3322
Sök

Handbroms fastnat på Honda Integra Type R 1998, HJÄLP!!

"The guy who never make up his mind"
347 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#1
Hallå grabbar och Kvigor!

Dum som jag är.. ställde jag Hondan i rätt kraftig nedförsbacke påväg ned till garaget, drog kryckan rätt långt upp..

Nu vipps, så sitter den FAST. Hur får jag loss den?! Vet att på min gamla audi drog jag till vajern vid oket med en kofot så den lostnade, är det samma sak här?


Måste komma till jobbet imorgonbitti.. ska ut och kolla på det nu igen med ordentlig ficklampa. Tänkte om någon snäll jäkel kan komma med magiska ord?


Tack på förhand!

Adam

Honda Integra Type R Vtec
1998 FWD

handbroms bak(?)

Nulla tenaci invia est via

1 391 Inlägg
18 april 2013
#2
om de sitter i oken som på min civic så får du ta en stor pollygrip o lirka på skiten big_smile

Meeee

5 089 Inlägg
18 april 2013
#3
Om du har plåtfälgar eller fälgar du inte bryr dig om på kan det funka att slå med en slägga utifrån på fälgen så lossar sakerna inne i trumman.

\Lindgren

1 391 Inlägg
18 april 2013
#4
inte helt säker på att det är såna trummor tyvärr då iaf min honda har såna idiothandbromsar i oken sad

Meeee

"The guy who never make up his mind"
347 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#5
låg under bilen nu i 30 min.. drog i "vajerfästet" som en jävla dåre, släppte lite, men inte helt. verkar som detta blir ett problem tills lördag. haha..

Nulla tenaci invia est via

30 Inlägg
18 april 2013
#6
Slå på fälgen däcket hårt ! Om det inte släpper då har backarna gått åt helvet, rätt säker på det och händer ibland


1 391 Inlägg
18 april 2013
#7
Vilken konstruktion är det?

Meeee

"The guy who never make up his mind"
347 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#8
robin_civic skrev:
Vilken konstruktion är det?

Robin, jag måste säga.. jag är fan inte helt 100 på den alltså! inte meckat supermycket med bilen, då jag rätt nydligen skaffat den ;D

Nulla tenaci invia est via

"The guy who never make up his mind"
347 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#9
seeki skrev:
Slå på fälgen däcket hårt ! Om det inte släpper då har backarna gått åt helvet, rätt säker på det och händer ibland

Seeki, jag har iförsig plåtisar nu..smile men var på fälgen är bäst att koncentrera kraften? Så att säga.

Nulla tenaci invia est via

30 Inlägg
18 april 2013
#10
Hissa upp det hjulet som har lost sig och sen slå på däcket hårt runt om sen kan du känna efter några slag om det har släppt.


1 391 Inlägg
18 april 2013
#11
Kan sätta 500 spänn på att handbromsen är inbyggt i oket och då tror jag det är lättast att plocka av hjulet och röra på armen.. Är inga backar i en sån konstruktion

Meeee

311 Inlägg
19 april 2013
#12
Skiva-ok, armen sitter antagligen fast eller vajern beckat ihop. Om du inte ser armen på oket under bilen, ta av hjulet så du kommer åt den och dra loss den. Du ser (kanske)samtidigt om vajrarna är ihoprostade /kärvar.
Brukar sluta med byta av handbromsvajer renovering / byte av ok.
Och som Bullet sa: Slå för allt i världen inte på fälgen!! Det enda som det åstakommer är vibrationer så att handbromsarmen kanske skulle lossna av dom, men risken att slå sönder något är stor.
Med trumbromsar, kanske men inte ens där är det att rekommendera.


"The guy who never make up his mind"
347 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
#13
Bullet--- skrev:
Blir mörkrädd när jag läser vissa kommentarer lol
Det är skivbromsar bak på dessa, vajern sitter via en en fjäderbelastad arm på bakre oken. Kan i vissa fall rosta fast. Hjälper INTE att slå på fälgarna för att det ska lossna wink

kajc skrev:
Skiva-ok, armen sitter antagligen fast eller vajern beckat ihop. Om du inte ser armen på oket under bilen, ta av hjulet så du kommer åt den och dra loss den. Du ser (kanske)samtidigt om vajrarna är ihoprostade /kärvar.
Brukar sluta med byta av handbromsvajer renovering / byte av ok.
Och som Bullet sa: Slå för allt i världen inte på fälgen!! Det enda som det åstakommer är vibrationer så att handbromsarmen kanske skulle lossna av dom, men risken att slå sönder något är stor.
Med trumbromsar, kanske men inte ens där är det att rekommendera.

Nej jag tänkte väll.. Inget illa menat mot Seeki. Jag låg under bilen och försökte dra loss vajern. kom inte riktigt åt då bilen är rätt låg, skall hissa upp den på lördag. Dock fick jag loss den lite! DÅ prövade jag köra en LITEN runda för att se om oket blev varmt, ja, visst blev det det.. så har inte släppt helt, men helt klart en förbättring!

Tackar ödmjukt för all hjälp grabbar! Ni är till stor hjälp och stöd smile
Senast redigerat av Adse (19 april 2013)

Nulla tenaci invia est via

"The guy who never make up his mind"
347 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
#14
hur i helvete trycker man in bromskolven igeb på dessa modeller?!

Nulla tenaci invia est via

83 Inlägg
20 april 2013
#15
Testa att gänga in dom.

5 089 Inlägg
20 april 2013
#16
Man skruvar in dom med specialverktyg. eller tving och polygrip.

\Lindgren

"The guy who never make up his mind"
347 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
#17
Jävla specialverktyg, saknar den gamla goa tiden! ;D

Nulla tenaci invia est via

311 Inlägg
20 april 2013
#18
Polygrip brukar funka, om inte kolven sitter tvärstumt :-)



Sök