Bmw 75ia -92 går på nödläge

montana10 Chaufför
9 april 2007 · 64 Inlägg

Den fungerar och går men har gått in i nödläge så den varvar jätte segt. Vad kan det vara för fel. Är det databoxen. Vad kan det kosta att fixa detta fel

Kristian_L
9 april 2007 · 1 893 Inlägg

Brukar inte databoxen spotta ut en felkod som talar om varför den kör motorn i "felsäkert läge"? Du får rulla in på någon verkstad som har utrustning som kan tala om vad som är fel.
Att spekulera o leta, kommer antagligen att kosta mer pengar i slutänden än att betala för att få reda på vad det är. Kan vara nån givare som ballat ur och lämnar fel signal, det räcker...

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
montana10 Chaufför
9 april 2007 · 64 Inlägg

Skulle man våga köpa denna bil? den säljes för 15000:-

Kristian_L
9 april 2007 · 1 893 Inlägg

Absolut!
Du får väldigt mycket bil för pengarna. Inte alla förunnat att köra V12a wink
Men har du tummen mitt i... Vad gäller meka, då skall du nog inte köpa den, för kan man inte laga själv, blir en BMW 12a dyr att äga.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Lone Star
9 april 2007 · 1 231 Inlägg

Tveksamt.. beror ju helt på vad det är för fel. Hade en 750 innan evon och jag sålde den för 30 . Då var den riktigt fräsch, nya däck, allt fungerade osv.

Jävligt trvlig bil, men byta tändstift går på 1500 ;P

Mitt projekt: Evo III
montana10 Chaufför
9 april 2007 · 64 Inlägg

Bara hoppas att den inte pajjar. Ska ju köra med bilen 35-40 mil i nödläge. Men vad gör man. Det kostar att ligga på topp.

Kristian_L
9 april 2007 · 1 893 Inlägg

montana10 skrev:
Bara hoppas att den inte pajjar. Ska ju köra med bilen 35-40 mil i nödläge. Men vad gör man. Det kostar att ligga på topp.

Får du bara hem den så går du inte back... Du får mycket mer för den i delar om du inte får den att fungera.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
breman
9 april 2007 · 50 Inlägg

Hadde samma problem på farsan e32 750

Bmw felsökte å felsökte , men hittade inte felet!
att den går in i "nödläge" beror oftast på fel avgasvärde
tillslut kom vi fram till att det var spjällhuset som var kasst
10k nytt på bmw 900kr på skroten

funkar numera klockrent

Bayerische Motoren Werke
BMW E30 325 "M50b28" (1988)
WilYawn Golle
9 april 2007 · 448 Inlägg

Brorsans 750 gjorde likadant, var ena luftmassemätaren som var kass.

James May: In other news.... I've fitted a fan!
Decibel
9 april 2007 · 2 911 Inlägg

Troligen går den i limp-mode, vilket är att den går på 6 av 12 cylindrar, detta läge är för att man ska kunna köra hem bilen vid motorfel.

Lyssna på motorn, knackar eller tickar den, avstå från köpet.
Lukta på avgaserna, luktar bränt, eller bara avgas?
Kolla instrumentpanelen, lyser EML konstant?
Mycket vitrök = knäckt topp/knäckt topplockspackning, INGET du vill byta själv, 9k på bmw enbart för jobbet.

Sällan databoxarna ger upp (sitter 3+2st i 750)

De som säljer 750 med detta felet har ofta gjort de vanliga testerna för att få den att funka, sen spelar dom oskyldiga när det ska säljas, så räkna med 5000 - 100.000 om du ska laga, helt beroende på vad som är fel.

Spjällhusmotorn, luftmassamätaren, växellådan och lite fler galenskaper kan sätta bilen i nödläge/limp-mode.

Jag köpte min 750 på samma sätt, den stog i nödläge och gick på 6 av 12 cyl, jag gav en tredjedel av vad du har tänkt, enda felet var en pajj soppapump (sitter 2st i 750.).

Så kolla gärna på bilen lite mer, lukta och lyssna, sen skriv här igen så får du nog en hel del tips på vad som kan vara fel, och prutläge wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang