3293
Sök

Ställa upp bränsletryck med hjälp av ställbar bränsletrycksregulator

113 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#1
Hejsan!

Det är så att jag har en Volvo 945 med en del trimdelar på och mjukvaran är Vikingchip Ecomax. Det är dock original spridare i för tillfället och original LMM.

Då turbon är större än original och jag är rädd för att ladda högre (laddar blyga 0,4-0,5 nu och ligger väl på drygt 200 hästkrafter skulle jag gissa på) med tanke på bränslet och spridarna undrar jag ifall man kan som nödlösning tills jag har köpt nya spridare sätta på en ställbar BTR för att på så vis få både lite bättre flöde och även bättre kylning samt högre bränsleblandning utan att något tar skada eller att bilen riskerar att gå mycket sämre?

Jag är som sagt helt okunnig inom området, så dumförklara mig inte ifall detta är en jättedum idé, utan förklara istället varför det går eller inte går. Uppskattar svar väldigt mycket!

Framöver kommer jag att köpa större spridare och byta ut luftmassemätaren till modell större, men tills vidare får det sitta originaldelar på den.

Med vänlig hälsning,
Bazzzinga
Senast redigerat av Bazzzinga (31 mars 2013)

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

460 Inlägg
31 mars 2013
#2
Bazzzinga skrev:
Hejsan!

Det är så att jag har en Volvo 945 med en del trimdelar på och mjukvaran är Vikingchip Ecomax. Det är dock original spridare i för tillfället och original LMM.

Då turbon är större än original och jag är rädd för att ladda högre (laddar blyga 0,4-0,5 nu och ligger väl på drygt 200 hästkrafter skulle jag gissa på) med tanke på bränslet och spridarna undrar jag ifall man kan som nödlösning tills jag har köpt nya spridare sätta på en ställbar BTR för att på så vis få både lite bättre flöde och även bättre kylning samt högre bränsleblandning utan att något tar skada eller att bilen riskerar att gå mycket sämre?

Jag är som sagt helt okunnig inom området, så dumförklara mig inte ifall detta är en jättedum idé, utan förklara istället varför det går eller inte går. Uppskattar svar väldigt mycket!

Framöver kommer jag att köpa större spridare och byta ut luftmassemätaren till modell större, men tills vidare får det sitta originaldelar på den.

Med vänlig hälsning,
Bazzzinga

så länge den inte spikar som du har den nu finns det ingen anledning att göra något, vänta med att höja laddtrycket tills du har större spridare och lmm så går det fint smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

113 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
#3
GasGlad1337 skrev:
Bazzzinga skrev:
Hejsan!

Det är så att jag har en Volvo 945 med en del trimdelar på och mjukvaran är Vikingchip Ecomax. Det är dock original spridare i för tillfället och original LMM.

Då turbon är större än original och jag är rädd för att ladda högre (laddar blyga 0,4-0,5 nu och ligger väl på drygt 200 hästkrafter skulle jag gissa på) med tanke på bränslet och spridarna undrar jag ifall man kan som nödlösning tills jag har köpt nya spridare sätta på en ställbar BTR för att på så vis få både lite bättre flöde och även bättre kylning samt högre bränsleblandning utan att något tar skada eller att bilen riskerar att gå mycket sämre?

Jag är som sagt helt okunnig inom området, så dumförklara mig inte ifall detta är en jättedum idé, utan förklara istället varför det går eller inte går. Uppskattar svar väldigt mycket!

Framöver kommer jag att köpa större spridare och byta ut luftmassemätaren till modell större, men tills vidare får det sitta originaldelar på den.

Med vänlig hälsning,
Bazzzinga

så länge den inte spikar som du har den nu finns det ingen anledning att göra något, vänta med att höja laddtrycket tills du har större spridare och lmm så går det fint smile

Så med andra ord är det helt meningslöst att slänga på en BTR?

Hur märker man av att den spikar förresten? När jag kör med 0,5 i ladd så går den väldigt bra faktiskt. Jag hänger på steg 3-chippade Saabar till och med, trots det fega laddet. Vidare avgassmäller den då och då, vilket väl tyder på fet blandning?

Kanske är rätt lugnt ändå. Stiften är inte vita eller så heller, inte så vitt jag har sett.

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

460 Inlägg
1 april 2013
#4
Bazzzinga skrev:
GasGlad1337 skrev:
Bazzzinga skrev:
Hejsan!

Det är så att jag har en Volvo 945 med en del trimdelar på och mjukvaran är Vikingchip Ecomax. Det är dock original spridare i för tillfället och original LMM.

Då turbon är större än original och jag är rädd för att ladda högre (laddar blyga 0,4-0,5 nu och ligger väl på drygt 200 hästkrafter skulle jag gissa på) med tanke på bränslet och spridarna undrar jag ifall man kan som nödlösning tills jag har köpt nya spridare sätta på en ställbar BTR för att på så vis få både lite bättre flöde och även bättre kylning samt högre bränsleblandning utan att något tar skada eller att bilen riskerar att gå mycket sämre?

Jag är som sagt helt okunnig inom området, så dumförklara mig inte ifall detta är en jättedum idé, utan förklara istället varför det går eller inte går. Uppskattar svar väldigt mycket!

Framöver kommer jag att köpa större spridare och byta ut luftmassemätaren till modell större, men tills vidare får det sitta originaldelar på den.

Med vänlig hälsning,
Bazzzinga

så länge den inte spikar som du har den nu finns det ingen anledning att göra något, vänta med att höja laddtrycket tills du har större spridare och lmm så går det fint smile

Så med andra ord är det helt meningslöst att slänga på en BTR?

Hur märker man av att den spikar förresten? När jag kör med 0,5 i ladd så går den väldigt bra faktiskt. Jag hänger på steg 3-chippade Saabar till och med, trots det fega laddet. Vidare avgassmäller den då och då, vilket väl tyder på fet blandning?

Kanske är rätt lugnt ändå. Stiften är inte vita eller så heller, inte så vitt jag har sett.

ja i nuläget är det meningslöst..
tro mig, du hade känt om den spikat.. det hugger till som fan smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

342 Inlägg
1 april 2013
#5
Spikningar är väldigt svårt att upptäcka utan rätt instrument.

Jättekraftiga spikningar hörs ungefär som att någon släpper en näve grus på din motorhuv, ofta i kombination med att du tappar effekt eftersom styrsystemet kommer försöka motarbeta spikningarna genom att backa tändvinkeln.

Men hörs sådana spikningar är motorn troligtvis redan gången.

Spikar/knackar det så kraftigt att bilen rycker, då är det RIKTIGT illa.
Senast redigerat av olof102 (1 april 2013)

460 Inlägg
1 april 2013
#6
olof102 skrev:
Spikningar är väldigt svårt att upptäcka utan rätt instrument.

Jättekraftiga spikningar hörs ungefär som att någon släpper en näve grus på din motorhuv, ofta i kombination med att du tappar effekt eftersom styrsystemet kommer försöka motarbeta spikningarna genom att backa tändvinkeln.

Men hörs sådana spikningar är motorn troligtvis redan gången.

Spikar/knackar det så kraftigt att bilen rycker, då är det RIKTIGT illa.

det beror ju såklart på vad det är för motor i grunden och vad det sitter för kolvar/stakar i.. men håller med dig att dom riktigt känsliga motorerna tar bra med stryk vid minsta lilla spikning, dock vet jag ju folk som har åkt runt nån månad utan chip där det spikat lite titt som tätt. där enda problemet har varit topplockspackningen, efter byte av den så har den gått hur bra som helst..

I bazzzingas fall så ligger han troligtvis på gränsen för vad spridarna klarar av men det hjälper ju inte att höja bränsletrycket.. större spridare och lmm är att rekommendera om han ska ladda mer smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

7 274 Inlägg
1 april 2013
#7
GasGlad1337 skrev:
olof102 skrev:
Spikningar är väldigt svårt att upptäcka utan rätt instrument.

Jättekraftiga spikningar hörs ungefär som att någon släpper en näve grus på din motorhuv, ofta i kombination med att du tappar effekt eftersom styrsystemet kommer försöka motarbeta spikningarna genom att backa tändvinkeln.

Men hörs sådana spikningar är motorn troligtvis redan gången.

Spikar/knackar det så kraftigt att bilen rycker, då är det RIKTIGT illa.

det beror ju såklart på vad det är för motor i grunden och vad det sitter för kolvar/stakar i.. men håller med dig att dom riktigt känsliga motorerna tar bra med stryk vid minsta lilla spikning, dock vet jag ju folk som har åkt runt nån månad utan chip där det spikat lite titt som tätt. där enda problemet har varit topplockspackningen, efter byte av den så har den gått hur bra som helst..

I bazzzingas fall så ligger han troligtvis på gränsen för vad spridarna klarar av men det hjälper ju inte att höja bränsletrycket.. större spridare och lmm är att rekommendera om han ska ladda mer smile

Det är stor skillnad på misständning och spikning.


460 Inlägg
1 april 2013
#8
Brains skrev:
GasGlad1337 skrev:
olof102 skrev:
Spikningar är väldigt svårt att upptäcka utan rätt instrument.

Jättekraftiga spikningar hörs ungefär som att någon släpper en näve grus på din motorhuv, ofta i kombination med att du tappar effekt eftersom styrsystemet kommer försöka motarbeta spikningarna genom att backa tändvinkeln.

Men hörs sådana spikningar är motorn troligtvis redan gången.

Spikar/knackar det så kraftigt att bilen rycker, då är det RIKTIGT illa.

det beror ju såklart på vad det är för motor i grunden och vad det sitter för kolvar/stakar i.. men håller med dig att dom riktigt känsliga motorerna tar bra med stryk vid minsta lilla spikning, dock vet jag ju folk som har åkt runt nån månad utan chip där det spikat lite titt som tätt. där enda problemet har varit topplockspackningen, efter byte av den så har den gått hur bra som helst..

I bazzzingas fall så ligger han troligtvis på gränsen för vad spridarna klarar av men det hjälper ju inte att höja bränsletrycket.. större spridare och lmm är att rekommendera om han ska ladda mer smile

Det är stor skillnad på misständning och spikning.

Givet.. men vad har det med detta att göra?

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

342 Inlägg
1 april 2013
#9
Många förknippar ryckningar med spikningar, men i själva verkat är det ofta misständningar.

Kan tänka mig att det är de Brains syftar på.

7 274 Inlägg
1 april 2013
#10
GasGlad1337 skrev:
Brains skrev:
GasGlad1337 skrev:

det beror ju såklart på vad det är för motor i grunden och vad det sitter för kolvar/stakar i.. men håller med dig att dom riktigt känsliga motorerna tar bra med stryk vid minsta lilla spikning, dock vet jag ju folk som har åkt runt nån månad utan chip där det spikat lite titt som tätt. där enda problemet har varit topplockspackningen, efter byte av den så har den gått hur bra som helst..

I bazzzingas fall så ligger han troligtvis på gränsen för vad spridarna klarar av men det hjälper ju inte att höja bränsletrycket.. större spridare och lmm är att rekommendera om han ska ladda mer smile

Det är stor skillnad på misständning och spikning.

Givet.. men vad har det med detta att göra?

För att om en bil rycker pga spikningar så är det nog inte mycket kolvar kvar efteråt.



Sök