3683
Sök

Vad ska en B230F dra i långkörning?

Volvo850-92
1 678 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
#1
Hej! Vad ska t.ex en Volvo 740 B230F dra i långkörning? Vi säger att man håller sig vid 80-90 km/h. Finns det några sätt att göra så man kommer långt ned i förbrukningen? Hur ska man serva? Vad ska man serva? Kan man byta motordelar? T-kam? Plana toppen? Nya spiradare? Några mer förslag?

Brukar inte B230F dra 0.65 i långkörning?
Senast redigerat av Volvo740-88 (5 april 2013)


5 687 Inlägg
5 april 2013
#2
0,65 långkörning med en 740!?
Var har du hört/läst det?
Lyckas du få ner en 740 i de siffrorna så måste den vara otroligt fräsch i motor och drivlina.

Runt 0,75-0,8 långkörning i 90-100 är normalt (mätaren på så gott som alla 740 visar 110 när det går 100).
Kanske att det går att få ner den i 0,7 om man kör riktigt lungt och försiktigt och ser till att använda minimalt med ström, dvs inte dunka stereon på högsta volym med största baslådan som får plats i skuffen.
Se även till att hjulen snurrar lätt, motorn är välservad (fräscha tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock, olja, oljefilter, luftfilter osv) och att däcktrycket är rätt.

Det absolut lägsta jag fått ner någon bil med rödblockare är min 345a då jag hade nyservad original B19A som gått 12000mil, den fick jag ner till 0,65 under 20mils långkörning i 90, knappt att jag kunde tro det själv när jag endast fick i 13L BF95 i tanken efter 20mils resa då den en månad innan dragit just över 1L/mil långkörning i 90 (men då var den helt oservad, minst 10år gamla servicedelar kanske ännu äldre).


2 401 Inlägg
5 april 2013
#3
Med tanke på att fabriksdatan säger 0,69 på långkörning så tror jag 0,65 är omöjligt

tänkte då på tex en 740gl
Senast redigerat av Nybergrobin (5 april 2013)


Volvo850-92
1 678 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
#4
simlar skrev:
0,65 långkörning med en 740!?
Var har du hört/läst det?
Lyckas du få ner en 740 i de siffrorna så måste den vara otroligt fräsch i motor och drivlina.

Runt 0,75-0,8 långkörning i 90-100 är normalt (mätaren på så gott som alla 740 visar 110 när det går 100).
Kanske att det går att få ner den i 0,7 om man kör riktigt lungt och försiktigt och ser till att använda minimalt med ström, dvs inte dunka stereon på högsta volym med största baslådan som får plats i skuffen.
Se även till att hjulen snurrar lätt, motorn är välservad (fräscha tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock, olja, oljefilter, luftfilter osv) och att däcktrycket är rätt.

Det absolut lägsta jag fått ner någon bil med rödblockare är min 345a då jag hade nyservad original B19A som gått 12000mil, den fick jag ner till 0,65 under 20mils långkörning i 90, knappt att jag kunde tro det själv när jag endast fick i 13L BF95 i tanken efter 20mils resa då den en månad innan dragit just över 1L/mil långkörning i 90 (men då var den helt oservad, minst 10år gamla servicedelar kanske ännu äldre).

Så om man servar motorn; fräscha tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock, olja, oljefilter, luftfilter, inga bromsar ligger på.
Sen optimerar man motorn; T-kam, planad topp, bättre förvärmning, modernare spridare.
Och sist höjer man täcktrycket till 3 bar.

Då bör man kunna komma ner till 0.70 i långkörning antar jag.


5 687 Inlägg
5 april 2013
#5
Volvo740-88 skrev:
simlar skrev:
0,65 långkörning med en 740!?
Var har du hört/läst det?
Lyckas du få ner en 740 i de siffrorna så måste den vara otroligt fräsch i motor och drivlina.

Runt 0,75-0,8 långkörning i 90-100 är normalt (mätaren på så gott som alla 740 visar 110 när det går 100).
Kanske att det går att få ner den i 0,7 om man kör riktigt lungt och försiktigt och ser till att använda minimalt med ström, dvs inte dunka stereon på högsta volym med största baslådan som får plats i skuffen.
Se även till att hjulen snurrar lätt, motorn är välservad (fräscha tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock, olja, oljefilter, luftfilter osv) och att däcktrycket är rätt.

Det absolut lägsta jag fått ner någon bil med rödblockare är min 345a då jag hade nyservad original B19A som gått 12000mil, den fick jag ner till 0,65 under 20mils långkörning i 90, knappt att jag kunde tro det själv när jag endast fick i 13L BF95 i tanken efter 20mils resa då den en månad innan dragit just över 1L/mil långkörning i 90 (men då var den helt oservad, minst 10år gamla servicedelar kanske ännu äldre).

Så om man servar motorn; fräscha tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock, olja, oljefilter, luftfilter, inga bromsar ligger på.
Sen optimerar man motorn; T-kam, planad topp, bättre förvärmning, modernare spridare.
Och sist höjer man täcktrycket till 3 bar.

Då bör man kunna komma ner till 0.70 i långkörning antar jag.

Service är det absolut viktigaste för att hålla en minimal bränsleförbrukning. Om motorn varit dåligt servad under sin livstid så är en renovering rekommenderad för att få ner bränsleförbrukningen så lågt som när bilen var ny.

T-kam tror jag inte är optimal för låg bränsleförbukning, du vill bygga motorn så den har som bäst verkningsgrad runt 2500-3000rpm (det är dessa varvtal man oftast ligger på vid landsvägskörning).
Vad jag hört så ska M-kammen vara för slö och bilen drar därmed onödigt mycket soppa vid långkörning, och T-kammen är ungefär lika slö om inte slöare än M så är inte att rekommendera.
Personligen tror jag faktiskt att A-kammen är lämpligast för en motor som ofta håller varvtal mellan 2500-3000.

Förvärmningen hjälper endast för att få upp motorn i arbetstemperatur snabbare (sänker såklart medelförbrukningen), men skulle säga att det är bättre att montera en bensinvärmare med inbyggd cirkuleringspump för att värma upp kylarvätskan så att motorn är uppe i arbetstemp redan innan bilen startas.

3bar däcktryck är helt onödigt, sliter bara mer på däcken, däckkostnaden övervinner kostnaden för det sparade bränslet.
Ett däcktryck på 2,2-2,5bar brukar vara det mest ekonomiska.

Om du vill vara lite mer extrem så kan du montera släta skivor under bilen så att undersidan blir helt slät, täcka för alla skarvar mer tejp så det inte blir luftvirvlar, ta bort antennen, ta bort strålkastartorkarna (ifall du har några).
Allt som orsakar luftvirvlar vill man få bort så att luften passerar bilen så lätt som möjligt, det gör väldigt mycket för bränsleförbrukningen under landsvägskörning.
(och för att vara så extrem som möjligt så kan du bygga en "Boat-tail" http://www.wired.com/autopia/2009/12/bo … geo-metro/ )

Edit:
Hittade en sida med många tips för att sänka bränsleförbrukningen.
http://ecomodder.com/forum/fuel-economy … ations.php
Senast redigerat av simlar (5 april 2013)


Volvo850-92
1 678 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
#6
simlar skrev:
Volvo740-88 skrev:
simlar skrev:
0,65 långkörning med en 740!?
Var har du hört/läst det?
Lyckas du få ner en 740 i de siffrorna så måste den vara otroligt fräsch i motor och drivlina.

Runt 0,75-0,8 långkörning i 90-100 är normalt (mätaren på så gott som alla 740 visar 110 när det går 100).
Kanske att det går att få ner den i 0,7 om man kör riktigt lungt och försiktigt och ser till att använda minimalt med ström, dvs inte dunka stereon på högsta volym med största baslådan som får plats i skuffen.
Se även till att hjulen snurrar lätt, motorn är välservad (fräscha tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock, olja, oljefilter, luftfilter osv) och att däcktrycket är rätt.

Det absolut lägsta jag fått ner någon bil med rödblockare är min 345a då jag hade nyservad original B19A som gått 12000mil, den fick jag ner till 0,65 under 20mils långkörning i 90, knappt att jag kunde tro det själv när jag endast fick i 13L BF95 i tanken efter 20mils resa då den en månad innan dragit just över 1L/mil långkörning i 90 (men då var den helt oservad, minst 10år gamla servicedelar kanske ännu äldre).

Så om man servar motorn; fräscha tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock, olja, oljefilter, luftfilter, inga bromsar ligger på.
Sen optimerar man motorn; T-kam, planad topp, bättre förvärmning, modernare spridare.
Och sist höjer man täcktrycket till 3 bar.

Då bör man kunna komma ner till 0.70 i långkörning antar jag.

Service är det absolut viktigaste för att hålla en minimal bränsleförbrukning. Om motorn varit dåligt servad under sin livstid så är en renovering rekommenderad för att få ner bränsleförbrukningen så lågt som när bilen var ny.

T-kam tror jag inte är optimal för låg bränsleförbukning, du vill bygga motorn så den har som bäst verkningsgrad runt 2500-3000rpm (det är dessa varvtal man oftast ligger på vid landsvägskörning).
Vad jag hört så ska M-kammen vara för slö och bilen drar därmed onödigt mycket soppa vid långkörning, och T-kammen är ungefär lika slö om inte slöare än M så är inte att rekommendera.
Personligen tror jag faktiskt att A-kammen är lämpligast för en motor som ofta håller varvtal mellan 2500-3000.

Förvärmningen hjälper endast för att få upp motorn i arbetstemperatur snabbare (sänker såklart medelförbrukningen), men skulle säga att det är bättre att montera en bensinvärmare med inbyggd cirkuleringspump för att värma upp kylarvätskan så att motorn är uppe i arbetstemp redan innan bilen startas.

3bar däcktryck är helt onödigt, sliter bara mer på däcken, däckkostnaden övervinner kostnaden för det sparade bränslet.
Ett däcktryck på 2,2-2,5bar brukar vara det mest ekonomiska.

Om du vill vara lite mer extrem så kan du montera släta skivor under bilen så att undersidan blir helt slät, täcka för alla skarvar mer tejp så det inte blir luftvirvlar, ta bort antennen, ta bort strålkastartorkarna (ifall du har några).
Allt som orsakar luftvirvlar vill man få bort så att luften passerar bilen så lätt som möjligt, det gör väldigt mycket för bränsleförbrukningen under landsvägskörning.
(och för att vara så extrem som möjligt så kan du bygga en "Boat-tail" http://www.wired.com/autopia/2009/12/bo … geo-metro/ )

Edit:
Hittade en sida med många tips för att sänka bränsleförbrukningen.
http://ecomodder.com/forum/fuel-economy … ations.php

Jag håller på med ett projektarbete på universitetet och då ska jag och några till få ner en Volvo 740 med B230F och M47 till 0.50 liter milen lång körning.

Vi funderar på att plana toppen, byta kam, byta system till Arduino, bättre förvärmning.
Sen tänker vi också serva bilen också.

Bilen som vi har har redan elektroniskt inpsrut så redan den biten är avklarad. Det gäller bara att förstå vilka pulser som ska gå till vad. Det är LH 2.2

Men när jag kör 80 km/h så ligger jag på 2000 rpm. Kör jag 100 km/h så ligger jag på 2500 rpm.

Vi kommer inte fokusera så mycket på luftmotståndet då bilen är redan kantig.
Senast redigerat av Volvo740-88 (5 april 2013)


5 687 Inlägg
5 april 2013
#7
Volvo740-88 skrev:
simlar skrev:
Volvo740-88 skrev:

Så om man servar motorn; fräscha tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock, olja, oljefilter, luftfilter, inga bromsar ligger på.
Sen optimerar man motorn; T-kam, planad topp, bättre förvärmning, modernare spridare.
Och sist höjer man täcktrycket till 3 bar.

Då bör man kunna komma ner till 0.70 i långkörning antar jag.

Service är det absolut viktigaste för att hålla en minimal bränsleförbrukning. Om motorn varit dåligt servad under sin livstid så är en renovering rekommenderad för att få ner bränsleförbrukningen så lågt som när bilen var ny.

T-kam tror jag inte är optimal för låg bränsleförbukning, du vill bygga motorn så den har som bäst verkningsgrad runt 2500-3000rpm (det är dessa varvtal man oftast ligger på vid landsvägskörning).
Vad jag hört så ska M-kammen vara för slö och bilen drar därmed onödigt mycket soppa vid långkörning, och T-kammen är ungefär lika slö om inte slöare än M så är inte att rekommendera.
Personligen tror jag faktiskt att A-kammen är lämpligast för en motor som ofta håller varvtal mellan 2500-3000.

Förvärmningen hjälper endast för att få upp motorn i arbetstemperatur snabbare (sänker såklart medelförbrukningen), men skulle säga att det är bättre att montera en bensinvärmare med inbyggd cirkuleringspump för att värma upp kylarvätskan så att motorn är uppe i arbetstemp redan innan bilen startas.

3bar däcktryck är helt onödigt, sliter bara mer på däcken, däckkostnaden övervinner kostnaden för det sparade bränslet.
Ett däcktryck på 2,2-2,5bar brukar vara det mest ekonomiska.

Om du vill vara lite mer extrem så kan du montera släta skivor under bilen så att undersidan blir helt slät, täcka för alla skarvar mer tejp så det inte blir luftvirvlar, ta bort antennen, ta bort strålkastartorkarna (ifall du har några).
Allt som orsakar luftvirvlar vill man få bort så att luften passerar bilen så lätt som möjligt, det gör väldigt mycket för bränsleförbrukningen under landsvägskörning.
(och för att vara så extrem som möjligt så kan du bygga en "Boat-tail" http://www.wired.com/autopia/2009/12/bo … geo-metro/ )

Edit:
Hittade en sida med många tips för att sänka bränsleförbrukningen.
http://ecomodder.com/forum/fuel-economy … ations.php

Jag håller på med ett projektarbete på universitetet och då ska jag och några till få ner en Volvo 740 med B230F och M47 till 0.50 liter milen lång körning.

Vi funderar på att plana toppen, byta kam, byta system till Arduino, bättre förvärmning.
Sen tänker vi också serva bilen också.

Bilen som vi har har redan elektroniskt inpsrut så redan den biten är avklarad. Det gäller bara att förstå vilka pulser som ska gå till vad. Det är LH 2.2

Men när jag kör 80 km/h så ligger jag på 2000 rpm. Kör jag 100 km/h så ligger jag på 2500 rpm.

Vi kommer inte fokusera så mycket på luftmotståndet då bilen är redan kantig.

Låter som ett kul projektarbete.

Luftmotståndet gör väldigt mycket för att få låg förbrukning i högre hastigheter så ska ni ner till 0,5L/milen måste det förbättras.
Är det en 744 eller 745 ni håller på med? 745 är mer aerodynamisk än 744 iaf.

Plana toppen är ett bra sätt för att öka verkningsgraden.

LH 2.2 är verkligen inte det bästa för låg bränsleförbrukning, ska ni ner riktigt lågt så är ett mappbart sprut ett måste så ni kan mappa den att gå så snålt som möjligt.
Men antar att ni ska bygga en Arduino-dator för att styra sprutet (har inte hört mycket om Arduino så vet inte riktigt vad det är för något, när jag googlar verkar det vara någon slags open-source dator).
Sen ska ni även se till att hålla nere friktionen i motor och drivlina, byt till så rinnig olja som möjligt i diff, växellåda och motor.
Vad är det för årsmodell på bilen? B230 upp till -88 bör vara lämpligast till erat projekt då den har lägre friktion än B230 från -89 och nyare.

Ta bort allt onödigt som t.ex servostyrning och AC.
Byt ut den höfläkten till en elfläkt.
Byt till lampor med lägre effekt m.m. Ta bort all elektronik som är onödig så generatorn inte går så tungt, om man förbrukar mycket ström får generatorn jobba hårdare.
Kasta ut all onödig vikt (hjälper endast vid acceleration men sänker ju den totala medelförbrukningen)
Byt till ett mindre batteri (sparar vikt).

Men som sagt, vikten är försumbar vid konstant hasighet, det är drivlineförluster, luftmotsånd och motorns effektivitet som är de viktiga sakerna när det gäller att få ner bränsleförbrukningen.


21 761 Inlägg
5 april 2013
#8
Hur stor skillnad i friktion kan det göra att byta ut kilremsdrivningen till kuggrem/multiribbrem?

Tänkte att kilremmarna ger ju en del friktion. smile

Försöker iaf
1 998 Inlägg
5 april 2013
#9
Våran 745a drog 0,7 när vi körde till funäsdalen. Låg och snittade typ 100km/h

Nu drar den dock mer när den inte varit servad på kanske 7000 mil mer än ett kamremsbyte pga den brast lol

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Volvo850-92
1 678 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
#10
Boostrider skrev:
Våran 745a drog 0,7 när vi körde till funäsdalen. Låg och snittade typ 100km/h

Nu drar den dock mer när den inte varit servad på kanske 7000 mil mer än ett kamremsbyte pga den brast lol

0.7 låter faktiskt ganska realistiskt för en sådan bil.

Frågan är om man kan få ner dem mer igenom att byta till mer finfördelade spridare, annat optimerat styrsystem och massa annat så som plana toppen och byta kamaxel?


1 Inlägg
5 april 2013
#11
Har ägt och kört mycke med en 745 88B B230F (katalysator).
Det är den absolut mest bränsleeffektiva Volvo jag kört med.

Långkörning i 110-120 km/h med en förbrukning runt 0,7-0,75.
Bilen gick även snålt med tillkopplat släp eller husvagn. Motorns
förbrukning va inte heller överdrivet känslig gällande körsättet.
Man behövde altså inte ha ägg under gaspedalen för att få låga
siffror på bränsleförbrukningen = Avkopplande, vilsam körning.


Lastbilsmekaniker
5 195 Inlägg
5 april 2013
#12
När jag körde med min gammle 744 långkörning så låg den på 0.87 liter/milen det är dåligt tycker jag för en riktig bil drar över 1 liter/milen:D.


415 Inlägg
5 april 2013
#13
En liter per mil låter ynkligt, chevan min tar två :p
Skämt åsido min 740 har jag kört en gång på 0,73 när motorn va precis nybyggd. Hade jag gjort detta projekt hade jag satsat på aerodynamiken eller optimiera bilen för en lägre hastighet. Luftmotståndet beror ju på hastigheten i kvadrat och vill man minska den så är det bara att ändra form eller sänka hastigheten.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Volvo850-92
1 678 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
#14
Hur tror ni det blir om man mappar systemet och byter till moderna spridare?


415 Inlägg
5 april 2013
#15
Volvo740-88 skrev:
Hur tror ni det blir om man mappar systemet och byter till moderna spridare?

Någon procent bättre men man når inte 0,5 med det utan man måste nog vara lite mer extrem, tex sekventiell insprutning och avstängning av vissa cylindrar kanske kan funka. Det gäller att pricka in området med bästa verkningsgrad och den beror av både belastning och varvtal. Därför kan det ibland vara bättre med en liten motor om man bara ska åka konstant i en passande hastighet till verkningsgraden.
Kolla in dessa diagram http://forum.snowrider.se/uploads/20070 … eldiag.JPG
Belstning på y-axel och varvtal på x, verkningsgrader som nivåkurvor. Så ser det i princip ut för alla motorer.
Senast redigerat av Super40 (5 april 2013)

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Volvo850-92
1 678 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
#16
Man skulle nästan ha haft en förgasar bil redan. Då lär det vara enklare än en bil med massa el i.


415 Inlägg
5 april 2013
#17
Ja det kanske kan funka smile en förgasare till halva motorn och en till den andra också kör man bara med den ena när man puttrar för att spara sås :p

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)


Sök