En liten uppdatering.
Hade tagit fram momentnyckel, ny stödring och o-ring till vevaxelägesgivaren igår. Redo att efterdra toppen och även kontrollera givaren, och samtidigt göra årliga oljebytet.
Med bilen upphissad på fyra pallbockar och väl under bilen kunde jag direkt konstatera att läckaget här:
kom definitivt från vevaxellägesgivaren, inte uppifrån från toppen. Skönt då slipper jag lossa toppen och även tömma på vatten.
Jag tömde motorn från olja, och upptäckte då att det även saknades kopparbricka på pluggen, tur att jag köpte en ny,.
När jag skulle lossa givaren så märkte jag att den inte satt fast alls, kunde skruva lös för hand. Och när den väl tagits bort så kunde jag inte heller hitta någon stödhylsa, precis som VirreEriksson förslog.
Tyvärr var det inte helt trivialt hur ringen skulle sitta. Försökte se i verkstadshandboken, men var även otydligt där. Slutade iaf med att jag satte in stödringen i hålet (gick trögt, så kunde inte sätta allt på givaren och bara trycka in), och lade därefter in o-ringen innanför stödhylsan i efterhand. Så nu är o-ringen mellan motorblocket och stödhylsan, tyckte mig ana den ordningen från verkstadshandboken.
Nu återstår bara å se om det blivit tätt. Tyvärr tror jag det läcker på fler ställen, brukar ju få dropp på golvet från tre olika ställen, men en sak i taget...