2522
Sök

Hårt knackande ljud från min volvo 940 16v turbo!

28 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
#1
hej jag har en volvo 940 16v turbo som har börjat knacka hårt från motorn undrar vad felet kan vara?? det kom efter att jag hade kört ganska hårt med den.. har lite funderingar att det kan vara vev/ramlager? Tacksam för svar!! mvh

97 Inlägg
6 april 2013
#2
Om det knackar värst när du belastar är det med stärsta sannolikhet vevlager, är det värst när du släpper av brukar det vara ramlager och knackar det konstant mer eller mindre lika mycket är det förmodligen ventilerna.

28 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
#3
det kanackar mer ju mer man gasar/belastar! började kanacka nu ikväll när jag var ute och åkte så jag åkte lungt hem och parkerade bilen.. så det är väl bara ta och riva isär och kolla ram/vevlagerna?
tack för snabbt svar smile

97 Inlägg
6 april 2013
#4
Japp, ska man vara seriös byter man både vevlager och ramlager när man ändå håller på, och självklart kolla efter skador på lagerbanorna också.
Är man mindre seriös går det ju att kolla upp vilket vevlager som gett upp och bara byta det utan att lyfta ut motorn med då finns det risk att du får göra om samma sak nästa helg.

28 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
#5
blir till att byta både vev/ramlager smile tack för hjälpen!

383 Inlägg
7 april 2013
#6
Lägg upp en film så e det lättare att avgöra, alla har olika uppfattning om vad knackande är.

28 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#7
http://www.youtube.com/watch?v=tdYVoXDB6Pg här är flimen på hur det låter från motorn..

160 Inlägg
9 april 2013
#8
vevlager ras

Varför hatar alla svenssons mig? :)

28 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#9
tack för svaret! blir till att meka lite i helgen då

2 174 Inlägg
9 april 2013
#10
Kolla gärna anledningar också varför det hänt....visst det kan bara vara slitet, eller så har dom inte monterat ordentligt oljekyl på bilen när dom montera dit turbo, då går det jävligt varmt sen hej då..ganska snabbt!


28 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#11
oljekylare har jag och motorn har inte gått långt alls efter allt är bytt.. botten delen är det helt nya lager + h-profils stakar. kanske kan vara en vevbult som har skruvat ut sig och slår i oljetråget? (inte jag som har fixar botten delen)

2 174 Inlägg
9 april 2013
#12
mattsson_swe skrev:
oljekylare har jag och motorn har inte gått långt alls efter allt är bytt.. botten delen är det helt nya lager + h-profils stakar. kanske kan vara en vevbult som har skruvat ut sig och slår i oljetråget? (inte jag som har fixar botten delen)

Mycket möjligt om dom inte gjort det seriöst. Hände en kompis på sin faktiskt....skrot av allt blev det...


28 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#13
fyfan vart det så illa? yikes hoppas inte på det då!

2 174 Inlägg
9 april 2013
#14
mattsson_swe skrev:
fyfan vart det så illa? yikes hoppas inte på det då!

Japp blev motorbyte igen hehe....locktight är bra :p


28 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#15
klarade hans stakar o kolvar det?

2 401 Inlägg
9 april 2013
#16
Precis sådär lät min fars audi 80 när vevlagret vart schletet i den tongue  stakarna och kolvarna klarare sig bra iaf smile  Men undvik att köra motorn igen förens lagret är bytt och du har mätt upp oljetryck osv
Senast redigerat av Nybergrobin (9 april 2013)


28 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#17
nej för fan den bogserades från platsen tongue ska riva isär och ta en titt i helgen smile


Sök