6 april 2013
Trådstartare
Hejsan!
Jag var och besiktigade min bil nyligen och fick ganska mycket klagomål på mitt avgassystem på grund av att det läcker ganska ordentligt går jag i tankarna om att köpa nytt. Nu sitter det ett 3" med två små fullflödesdämpare på och bilen dånar alldeles för mycket enligt mitt tycke. Tanken är därför att köpa ett fabrikstillverkat halvsatsavgassystem med två mycket större dämpare och även byta 2,5" eftersom att passformen för 3" bokstavligen suger enligt mitt tycke.
Då kommer jag ju till frågan, vilket system är bäst? Jag har kollat på Ferrita, Simons och de vanliga större märkena men priset på dessa ligger ju ändå ganska högt, vilket förvisso kan vara värt kanske trots allt. Dock hittade jag en hemsida vid namn a-alt-avgassystem som sålde ett halvsatssystem till Volvo 940 för dryga 2900 kronor. Hurdan är kvalitén på dessa system tro?
Vidare har jag frågor om fästet mellan downpipen och turbon som för nuvarande är en V-klamma och turbon är en TB58. Jag har försökt att täta den jävla delningen på fler sätt än jag kan räkna upp i stort sett men ändå läcker det. Hur fanken får man det tätt där?
Förmodligen har förra ägaren, som monterade turbon, svetsat brickorna för v-klamman dåligt och det har slagit sig i och med att det är rostfritt och därav är det skevt. Är det värt att försöka bygga om hela anslutningen till bultfästning eller ska man plana till det bara och försöka få det tätt med v-klamma igen? Vad tycker ni?
Jag hoppas att någon har tid och ork att svara på mina frågor då det hade uppskattats enormt!
Med vänlig hälsning.
Senast redigerat av Bazzzinga (6 april 2013)
- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.