är den bakhjulsdriven eller en framhjulsdriven det vill jag ha reda på är det en bakhjuldriven så är det bara att skruva av kardanen så funkar det fint
Brukar det inte stå i bilens instruktionsbok hur den ska bogseras, om den får bogseras. Annars är det bara att ta det väldigt lugnt och inte köra allt för lång sträcka. Allra bäst är ju att ta den på en transport alt skruva av kardanen om det är en bakhjulsdriven bil.
Kommer inte ihåg exakt vad som står i min bok och jag har inte tillgång till den nu, men man kan i alla fall bogsera min även om de avråder det starkt, fast då är det i en högsta hastighet av 50kmh i absolut max 8 mil(kan ha varit mindre) Om man måste bogsera längre sträckor även kortare om möjligt rekomnderas bilsläp eller drag bil som kan lyfta upp drivhjulen.
mvh
Senast redigerat av brillmongo (11 april 2007)
- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Problemet med att bogsera en automatväxlad bil är att du inte har smörjning till växellådans lager om bilen inte går som vanligt. För att inte lådan ska snurra på vid bogsering och bli förstörd rekommenderar man således inte bogsering.
Du kan ändå oftast bogsera om du gör det *mycket* långsamt och *mycket* korta sträckor (några kilometer på sin höjd).
Som andra redan skrivit funkar det också om du kopplar bort drivningen så att lådan inte snurrar under bogseringen.
Är bilen bakhjulsdriven är det ett alternativ, är bilen framhjulsdriven skulle jag rekommendera en så kallad "dolly", en liten vagn med vagga för bilens framhjul.
Ska du längre bör du nog överväga en biltransport i stället.