daniilito skrev:
Legosoldaten skrev:
daniilito skrev:
Jag hittade en fin A4 1.8t quattro hur är det med 4wd? Några fel? Ska kika runt lite sen ska jag åka kolla på den.
Tänk på att alla 4wd drar mer bränsle, och är jävligt dyra i repration om nåt skulle hända med 4wd:en ;p
Ja men så mkt mer kan den väl inte dricka eller? Vad drar en vanlig 1.8t utan 4wd? Min 850 2.5 drar ca 2l milen typ så bränsle kostnaden kommer nog sjunka vilket som :p
Har läst att det blir dyrt men ett plus e att man kan meka själv i garaget
men 4wd tänkte jag mer att det skulle va skoj till vintern sen :p
Så vad är att rek. ? Med eller utan 4wd?
Audi själva har jag för mig räknar runt 1dl/mil mer för en quattro (inte exakt, men därikring).
Vet inte hur det är "nu", eller på "nyare" Audis, men på min gamla A4 så stämde Audis bränsledeklaration rent galet bra.
Så audis siffror på en A4, 1.8T fwd;
Stad; 1.13l/mil
Blandad; 0.82l/mil
Landsväg; 0.64l/mil
Motorväg vet jag att iaf de äldre 1.8T låg ~2dl/mil högre än landsväg (inget fel, det var t.o.m. deklarerat i instruktionsboken)
Vad som är att rekommendera? Hur långt är ett snöre?
4wd är i mitt tycke bra -OM- det innebär att man kör "som vanligt". Det jag menar är; det finns folk som vintertid tror att de är oövervinnerliga för att de har 4wd, esp osv.
Däremot så har jag personligen haft både och, och jag klarar mig uta. Det är som sagt en högre driftskostnad -hela- året, och i många fall dyrare reservdelar tyvärr. Så nej, jag personligen är inte så förälskad i det som så många andra
- - - Edit - - -
Som ren referens. Jag sa att min A6:a med automatlåda inte var så mycket dyrare att köra. Deklarerade siffror;
Stad; 1,43l/mil
Blandad; 0,97l/mil
Landsväg; 0,71l/mil