3099
Sök

Hur nollställa kamdrev

719 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#1
Ska i med andra kammar och ställbara kamdrev.

Vill ha kammarna i 0-läge nu, sen ska det justeras när bilen mappas

http://image.made-in-china.com/2f0j00JBoavMHgfbhq/Cam-Gear-FOR-Mitsubishi-Lancer-4G63.jpg
Ungefär sånna drev har jag (har köpt begagnat)

Avgassidan står på 0-läget men insug står 2grader åt R

Antar att det är bäst att jag ställer båda på 0
Visst ska jag montera kammar,drev och rem i bilen innan ja börjar ändra på justeringen på kamdrev?



Vad är det A och R betyder på kamdreven?




Ska få hjälp med monteringen men vill ändå vara lite påläst och veta hur det fungerar

Hemmainstruktör
641 Inlägg
12 april 2013
#2
Borde ju vara:
A=Advancement
R=Retardation

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

German Engineering
9 083 Inlägg
12 april 2013
#3
A: Avancerad = lägre varvregister

R: Retardera = högre varvregister

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

866 Inlägg
12 april 2013
#4
Du ställer det på nock vinkelen. Det är inte mer ett referens märkning vid fin justeringen.  advanced/retard
Framåt /bakåt.
Det är det bästa att anvvända sig av en mätklocka och gradskiva eller mättejp så du har koll var du har vevaxelens gradtal och nockvinkel. 
Nu vet jag inte vad det är för optimal nockvinkel på din motor men 108-110 grader brukar det ligga på på dom flesta 4 ventilarna.

719 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#5
tekniknissen1 skrev:
Du ställer det på nock vinkelen. Det är inte mer ett referens märkning vid fin justeringen.  advanced/retard
Framåt /bakåt.
Det är det bästa att anvvända sig av en mätklocka och gradskiva eller mättejp så du har koll var du har vevaxelens gradtal och nockvinkel. 
Nu vet jag inte vad det är för optimal nockvinkel på din motor men 108-110 grader brukar det ligga på på dom flesta 4 ventilarna.

Har läst att man ska ha mätklocka och kammkort för att ställa in rätt, men det får jrm sköta

Ville bara ha det "nollat" när jag sätter det i bilen. Då borde det väll räcka att ställa efter märkingen på dreven?

866 Inlägg
12 april 2013
#6
Står det på noll så motsvarar det original drevens position så det är nära saningan till en original motor. Sen kan man bli rädd hur dåligt märkningen är på en original motor och även hur en ny kamrem sträcker sig dom första timmarna.
Så det är inte fel att få motorn att gå några timmar innan man kör finlir med inställningen.
Det du kan kolla är om du lägger original dreven ovanpå så kan du märka dom ställbara som originalet så du har original inställnings märkena och gå efter. Har för mig att där är 2 märken som ska stå mitt i mot var andra
så du får den märkningen på dom ställbar dreven.


Sök