2786
Sök

Problem med bakvagnen på en Nissan s15 spec-r

3 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
Tjabba,

Skriver denna tråd åt en kompis som har en nissan S15 spec-r

Har något problem med bakvagnen, Efter 15-20 min körning börjar det smälla ordentligt i bakvagnen. När bilen är kall hörs ingenting.
När bilen är varm och man kör sakta och svänger fullt åt höger o vänster med lite gas hör man riktiga klonk från bakvagnen, Men ger man mkt gas hörs ingenting.
Skall sitta en eftermarknads diff i, dock vet vi inte fabrikat.
Är medveten om att det kan låta och slå lite med en eftermarknadsdiff, dock låter detta riktigt illa.

Har kontrolerat oljan i diffen och även bytt oljan. Inga metallflisor på oljepluggarna.

Har känt över alla stag samt bakvagnen och allt sitter som det skall.
Dock går drivaxlarna dra inåt och utåt ca 10-15 mm, likadant på båda sidor. Inget glapp uppåt eller neråt. Inte heller något oljeläkage vid drivaxlarna.

Om något lager i diffen är skrot borde man väll sätt metallspån/flisor på oljepluggarna på diffen?

Är det någon på som har någon bra ide på vad detta kan vara?
Börjar få lite panik nu då värmen börjar komma och man gärna vill få ut bilen.
Alla tipps är varmt välkomna:)

Mvh

1 365 Inlägg
15 april 2013
När jag hade samma problem på min bil var det en bult på ovansidan av bakaxeln som krypt ut. Nu är det naturligtvis inte samma bil men på min fick jag sänka ner bakdelen för att kunna se bultarna. Det var alltså inte fästbultarna till chassit som man ofta ser. 

Annars kan det vara medbringaren till kardanaxeln (fästpunkt mot diffen)

Det kan ju också vara subframebussningarna.

Trasig diff låter som en metallkross, jag har kört sönder flera smile. eller så har du ett vinande ljud, men det behöver inte betyda att den är dålig eller trasig.

3 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
Tack som fan för ditt svar Richtenb, detta skall kollas på onsdag!
Och som sagt är det någon annan på garaget som kan ha nått mer förslag tas det gärna emot!
Tack o hej:)

Sök