3659
Sök

Opel Vectra, 89, Trött i starten + en fråga om bromsar

260 Inlägg
4 april 2013
Trådstartare
#1
Min kära, inte så nya, bil har varit lite trött i starten på senaste tiden (våren). Jag har bytt tändstiften, så det är inte det iaf. Startmotorn går bra, men motorn vill ogärna gå igång meddetsamma. Ibland hinner jag undra ifall bilen alls kommer att starta.

Var på besiktning nyligen och tydligen hade bilen först gett ifrån sig en massa kolväten, långt över gränsvärdena. Men när han som kollade bilen hade kört den en sväng och motorn blivit varm, gick den igenom till slut. Jag har också märkt att avgaserna luktar mer än vanligt vid start.

Så tydligen är förbränningen inte som den ska. Vad ska jag kolla upp som kan vara fel? Behöver oljan bytas? Jag har inte gjort det på 3 år... Men har å andra sidan inte kört många 100 mil. Luftfiltret är bytt för nåt år sen. Men bilen står ute så kan det sätta igen ifall det blir fuktigt och rått i luften?

Dessutom sa besiktningsmannen att bromsarna tar lite ojämnt. Som jag förstod det menade han att de tar mer ibland och mindre ibland (lite ABS-aktigt, typ, fast jag har inte ABS-bromsar). Har bytt bromsband baktill på båda hjulen för ett år sen. Men de behöver kanske bytas framtill också? Eller kan det vara att jag behöver hjulbalansera (påverkar det hur bromsarna tar på nåt sätt?)? För jag har aldrig hjulbalanserat.

Tacksam för tips! smile

6 632 Inlägg
4 april 2013
#2
Oljan ska bytas varje år, vad för tändstift monterade du?

Skillnad på kall- och varmstart?

Edit: Hur ojämnt tar bromsarna? Vilka bromsvärden fick du på besiktningen?
Senast redigerat av Malheus (4 april 2013)

De/Dem

260 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
#3
Malheus skrev:
Oljan ska bytas varje år, vad för tändstift monterade du?

Skillnad på kall- och varmstart?

Edit: Hur ojämnt tar bromsarna? Vilka bromsvärden fick du på besiktningen?

Behöver man verkligen byta oljan årligen när man kör så lite som ett par 100 mil/år? Bara undrar, jag trodde inte det. smile

Vet inte exakt vilka tändstift. Köpta på Biltema, ganska billiga, men tror det är samma som varit i tidigare, så borde funka.

Bilen kallstartas alltid (tyvärr). Så jag vet inte om det är någon skillnad. Senaste varmstarten var väl i somras, om man säger så. Men problemet är några månader gammalt.

Bromsvärdena:

Vänster bak: 0,8
Höger bak: 0,8
Vänster fram: 1,9
Höger fram: 1,5

(Är högre värde sämre? Bromsbanden bak är som sagt bytta förra året).

Edit: Dessutom menade jag förstås hjulinställning i första inlägget, inte hjulbalansering. Hur viktigt är det att hjulinställa eg?
Senast redigerat av Genna (6 april 2013)

6 632 Inlägg
6 april 2013
#4
Olja är färskvara, därav BÖR den bytas varje år. Men nu har mupparna till service inriktning tyckt att min 159a ska klara sig 3000mil/2år på samma olja. Att köra 100 mil på samma olja om året borde man byta vartannat år men varje är inte fel!

Kall och varmstart tänkte jag på om bilen beter sig annorlunda efter du kört, och startar om med genom varm motor, annars tror jag på (Om du har) bränslefilter.

Bromsarna bak är det inge fel på, fram kan de ha börjat kärva om bilen nu inte rullar så mycket. Ta bort beläggen och rengör glidytorna, nytt fett för bromsokets glidpinnar är bra (Antar det är flytande bromsok på dessa?). Vissa säger att det är fel att ha kopparfett/keramikpasta för bromsklossarnas glidyta men jag hade använt de i alla fall!

Hjulinställning hade jag bara gjort efter byte styrled, om bilen går sladdigt eller sliter däcken fel/ojämnt.

De/Dem

260 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
#5
Jo, jag ska byta oljan nu i vår iaf. Kanske dragit ut på det där bytet lite väl länge, trots allt..

Just det ja, jag har ju nåt svagt gnissel också när jag backar, som kan vara att bromsarna tar i lite pga att de kärvar (behöver smörjas?). Hehe, har aldrig pysslat med bromsarna själv.. Ehum, är det lätt att göra, t ex i samband med däckbytet (som ju är aktuellt snart)?

Och ja, det kan faktiskt vara så att däcken slits lite ojämnt har jag märkt. Eftersom det är så dåliga vägar här har jag funderat på om det är värt att hjulinställa. Någon sa att om man kör på en trottoarkant så kan inställningen vara förstörd, men vad ska det inte vara om man kör där det är vägarbete flera mil...? :S
Senast redigerat av Genna (6 april 2013)

6 632 Inlägg
6 april 2013
#6
Aldrig skruvat Opel, mer än hjulskifte på en Vectra -06a. Antar att du menar bromsbackarna när du säger bromsband? Brukar gå att justera (om de inte är med självjustering) när man tar/tagit bort bromstrumman/skivan.
Själv justerar jag tills skivan/trumman inte går att rubba, sen drar jag tillbaka ett snäpp så det går att snurra igen. Sist justerar jag inne i bilen, brukar släppa om det behövs först då.

Dundrar du in i en trottoarkant i 30 kan väl hjulinställningen rubbas, gör du som hemtjänsten (Vittnat 50kmh upp på en trottoarkant, samma bil dök upp senare på verkstaden med knackande styrväxel) så blir det inte bra ;P

De/Dem


Sök