3859
Sök

Importregler av bil från UK/England

3 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
Hej där!

Skall i veckan flyga över till England och hämta hem en bil till Sverige. Det mesta är ordnat med försäkring, överföring med pengar, resor etc. etc.

Innan jag gjorde detta kollade jag upp allt jag kunde finna genom diverse forum, bl.a. en hjälpsam tråd här på garaget som säkerligen sparat mig många bekymmer och kanske även pengar genom att läsa på andra medlemmars erfarenheter och rekommendationer! Jag tackar och bugar mig ödmjukt!

I kontakt med transportstyrelsen har det dock visat sig finnas en liten detalj som gjort  mig lite nervös inför hemtagandet. Och det gäller den del av det som numera verkar heta V5 dokumentet (till skillnad från VC5 dokumentet) varvid båda innehåller en del som handlar om permanent Import/Export. Säljaren informerade mig även om att dokumentet var rödfärgat (vet inte om det gäller hela V5 dokumentet eller bara delen om export/import).

På forum har jag läst att denna del absolut måste skickas in (senaste inlägg från 2011) annars får man stora bekymmer med att regga bilen i Sverige. MEN, i kontakt med transportstyrelsen som sagt så kräver de "HELA dokumentet i original, inklusive delen om export/import delen). Detta förundrade mig något och jag ställde dem mot väggen med vänliga händer.

Det visar sig att hela originaldokumentet skall (tas kopia på då du inte får tillbaka detta från TS) alltså vid import till Sverige INTE skicka in detta i förväg när du är i England till DVLA. Utan transportstyrelsen skickar en verifiering från Sverige till UK DVLA på att bilen blivit exporterad och ansöks för registrering i Sverige i samband med din ursprungskontroll (där du behöver skicka in originalhandlingarna enligt föregående forumtrådar).

Varför det är så här vet jag inte men jag kommer köra på det. Transportstyrelsen tar ett par dagar på sig att svara via mail och eftersom jag åker imorgon så kan jag inte ändra på läget. Jag får helt enkelt testa och se hur det funkar och återkomma på tråden om det nu har ändrats från tidigare rekommendationer till detta.

Tänkte bara om det fanns någon som importerat bil sedan 2013 start som kan ge svar på tal.

Vänliga hälsningar

AP

Sök