2739
Sök

Elektrisk servostyrning vs hydraulisk servo

346 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
Hej,

Ja, frågan är då "elektrisk servostyrning vs hydraulisk servo".
Jag går i tankarna om att köpa en Kia Sportage 1,7 CRDi - 12, och läste om att den har "elektrisk servostyrning".

Då undrade jag bara för- och nackdelarna... givetvis om man läser på kia's hemsida så tar de endast upp alla fördelar.

sen till tiotusen kronors frågan... vilken av dessa är bättre?

346 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
bump... bump... ingen som vet eller?

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
6 april 2013
Vilken är bättre? Ingen av dom fungerar utan motorn igång.
El servo kan ha en tvångs mekanism som funkar på el utan motor men tror inte att många bilar har det.

346 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
Grabber skrev:
Vilken är bättre? Ingen av dom fungerar utan motorn igång.
El servo kan ha en tvångs mekanism som funkar på el utan motor men tror inte att många bilar har det.

ok, för jag har även hört att elektrisk servostyrning kan ibland upplevas lite segs då den kan då i "sömnläge" t ex körning på långa sträckor.

6 632 Inlägg
6 april 2013
Först och främst handlar det om att få ner förbrukningen.

El-servot "stängs av" vid högre hastigheter, någon som kändes rejält i Kia Piccanto.

De/Dem

689 Inlägg
6 april 2013
Har en arbetskompis som har en kia som elservon la av på. Har för mig att dom fick byta hela paketet med rattstång och allt o det kosta 25000 kr att fixa. Tur för honom var att han fortfarande hade garanti på bilen

5 111 Inlägg
6 april 2013
Jag har för mig att jag läste i tester av sista generationens Saab 9-3, som delade en del komponenter med sista generationen Opel Vectra, att Opel hade elservo medans Saab valde ett hydraulservo för att det gav bättre styrkänsla....men jag kan minnas fel också.

97 Inlägg
6 april 2013
Jag föredrar hydraulservo just för att jag upplever att man har mer styrkänsla med det precis som "Volvo544special65" nämnde. Provkör så märker du vad som passar dej bäst.

9 117 Inlägg
7 april 2013
Har elservo i Golfen, funkar riktigt bra tycker ja. Det spårar inte lika mycket som bil med hydraulservo kan göra, vilket gör resan på en dålig väg lite behagligare.

Sök