topplockspackning 850 t5 hjälp:!!

ante850r
17 april 2008 · 285 Inlägg

hej köpte en 850 t5 för ett tagsen nu till de tråkiga..topplockspackningen har gott..alla symtomer finns jävla tryck i slangar,tar kylar vatten,kompression kommer ut i expansionskärlet så de bubblar...undrar om det är ett svårt jobb och krångligt..om toppen har slagit sig med vad de kan kosta..
vad ja ska byta mer när ja ändå plcokat av som ventilstyrningar,oringar å grejer..tacksam för svar..mvh andreas

Ellertz Norrlänning
17 april 2008 · 1 453 Inlägg

joo de är riktigt jävligt.. och kan man inte göra de själv brukar de bli för jäkla dyrt också hmm  försök fixa nån som fixar de svart åt dej ist !

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
ante850r
17 april 2008 · 285 Inlägg

Ellertz skrev:
joo de är riktigt jävligt.. och kan man inte göra de själv brukar de bli för jäkla dyrt också hmm  försök fixa nån som fixar de svart åt dej ist !

jo jo lämna in de på verkstad är de inget snack om..jag och en polare ska nog försöka ficksa det...men är de verkligen jätte krångligt om man kan lite..ser ju inte så trångt å svårt ut..om nu toppen har söagitsig som den nog har gjort vad kand emkosta å planslipa den..mvh andreas

Marlboroman
18 april 2008 · 8 234 Inlägg

Det är nåt att bita i om man aldrig rivit en sån motor förut, men det är inte så blodigt svårt, det är mera att det tar tid. Det svåraste egentligen är att se till att kammarna står rätt kontra varann samt vevaxeln.

Att plana en topp skiljer mycket i pris beroende på vart man vänder sig, finns i alla prislägen från 2 vetelängder och uppåt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Wanegardh Asgammal medlem.
18 april 2008 · 2 246 Inlägg

när min toppackning hade gått på min s13 så bytade jag den själv..
har man inte tummen mitt i handen så kan man själv..

AudiFors
28 april 2013 · 906 Inlägg

Tja, gammal tråd jag vet men orkar ej starta en ny, i haynes boken står det att man måste tillverka ett eget "specialverktyg" som man skruvar ner där tändstiften sitter för att "pressa ner" toppen undertiden man lossar topplocksbultarna, aldrig gjort sånt på de gamla 740 motorerna jag pillat med men vill gärna veta om det är något man måste göra på dessa? Inte så sugen på att något pajar smile

Sen fatta jag ej detta riktigt "Det svåraste egentligen är att se till att kammarna står rätt kontra varann samt vevaxeln." Hur ska det stå? Är det när man både tar loss och sätter dit eller bara när man sätter dit sedan? smile
Tacksam för svar smile

=)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang