Du ställer det på nock vinkelen. Det är inte mer ett referens märkning vid fin justeringen. advanced/retard Framåt /bakåt. Det är det bästa att anvvända sig av en mätklocka och gradskiva eller mättejp så du har koll var du har vevaxelens gradtal och nockvinkel. Nu vet jag inte vad det är för optimal nockvinkel på din motor men 108-110 grader brukar det ligga på på dom flesta 4 ventilarna.
Du ställer det på nock vinkelen. Det är inte mer ett referens märkning vid fin justeringen. advanced/retard Framåt /bakåt. Det är det bästa att anvvända sig av en mätklocka och gradskiva eller mättejp så du har koll var du har vevaxelens gradtal och nockvinkel. Nu vet jag inte vad det är för optimal nockvinkel på din motor men 108-110 grader brukar det ligga på på dom flesta 4 ventilarna.
Har läst att man ska ha mätklocka och kammkort för att ställa in rätt, men det får jrm sköta
Ville bara ha det "nollat" när jag sätter det i bilen. Då borde det väll räcka att ställa efter märkingen på dreven?
Står det på noll så motsvarar det original drevens position så det är nära saningan till en original motor. Sen kan man bli rädd hur dåligt märkningen är på en original motor och även hur en ny kamrem sträcker sig dom första timmarna. Så det är inte fel att få motorn att gå några timmar innan man kör finlir med inställningen. Det du kan kolla är om du lägger original dreven ovanpå så kan du märka dom ställbara som originalet så du har original inställnings märkena och gå efter. Har för mig att där är 2 märken som ska stå mitt i mot var andra så du får den märkningen på dom ställbar dreven.