2313
Sök

Rasslande m50b25 med Vanos

9 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#1
Allt började direkt efter jag kört en sväng, inget hetskörande eller så utan bara som vanligt inte över 4000varv.
Körde väl 30min ungefär. Kommer hem, stänger av bilen och har den avstängd i 10sec, och utav ingen vidare anledning startar jag bilen igen.  Då rasslar det ganska mycket, låter mycket som kamkedjerassel.
Nån som har en tanke på vad detta kan bero på?
Senast redigerat av Bmth (31 juli 2013)


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
18 april 2013
#2
Hur långt har bilen gått och har kedjan någonsin blivit bytt?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

9 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#3
Bilen har gått 24000 ungefär, och vad jag vet så har den aldrig varit bytt. Vad jag har läst så ska kedjan, med rätt oljebyten osv, hålla bilens livslängd?
Senast redigerat av Bmth (18 april 2013)


414 Inlägg
18 april 2013
#4
Var spännaren BMW original eller nån eftermarknads? De spännarna som finns att köpa (eftermarknads då såklart, säkert Kina...) till Saab 16v (hydraulisk spännare) är skräp och brukar kunna ge sig. Är det hydraulisk spännare på M50 också?

Jag hade nog kollat spännaren ändå, trots att du bytt den. Eller är den riktigt jävlig och komma åt?

9 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#5
Det var bmw orginal,  ja den är hydraulisk. Sitter även en fjäder i.
Jag tror det finns i allafall 2 spännare, och den jag bytte är jättelätt att komma åt. Den byter man utifrån utan några som helt ingrepp typ.
Jag tänkte att jag börjar med att plocka av ventilkåpan å kollar hur saker och ting ser ut, så får vi se.


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
18 april 2013
#6
Bmth skrev:
Bilen har gått 24000 ungefär, och vad jag vet så har den aldrig varit bytt. Vad jag har läst så ska kedjan, med rätt oljebyten osv, hålla bilens livslängd?

BMW och andra tillverkare hävdar ju det, och de brukar hålla men kan börja rassla med tiden. Ungefär 20000 mil brukar de gå "rasselfritt".

Bmth skrev:
Det var bmw orginal,  ja den är hydraulisk. Sitter även en fjäder i.
Jag tror det finns i allafall 2 spännare, och den jag bytte är jättelätt att komma åt. Den byter man utifrån utan några som helt ingrepp typ.
Jag tänkte att jag börjar med att plocka av ventilkåpan å kollar hur saker och ting ser ut, så får vi se.

Kan ju vara någon löpskena som gett upp också, eller också är det något tok med vanosen. Har läst nån gång att när det här rasslet kommer kan man byta viskocitet på oljan och då låter det mindre av någon orsak. Har väl främst att göra med om rasslet kommer vid en viss motortemperatur, endera varm eller kall då.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök