2523
Sök

vatten/metanol insprut på min bil..Fungerar det bra?

236 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
vatten/metanol insprut på min bil..Fungerar det bra?Lett at montera?Skadar det motoren?Nån ting jag bør tenka på? http://www.snowperformance.net/products.php?p_cat=158 http://www.alkycontrol.com/ Hilsen Audi kille:D

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 januari 2008
Varför vill du ha metanolinsprut?

Behöver man vatten/metanolinsprut så har man byggt något fel, om vi nu talar rimmliga effekter.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 januari 2008
torpis skrev:

Behöver man vatten/metanolinsprut så har man byggt något fel, om vi nu talar rimmliga effekter.

Jag hoppas de inte bli pajkastning mellan volvoklubben o saabgänget nu men vatteninsprut fanns som origianaltillbehör på OG900 så att så fel behöver det inte vara...

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 januari 2008
bumpe skrev:
torpis skrev:

Jag hoppas de inte bli pajkastning mellan volvoklubben o saabgänget nu men vatteninsprut fanns som origianaltillbehör på OG900 så att så fel behöver det inte vara...

Mjae, alltså inte fel som i att det itne fungerar, men det går ju lätt att plocka 250hk per liter med bibehållen tomgång och bra bottendrag, så det känns onödigt att köpa något som inte behövs och där man måste setill att det finns vatten i behållaren mm.

därav att jag undrar vad han förvöntade sig med vattensprutet.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

236 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
Nogon som vet?Fungerar det?Vil ha lite med effekt,blir det sprutat inn heletiden eller ar det som nos?smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 februari 2008
Olsa66 skrev:
Nogon som vet?Fungerar det?Vil ha lite med effekt,blir det sprutat inn heletiden eller ar det som nos?smile

Det sprutas in när du överskrider en viss effekt för att kyla motorn. Dock är det ovanligt att man behöver vattensprut om man bygger en motor på rätt sätt.

Tar du en bmw M3 och monterar kompressor så kan vattensprut underlätta för att kompensera det högre kompet.  Men det är en nödlösning...

Ser ut som du har en 1.8t motor, min motor på 1.8liter ger över 400hk utan vatteninsprutning.

gruvarbetare
152 Inlägg
20 februari 2008
Olsa66 skrev:

hej vatten insprut funkar bra på de bilar som inte har "jonisär"( eller hur det nu stavas) tändning.
mina 1:a saabar har jag haft det på o man kan gå upp yttligare i laddtryck innan spikning kommer.
blir lite mer hk då smile min 9000Tcc med ett Apc system var max laddtryck runt 1.4-1.5 bar men med vatten insprut så steg laddtrycket närmare till 2.0 bar sen slirade kopplingen..
jag har provat det på min nya saab 9000cs-96 som har en tändkasett o inga tändkablar, då när vattnet tillsättes så sjönk laddtryck till lägsta nivå o tror det är att datorn inte kan mäta förbränningen som den gör efter den släppt "gnistan" och feltolkar värdena som ex: trasig topp-packning hmm
det funkarar ej som "nos" kan jag säga men kanske då laddtrycket kan sticka upp bra mycket mer än utan vatten tongue så blir ju en liten "kick" ändå då.. men det ger inge mer effekt att bara tillsätta vattnet utan
att höja laddtrycket...mycket enkelt att bygga smile
Senast redigerat av steffe67 (20 februari 2008)

236 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Men det ar vel billig trim?Har sett at det inte er så dyrt:) Hur bygger jag det?Jeg har set på vatte/metanol kit..Blir det med hk med mentanol/vatten en bara vatten?smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 februari 2008
Det gör inte att bilen går fortare.  kan du inte tanka E85 och mappa på det, ger samma effekt fast du slipper fylla på vatten varje gång du skall rejsa.

236 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Hur mappar jag til det?kan jag bara hella i E85 i tanken eller måste jag gjøre om nogot mer på bilen?Om jag skal byta til en større turbo vad måste jag gjøra da?Hur dyrt ar det?smile Takk for fine svar,torpis=)

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 februari 2008
När man kör på E85 så måste man ha 40% mer bränsle än på bensin, (kan jämföras med att spruta in vatten)  mer bränsle kyler bättre och då kan man plocka mer effekt.   Min bil ger 375hk på 98oktan och 426 på E85

Vill du ha mer effekt så måste du ta reda på vad din motor håller för, sen byter man de svaga delarna och mappar den (justerar insprutningen för de nya delarna)

Om du har en 1.8t så är ditt grenrör och turbo väldigt små,  byter du till en större turbo exempelvis mitsubishi 19T, avgassystem modell grövre och mappar bilen så har du 300hk.   Men som sagt ta reda på om motordelarna tål effekten.  (antar att Dalbäck kan svara på det)

mycket runt ikring behöver också en översyn, tex IC, luftfilter, spridare och intem inst väghållningen.

665 Inlägg
6 april 2013
Lyfter upp ett skit gammal tråd , undrar hur det skulle funka att matta på vatten/metanol insprut på skruvkompressor bil?!
Vart skall man ev sätta spridare ??

Skulle vilja installera det för att hålla temp nere, undvika ev spiknnigar mm.

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

Livsnjutare
1 707 Inlägg
6 april 2013
Borde ha bra nytta av methanol när du har skruvkompressor.

Tänk på att sätta nozzeln så att dom har så mkt fritt utrymme som möjligt så vätskan hinner förångas.
Utöver det så är det nog inte så mycket att tänka på förutom att Nozzeln ska sitta på trycksidan innan insuget.
Kan bli problem med skruven om den sitter vid insuget!?

665 Inlägg
6 april 2013
HereComesTrouble skrev:

Tänk på att sätta nozzeln så att dom har så mkt fritt utrymme som möjligt så vätskan hinner förångas.
Utöver det så är det nog inte så mycket att tänka på förutom att Nozzeln ska sitta på trycksidan innan insuget.

Trycksidan innan ic, eller strax efter Ic (efter Ic mot plenum) ???

Läste lite runt att det kan fyllas med små mängd vatten/droppar i Ic med tiden av användningen vatten/metanol sprutet.
Senast redigerat av sexy_d (6 april 2013)

Livsnjutare
1 707 Inlägg
6 april 2013
sexy_d skrev:
HereComesTrouble skrev:

Trycksidan innan ic, eller strax efter Ic (efter Ic mot plenum)

Har satt mina på varsin sida av ic:n så dom sprutar mot insuget som är i mitten av ic:n.
Fungerar mumma..

Så i eller efter ic..

665 Inlägg
6 april 2013
Funderar att montera nozzeln direkt i början av trycksidan så det hinner ånga ut. (Direkt efter kompressors trycksidan)
Blandar du 50/50, eller har du annan recept smile

Livsnjutare
1 707 Inlägg
6 april 2013
sexy_d skrev:
Funderar att montera nozzeln direkt i början av trycksidan så det hinner ånga ut. (Direkt efter kompressors trycksidan)
Blandar du 50/50, eller har du annan recept smile

Har kört allt från ren Methanol till 50/50.
Märker ingen större skillnad, släpper lik förbannat :p
Inte kollat i bänk iallefall hmm

Men du tänker rätt, sätt den så som du säger så blir det kanon.

665 Inlägg
6 april 2013
Måste man mappa om bilen??

Livsnjutare
1 707 Inlägg
6 april 2013
sexy_d skrev:
Måste man mappa om bilen??

Måste vet jag inte, men du får alltid nytta av lägre insugs temp.
Motorn kan ju korrigera viss procent själv beroende på yttertemp osv.

665 Inlägg
6 april 2013
Det e sant. Det e bara att börja leta på nätet och inhandla smile

Tack för de hjälpsamma svar

Sök