fort. Stannade hos polaren ganska länge så allt hann bli ordentligt svalt. Exakt hur lång tid det tog för det att svalna är svårt att säga, men kring 1-2 timmar skulle jag tro. När jag sedan skulle åka hem sjönk pedalen när jag bromsade och jag drog slutsatsen att oket fått på pälsen av värmen och börjat läcka. Eftersom parkeringsbromsen fortfarande var vid liv, och det läckte så pass lite att bromsarna fortfarande tog körde jag hem så sakteliga (höll max 70).  Hemkommen var allt svalt, och inga missljud hördes.

Idag skruvade jag av hjulet och inspekterade lite. Det ena belägget hade slitits ner till omkring hälften, och båda beläggen var gropiga och nästan lite pulveriserade. Skivan var spårig (nån tiondels mm djupa spår) och lite smått regnbågsfärgad av värmen. Tog av oket, som mycket riktigt läckte bromsolja, och kikade på backarna till parkeringsbromsen. Också de var illa åtgångna och själva bromsbeläggningen gick att tälja av med en kniv. Förutom detta var också det mesta i parkeringsbromsen (backar, fjädrar osv.) täckta med svart sörja, som jag gissar är bränt fett. Om jag minns rätt var det ganska välsmort därinne så det kan vara det fettet inklusive lite bromsolja som bränts. Det jag dock är rädd för är att det är hjullagerfett som blivit lättflytande och hittat ut på nåt vis.

Uppenbarligen har det hela blivit väldigt varmt, och mycket har tagit stryk. Jag ska byta oket, beläggen, parkeringsbromsbackarna och ev. skivan. Frågan är bara hur illa lagret är. Det är inte glappt, går inte tungt, och inga missljud hörs från det. Har förut justerat hjullagret på högersidan och fick i samma veva berättat för mig av en pensionerad bilmekaniker (som jag lånade specialverktyg för lagerjustering av) att hjullager bak var bland det jävligaste att byta på compactmercorna. Jag vill alltså i största mån undvika att byta lagret.

Nu äntligen till själva frågan. Hur känsliga är egentligen hjullager för överhettning? Det gick ju inte sönder på en gång i och med att jag kunde köra hem på det utan problem, och idag kändes det som sagt som vanligt. Men kommer det istället med största sannolikhet rasa om ett par månader? Vore kul att höra av nån med erfarenhet av liknande problem.

mvh

//

Larsson

Stek en stek

1 948 Inlägg
29 mars 2013
#2
ingen fara, om skivan hade varit röd och glödhet, då kaaaaanske eller ne, ingen fara då heller smile

Inte ovanligt att folk som kör bana åker omkring med glödheta skivor varv på varv, inga hjullager som går utav det.

526 Inlägg
29 mars 2013
#3
svårt att tänka mig att de ska vara ett problem ..... Men kör du gång på gång på gång kan de ju hända att de blir nå skit! Större chans att bromsdelar slår sig i värmen!!


Student
62 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
#4
baltis skrev:
ingen fara, om skivan hade varit röd och glödhet, då kaaaaanske eller ne, ingen fara då heller smile

Inte ovanligt att folk som kör bana åker omkring med glödheta skivor varv på varv, inga hjullager som går utav det.

Ok, nu är det ju ingen banracingbil, så osäker på om den referensen säger så mkt (gissar att banracingbilar har lite bättre lager än vanliga personbilar). Men å andra sidan är det ju en mercedes med dubbla lager, så de kan nog tåla en del ändå.

TyraX skrev:
svårt att tänka mig att de ska vara ett problem ..... Men kör du gång på gång på gång kan de ju hända att de blir nå skit! Större chans att bromsdelar slår sig i värmen!!

Jo, ska ju byta oket (började läcka) och belägg (var smuliga och gick att tälja på med kniv) och eventuellt skivan också. Nån som har nån idé om hur mycket kast man kan tillåta på en skiva innan det är för mycket?

Stek en stek

1 948 Inlägg
30 mars 2013
#5
Brojlern skrev:
baltis skrev:
ingen fara, om skivan hade varit röd och glödhet, då kaaaaanske eller ne, ingen fara då heller smile

Inte ovanligt att folk som kör bana åker omkring med glödheta skivor varv på varv, inga hjullager som går utav det.

Ok, nu är det ju ingen banracingbil, så osäker på om den referensen säger så mkt (gissar att banracingbilar har lite bättre lager än vanliga personbilar). Men å andra sidan är det ju en mercedes med dubbla lager, så de kan nog tåla en del ändå.

TyraX skrev:
svårt att tänka mig att de ska vara ett problem ..... Men kör du gång på gång på gång kan de ju hända att de blir nå skit! Större chans att bromsdelar slår sig i värmen!!

Jo, ska ju byta oket (började läcka) och belägg (var smuliga och gick att tälja på med kniv) och eventuellt skivan också. Nån som har nån idé om hur mycket kast man kan tillåta på en skiva innan det är för mycket?

Finns inga "heavy duty" lager, sitter istortsätt samma hjullager i en bmw m3 gts som det gör i en vw up.
SKF is the shit big_smile


Sök