3170
Sök

Lite frågor om Volvo V70 2,4TT -98

Volvo V70 2,4T Aut
147 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
Hej!
Visste inte riktigt vart jag skulle placera denna tråd så...

Jag har följande funderingar kring min V70 som jag hoppas någon vänlig människa kan hjälpa mig med smile

1) ABS bromsarna verkar inte fungera ingen som dom ska. kontroll lampan tänds när man vrider på tändningen, men slocknar som den ska när motorn startas. Panik bromsar man så tänds ingen varningslampa trotts att ABS'n inte hoppar igång. Inte heller tracksen verkar funka (ingen lampa tänds när man vrider på tändningen eller trycker på knappen "tracks".
"

2) Det klonkar någonstans ifrån bilen. Samma sak om man haft parkeringsbromsen åt dragen. Drar du lite i "kryckan" när du kör iväg så klonkar det också..

3) Byte av lampa till växelväljaren samt "INFO-knappen" (har bytt till diod i alla andra knappar men just "info'n" verkar bökig. Någon om vet?

4) När man låser/larmar bilen med fjärren så blinkar blinkersen, men den röda lampan på instrumentpanelen förblir släckt. Fel på larmet?

5) inkoppling av extraljus. I instruktionsboken står det att säkring:19.Helljus,vänster (tillbehör fjärrljus) 15A. Finns det någon form av  uttag fram för ljut fjärrljus?

Vart lite granna med vore tacksam för hjälp!

Är en glad skit som har paserat 30 streckt och som bor i Eskilstuna. Mer info kommer

6 631 Inlägg
5 april 2013
1. ABS lampan ska lysa när du vrider på tändningen men slockna sen. Bromsa hårt på is eller mycket grus så känner du i pedalen (Plus att  det låter) om ABSen fungerar.

2. Troligen har dina bromsbackar lossnat, rätt dålig kvalitet på dem.

De/Dem

Volvo V70 2,4T Aut
147 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
Aha tack så mycket smile

Är en glad skit som har paserat 30 streckt och som bor i Eskilstuna. Mer info kommer

Forummoderator
26 339 Inlägg
5 april 2013
1. Det ska indikera "TRACS" på panelen om du trycker på knappen. Kolla om lampan är hel baktill till att börja med.

2. Håller med om att handbromsbackarna kan vara problemet.

3. Du kan antingen göra det rätta sättet och helt enkelt löda upp "locket" - byta lampa - och sen löda ihop det igen. Eller så kapar du av "locket" så att det går att byta lampan och ja..limma fast det igen. Men det senare rekommenderas inte, i alla fall inte från mig. Jag har gjort det första alternativet och det funkade för mig.

4. Börjar den inte blinka efter en liten stund så är det nåt knas ja. Dioden trasig? Funkar larmet?

5. Har inte sett någon inkoppling av något sådant då jag grävt framtill på min V70, men ska inte svära på det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

914 Inlägg
5 april 2013
Nej ,det finns inget fördraget kablage för extraljus,då får man köpa tex volvos tillbehörs kabelsats för extra ljus.Då får man ett skräddarsytt kablage som bara är att taryck i det gula kontaktstycket som finns under instrument bräda strax bredvid huvöppnar spaken.
Är bilen utrustat med larm?kanske bara har fjärrstyrt c-lås.Kolla om det sitter ett larm horn på torpedväggen.

Volvo V70 2,4T Aut
147 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
Okej, tja då känns det smidigare att koppla relä-satsen direkt i motorrummet smile
Nä tror inte det sitter nåt horn där,men jag trodde den röda lampan blinka ändå, eftersom den sitter där smile

4 822 Inlägg
6 april 2013
Xyon_78 skrev:
Nä tror inte det sitter nåt horn där,men jag trodde den röda lampan blinka ändå, eftersom den sitter där smile

då antar jag att din bil har ac/ecc eftersom sol sensorn också sitter där.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Volvo V70 2,4T Aut
147 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
Den har ac/ecc. Förutom den röda dioden så sitter den nån vit plast...
Mvh
Charlie

Sök