Decibel
9 april 2007
· 2 911 Inlägg
Troligen går den i limp-mode, vilket är att den går på 6 av 12 cylindrar, detta läge är för att man ska kunna köra hem bilen vid motorfel.
Lyssna på motorn, knackar eller tickar den, avstå från köpet.
Lukta på avgaserna, luktar bränt, eller bara avgas?
Kolla instrumentpanelen, lyser EML konstant?
Mycket vitrök = knäckt topp/knäckt topplockspackning, INGET du vill byta själv, 9k på bmw enbart för jobbet.
Sällan databoxarna ger upp (sitter 3+2st i 750)
De som säljer 750 med detta felet har ofta gjort de vanliga testerna för att få den att funka, sen spelar dom oskyldiga när det ska säljas, så räkna med 5000 - 100.000 om du ska laga, helt beroende på vad som är fel.
Spjällhusmotorn, luftmassamätaren, växellådan och lite fler galenskaper kan sätta bilen i nödläge/limp-mode.
Jag köpte min 750 på samma sätt, den stog i nödläge och gick på 6 av 12 cyl, jag gav en tredjedel av vad du har tänkt, enda felet var en pajj soppapump (sitter 2st i 750.).
Så kolla gärna på bilen lite mer, lukta och lyssna, sen skriv här igen så får du nog en hel del tips på vad som kan vara fel, och prutläge