Blir ju svårt att kolla kopplingen verkliga skick utan att ta ner lådan. Finns ju rätt mycket som kan vara "slitet" (lamell,tryckplatta och/eller svänghjul). Har själv en E39 som är känd för att slita koppling den med. Vid inköp tog kopplingen precis som den skulle, inget slir oavsett hur man än provocerade (kopplingsslir märks lättast på högre växel, börja på mellanvar o trampa sedan fullt, märks tex genom att varvtalet inte "greppar" snabbt nog efter växling...). Iaf dryga 1000 mil senare så slirade kopplingen till ibland, främst vid fullgas acc så märkte man att kopplingen inte tog som den skulle längre, varvtalet kunde ibland "skena" så att säg, medans kopplingen fungerade som den skulle andra gånger, förmodligen berodde det på körstilen innan provokationen. Kopplingen byttes så klart. Med den nya kopplingen så är dragläget MYCKET distinktare, innan var det "mjukare" så att säg. Nu är det ju svårt att känna dragläget med SMG, men man borde ju kunna provocera fram ett eventuellt kopplingsslir om den är på G genom att köra hårt (måååånga växlingar o fullgas acc), slirar kopplingen så kommer du märka det på varvmätarnålen...
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure