3215
Sök

Opel Vectra -98 Kylarvätskan försvinner

87 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
#1
Sitter här med en stor klump i magen och gråten i halsen.

Köpte bilen för 2-3 veckor sedan. Den har fungerat finfint hela tiden.

Så idag var jag ute på en längre resa. Tyckte temperaturmätaren gick upp lite när jag åkte på lägre hastigheter, men höll sig fortfarande inom normal temperatur.

När jag kom hem kollade jag i expantionstanken och den var tom. Gick till macken och handlade påfyllning till den. En stund senare åkte jag kortare sväng på totalt 5-6 km kanske.

Och nu för en stund sedan skulle jag gå ut och fylla på mer glykol, då förra vändan inte räckte ända upp till max markeringen. Då ser jag att expansionstanken är helt tom igen.

Vad är det som är fel?

Det finns inget som indikerar att något är fel på instrumentpanelen.

Törs jag köra bilen öht? Jag är ju i stort behov av den men jag har fasiken inte råd att varken lämna den på verkstad eller köpa en annan.

Nu har jag fyllt på expantionstanken med en ny liter och lagt en pappskiva under för att se om det läcker, men är det hela motorn som är på väg att braka sönder?

/ Gråter

87 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
#2
Jag kollade även motoroljan. Tycker det är svårt att se mängden via stickan, då den har som "ovala bollar" istället för vanlig slät sticka.

Tycker oljan ser pissgul ut ömsom "svart ut, men jag vet inte om det svarta kommer från annan skit på stickan eller nåt. Och hålet där man häller i olja i, ska det flyta runt olja där eller ska det rinna bort därifrån? Öppnade detta lock och kollade ner, och det ser ut som att det är ett vanligt tomrum med en rund tjock metallpinne i. Men inga spår av olja?

Är detta ytterligare ett fel eller kan de hänga ihop med varandra?

Kan tillägga att i lördags körde jag 2 x 10 mil utan att bilen betedde sig konstigt. Idag gjorde jag 2 x 5 mil och tyckte den blev lite väl varm.

583 Inlägg
2 maj 2013
#3
Hejsan Jennie.

Ifall du inte måste använda bilen hade jag avrådit dig från att använda den tills lekaget iaf är undersökt. Detta då det kan bli väldigt dyra motorskador i långa loppet. Jag är en sådan som kör "better-safe-then-sorry".

Det "stora locket" du skruvar av är endast för påfyllning, där kan det eventuellt se olja men inte nödvändigtvis. Det beror på motorkonstruktionen då det kan sitta en plåt ivägen. Du skall kolla mängden olja via oljestickan. Oljan till "metallpinnen" (kamaxeln) pumpas upp dit när motorn är igång. Det har inget med att kylarvattnet försvinner att göra. (Skulle ingen olja komma dit alls så skulle motorn låta väldigt väldigt illa.)

Angående temperatur är det väldigt kritiskt att motortemperaturen ej stiger över det normala då detta får katastrofala påföljder för motorn. Ett kylarsystem i sig är en väldigt simpel konstruktion med endast två interna rörliga delar.

Angående kylarvätskenivån skulle så kan motorn läcka internt eller externt. Dvs att kylarvattnet läcker in i motorn eller att det läcker ut på golvet under bilen. Interna motorproblem är dyrare än externa.


Jag skulle tipsa dig att göra:
1. Öppna huven, fyll på med vatten/kylarvätska så att behållaren är full.

2. Starta bilen, vrid på full värme i kupén och låt bilen stå på tomgång så att bilen kommer upp i arbetstemperatur.

3. Håll kontinuerligt koll på temperaturmätaren samt öppna ALDRIG expansionskärlet då bilen är varm!. Kan inte understryka hur viktigt det är. Har du en kompis så be han/henne att alltid sitta i bilen. Fråga med jämnt mellanrum vad temperaturen står på ifall bilens temperatur går nära rödmarkerat område stäng av bilen!.

*Låt bilen komma upp i arbetstemperatur*

4. Titta på asfalten under bilen så att vattnet inte läcker ut någonstans (använd ficklampa).
(kan vara brusten slang, slangkoppling, topplock eller kylare som läcker)

5. Titta på under huven så att det inte kommer "vit rök" någonstans som om det osar.
(tecken av att något läcker och träffar avgassystem)

6. Känn med handen runt / över expansionskärls locket där du fyllde på kylarvätska. Känner du någon vattenånga eller ett svagt pysande?
(tätningen på locket har gått sönder vilket gör att det ångar ut)

6. Titta på avgasröret bak på bilen för att se ifall det kommer överdrivet med vit rök när bilen har nått sin arbetstemperatur.
(tecken på att vatten förbränns i motorn)

7. Känn noggrant på framsidan av golvmattorna på passagerarsidan & på förarsidan ifall de verkar blöta eller fuktiga, eller ifall du fått imma på framrutan.
(troligt lekage i värmeväxlaren bakom instrumentpanelen)

8. Titta på oljestickan ifall du ser någon färg som är grå / vitt
(detta tyder på att vatten och olja blandar sig inuti motorn)


Mina "()" är riktpunkt och inga garantier.
Återkom med svaret efter undersökningen. Ta gärna ettpar mobilbilder ifall det är något du hittar eller tycker verkar tveksamt / misstänksamt. Spelar ingen roll hur litet det än kan vara så kan det ge en ledtråd.

Verkar något oklart kan du alltid PM'a.

P.S Generellt sålänge bilen verkar "gå bra" så är det oftast inga jättefarliga problem så håll huvudet högt och ta allt lugnt och metodiskt

Mvh

Even with cruise control.. you still have to steer.


Sök