eriksturesson skrev:
Okey tack! När jag slipar över en större yta så kommer det bli metallrent runtom spacklingen isåfall. Men det ska man räkna med då? så kör man bara rostskyddsprimer igen över allt?
ja det får du göra! men när du har slipat så att du känner att det är hyffsat rakt så kan du spruta på grundfärg på det och sen slipgrund, slipgrunden slipar du ner det allra sista så att du får en fin yta!
Jag har tuvärr ingen slipkloss. Jag har en slipmaskin som har ett slippapper som ser ut som en triangel (90x90x90cm). Du tror inte den funkar da?
Eller borde jag köpa en slipkloss?
jag tror du ska köra med kloss, det är svårt att få in känslan med en maskin tyvärr, jag har försökt med maskin men det går inte att få ett lika bra resultat när det är mycket lite kvar att slipa
Jag har övat en hel del sen jag la upp bilden och jag blir inte riktigt nöjd med slutresultatet.
När jag lackar så blir det väldigt rinnigt på vissa ställen och jag vet inte riktigt hur jag ska få det att se jämt ut.
mm, jag tror att du måste spruta på ett jämnt lager grundfärg över allt spackel och det plåtrena, sen slipgrund som du våtslipar med 400 papper och sen kan du spraya över det med lackfärg efter rengöring!
På samma bild som du kommenterat ovan ser resultatet ut såhär:
http://www1.garaget.org/gallery/images/183/182799/182799-bba186da03857561ac95a7502a0ea642.jpgDels rinner lacken (jag har spraylack). Och dels har jag gjort för tjockt lager med spackel (Man kan se kanterna av spacklet). Observera att detta är en övningsdörr och första gången i mitt liv som jag gör sånna här saker.
försök att slipa ut det mer, känn efter hela tiden, är spacklet för högt eller för lågt eller bra? och slipa stora ytor, det hjälper jättemycket!
Dörren som jag övar på har inget rost så jag tror att det blir en större grop ur min "riktiga" bildörr när jag tagit bort rosten på den. Nu kunde jag nämligen knappt spackla någonting alls för att jag inte hade någon rost att ta bort. Jag slipade ner dörren till metallrent och bankade med en hammare lite lätt för att simulera rost som jag tagit bort.