Volvo740-88 skrev:
simlar skrev:
Volvo740-88 skrev:
Så om man servar motorn; fräscha tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock, olja, oljefilter, luftfilter, inga bromsar ligger på.
Sen optimerar man motorn; T-kam, planad topp, bättre förvärmning, modernare spridare.
Och sist höjer man täcktrycket till 3 bar.
Då bör man kunna komma ner till 0.70 i långkörning antar jag.
Service är det absolut viktigaste för att hålla en minimal bränsleförbrukning. Om motorn varit dåligt servad under sin livstid så är en renovering rekommenderad för att få ner bränsleförbrukningen så lågt som när bilen var ny.
T-kam tror jag inte är optimal för låg bränsleförbukning, du vill bygga motorn så den har som bäst verkningsgrad runt 2500-3000rpm (det är dessa varvtal man oftast ligger på vid landsvägskörning).
Vad jag hört så ska M-kammen vara för slö och bilen drar därmed onödigt mycket soppa vid långkörning, och T-kammen är ungefär lika slö om inte slöare än M så är inte att rekommendera.
Personligen tror jag faktiskt att A-kammen är lämpligast för en motor som ofta håller varvtal mellan 2500-3000.
Förvärmningen hjälper endast för att få upp motorn i arbetstemperatur snabbare (sänker såklart medelförbrukningen), men skulle säga att det är bättre att montera en bensinvärmare med inbyggd cirkuleringspump för att värma upp kylarvätskan så att motorn är uppe i arbetstemp redan innan bilen startas.
3bar däcktryck är helt onödigt, sliter bara mer på däcken, däckkostnaden övervinner kostnaden för det sparade bränslet.
Ett däcktryck på 2,2-2,5bar brukar vara det mest ekonomiska.
Om du vill vara lite mer extrem så kan du montera släta skivor under bilen så att undersidan blir helt slät, täcka för alla skarvar mer tejp så det inte blir luftvirvlar, ta bort antennen, ta bort strålkastartorkarna (ifall du har några).
Allt som orsakar luftvirvlar vill man få bort så att luften passerar bilen så lätt som möjligt, det gör väldigt mycket för bränsleförbrukningen under landsvägskörning.
(och för att vara så extrem som möjligt så kan du bygga en "Boat-tail"
http://www.wired.com/autopia/2009/12/bo … geo-metro/ )
Edit:
Hittade en sida med många tips för att sänka bränsleförbrukningen.
http://ecomodder.com/forum/fuel-economy … ations.php
Jag håller på med ett projektarbete på universitetet och då ska jag och några till få ner en Volvo 740 med B230F och M47 till 0.50 liter milen lång körning.
Vi funderar på att plana toppen, byta kam, byta system till Arduino, bättre förvärmning.
Sen tänker vi också serva bilen också.
Bilen som vi har har redan elektroniskt inpsrut så redan den biten är avklarad. Det gäller bara att förstå vilka pulser som ska gå till vad. Det är LH 2.2
Men när jag kör 80 km/h så ligger jag på 2000 rpm. Kör jag 100 km/h så ligger jag på 2500 rpm.
Vi kommer inte fokusera så mycket på luftmotståndet då bilen är redan kantig.
Låter som ett kul projektarbete.
Luftmotståndet gör väldigt mycket för att få låg förbrukning i högre hastigheter så ska ni ner till 0,5L/milen måste det förbättras.
Är det en 744 eller 745 ni håller på med? 745 är mer aerodynamisk än 744 iaf.
Plana toppen är ett bra sätt för att öka verkningsgraden.
LH 2.2 är verkligen inte det bästa för låg bränsleförbrukning, ska ni ner riktigt lågt så är ett mappbart sprut ett måste så ni kan mappa den att gå så snålt som möjligt.
Men antar att ni ska bygga en Arduino-dator för att styra sprutet (har inte hört mycket om Arduino så vet inte riktigt vad det är för något, när jag googlar verkar det vara någon slags open-source dator).
Sen ska ni även se till att hålla nere friktionen i motor och drivlina, byt till så rinnig olja som möjligt i diff, växellåda och motor.
Vad är det för årsmodell på bilen? B230 upp till -88 bör vara lämpligast till erat projekt då den har lägre friktion än B230 från -89 och nyare.
Ta bort allt onödigt som t.ex servostyrning och AC.
Byt ut den höfläkten till en elfläkt.
Byt till lampor med lägre effekt m.m. Ta bort all elektronik som är onödig så generatorn inte går så tungt, om man förbrukar mycket ström får generatorn jobba hårdare.
Kasta ut all onödig vikt (hjälper endast vid acceleration men sänker ju den totala medelförbrukningen)
Byt till ett mindre batteri (sparar vikt).
Men som sagt, vikten är försumbar vid konstant hasighet, det är drivlineförluster, luftmotsånd och motorns effektivitet som är de viktiga sakerna när det gäller att få ner bränsleförbrukningen.