2508
Sök

Däckslitage volvo 850

92 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
#1
hej! har 2 däck med bra mönster, och 2 med lite sämre mönster.var skall jag sätta de 2 däcken som är bäst? fram eller bak?alla däck är dock godkända. hälsningar classe

Avstängd
10 388 Inlägg
6 april 2013
#2
Bästa däcken bak, alltid

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Livsnjutare
207 Inlägg
6 april 2013
#3
som it_mutt skrev, bak smile

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
6 april 2013
#4
Beror på vem man frågar. står just nu 2-0 till att ha bästa däcken bak. men jag kommer aldrig hålla med om det. Jag vill ha dom bästa fram. Sen får alla säga vad dom vill=)


JFfoto
6 april 2013
#5
3-0 nu då wink

Nog första gången jag håller med it_mutt om något wink

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
6 april 2013
#6
Kalltkaffe skrev:
3-0 nu då wink

Nog första gången jag håller med it_mutt om något wink

nej 3-1wink


JFfoto
6 april 2013
#7
Rooth07 skrev:
Kalltkaffe skrev:
3-0 nu då wink

Nog första gången jag håller med it_mutt om något wink

nej 3-1wink

Ja just ja, tankevurpa där. ;d

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
7 april 2013
#8
Kalltkaffe skrev:
Rooth07 skrev:
Kalltkaffe skrev:
3-0 nu då wink

Nog första gången jag håller med it_mutt om något wink

nej 3-1wink

Ja just ja, tankevurpa där. ;d

Haha;)


97 Inlägg
7 april 2013
#9
Jag håller med om bästa däcken fram. Jag vill att min bil ska överstyra om jag tappar fästet vilket den gör om det släpper bak först. Jag vill påstå att jag har mycket större chans att hålla bilen kvar på vägen då.
Anledningen till att folk propagerar för att bästa däcken ska vara bak är just för att bilen ska understyra så att du går av vägen med fronten först då det ger bäst krockskydd.

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
7 april 2013
#10
MatteSundstrom skrev:
Jag håller med om bästa däcken fram. Jag vill att min bil ska överstyra om jag tappar fästet vilket den gör om det släpper bak först. Jag vill påstå att jag har mycket större chans att hålla bilen kvar på vägen då.
Anledningen till att folk propagerar för att bästa däcken ska vara bak är just för att bilen ska understyra så att du går av vägen med fronten först då det ger bäst krockskydd.

Precis så jag tänker också.
Att häva en sladd är relativt enkelt.
Att bilen går rakt fram när man kör i en högerkurva och möter en lastbil skulle inte jag vilja vara med om.

Så vad ni än säger så är det dom bästa fram som gäller;)

3-2smile


JFfoto
7 april 2013
#11
Beror ju också på, att få överstyr och inte kunna häva den, hamna på andra sidan körfältet och bli mosad av en lastbil är inget jag vill vara med om :p häldre att den understyr och kör rakt  fram ner i diket.. beror helt på siutationen, egentligen, i praktiken spelar det nog ingen större roll. :p

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
7 april 2013
#12
Som sagt. alla säger olika=) var och en tar sina beslut helt enkelt=)
Men om man nu ska lyssna på "dom som vet" så ska dom bästa vara bak som t,ex transportstyrelsen osv.

Men jag har aldrig velat vara som alla andra;)


Avstängd
10 388 Inlägg
7 april 2013
#13
Kalltkaffe skrev:
3-0 nu då wink

Nog första gången jag håller med it_mutt om något wink

Vore väl själva faen om vi inte skulle hå några gemensamma ståndpunkter ALLS tongue wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

JFfoto
7 april 2013
#14
it_mutt skrev:
Kalltkaffe skrev:
3-0 nu då wink

Nog första gången jag håller med it_mutt om något wink

Vore väl själva faen om vi inte skulle hå några gemensamma ståndpunkter ALLS tongue wink

Haha precis :p Förhoppningsvis finns det väl fler med, så illa kan det väl inte vara :p haha.

2 037 Inlägg
7 april 2013
#15
En orsak varför man monterar ''bästa'' däcken fram på en framhjulsdriven bil är för att det nöter mera på drivhjulen.
Så är du snål och inte kör som en dåre så lägg de bättre däcken fram, och så kanske du kan köra med alla däck en säsong längre.

Är du en som tänker på säkerhet eller kör som en dåre så montera de bättre däcken bak, speciellt på vintern.

Men vem brukar få sladd vid normal körning sommartid?

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
7 april 2013
#16
att dom ger dessa tips beror på att dom mesta i trafiken är idioter och inte kan köra bil.
dom klarar helt enkelt inte ens ett litet släpp på bakvagnen.

har aldrig varit med om att bakhjulen släpper fast jag alltid har dom bästa fram sommartid.

vintertid släpper det förvisso ibland när man åker rwd men det är jhu själva grejen.
sätter man dom bästa dubbdäcken bak så har man inga dubbar kvar och inget mönster kvar på detta sättet
så slipper man någonsin byta mer än 2däck itaget smile



kollar man alla avkörningar sommartid utifrån spårena så bevisar det rätt tydligt att folk måste vara totalt befriade från körkunnighet.

utanför där jag bor på motorvägen är det en idiot som lyckats få 4hjulsläpp på en rak väg i en vinkel som är helt omöjlig att lyckas med.

där släppte all 4däcken lika mycket smile om inte mer fram och hade den gått mer på sladd med röven än fronten hade den inte legat på diket på tak i 3dagar smile
Senast redigerat av Growe (7 april 2013)

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 595 Inlägg
7 april 2013
#17
Bästa däcken bak. Bromsar du fördelas tyngd om framåt. Har du då dåliga däck bak får dom ännu sämre grepp. Är det dessutom en kurva och t.ex. regn är risken stor att bilen går på tvären.

Det finns en anledning till att en normal bils bromssystem fördelar mer kraft på framhjulen än bakhjulen.

Fast... Bästa lösningen är förstås att se till att det inte skiljer extremt mycket mellan fram och bakhjul och helt enkelt köpa nya om dom är så pass slitna att man måste fundera på var dom ska vara. smile

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (7 april 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

5 Inlägg
15 april 2013
#18
Bästa däcken på den drivande axeln..


Sök