3447
Sök

Hjälp! Funderar på att köpa en Passat R line 2,0 Tdi 4 motion 2010. Vad ska jag tänka på mm.? Kom gärna med tips.

4 Inlägg
3 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Är lite i tankarna på att byta bil och funderar då på en Passat R line 2,0 Tdi (170 hk) 4Motion automat årsm. 2010.

Då jag aldrig har haft en passat så skulle jag gärna vilja ha lite tips om vad man ska tänka och titta på vid ett ev. köp.

Finns det några vanliga fel som uppstår på passat Tdi?
Ska man ha DSG eller vanlig automat och vad är skillnaden?
När är dom stora servicearna? Dyra servicear?  När är det kamremsbyte? Eller är det kedja?
Är det något i utrustningsväg som man bara måste ha? big_smile
Är det stor skillnad i bränsleförbrukning mellan framhjulsdriven och 4WD?
Då jag har barn och barnvagn så krävs det  plats i bagage och i baksäte. Är det bra utrymme? Har nu en Volvo V70 2,5 FT årsm. 2010 (Tyvärr väldigt dyr i drift därav byte). Är dom nästan i samma storlek?

Sen tar jag gärna i mot tips i största allmänhet om Passat 2,0 Tdi. smile

Det var mycket frågor men jag hoppas någon kan hjälpa mig med en del av dom. smile

Tack på förhand!

Mvh Fredrik

5 127 Inlägg
3 maj 2013
#2
har inte ägt någon men jobbar med dessa bilar så kan rada upp lite fel eller punkter som kan vara värda att kolla på.
rost. eller snarare lackblåsor. många lackas om på lackgarantin.
dsg, googla. underbar låda men med en del problem..
handbroms. ställmotorer och knappar.
dörrhantag. trasiga stålkablar.
spridare. lyssna efter knackningar eller ojämn tomgång vid kall motor.
hardyskivor. vibrationer vid gaspådrag.
dubbelmassesvänghjul. vibrationer i kopplingspedal och vibrerande motor på tomgång. kan slamra. händer på både manuell och dsg.

vad gäller servicar så ska haldexolja vara bytt samt dsg olja. intervall på dessa. dom har kamrem men vet ej pris på byten. dsg 7 och dragkrok funkar sådär. dom gillar ej att dra. dsg 6 är bättre. dsg lådorna föredrar lansvägskörning utan massa start och stopp. avråder ej köp av passat. fina trevliga och bekväma bilar smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

4 Inlägg
3 maj 2013
Trådstartare
#3
Tack för ditt svar mb_pucken. Jag tar till mig det du skriver. smile Men om inte jag är ute och cyklar helt så finns det 2 typer av automatlåda va? DSG och vanlig automat eller är alla DSG fast olika varianter? smile Kanske verkar helt korkad men jag har ingen aning om dessa bilar. smile

5 127 Inlägg
3 maj 2013
#4
Persson12 skrev:
Tack för ditt svar mb_pucken. Jag tar till mig det du skriver. smile Men om inte jag är ute och cyklar helt så finns det 2 typer av automatlåda va? DSG och vanlig automat eller är alla DSG fast olika varianter? smile Kanske verkar helt korkad men jag har ingen aning om dessa bilar. smile

jag tror det finna dsg6 och dsg7 i dessa men blev osäker. dock är det helt olika lådor men bygger på samma teknik. kan finnas med vanlig automatlåda men inget jag tänkt på smile konstigt igentligen när man jobbar med dom hela dagarna men bilarna blir ett regg och ordernummer :p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

4 Inlägg
3 maj 2013
Trådstartare
#5
Hahaha! Ja så blir det nog. smile Jag har försökt läsa lite om dsg och många säger att dom är behagliga att köra men inte så driftsäkra. Någon erfarenhet av detta?

747 Inlägg
3 maj 2013
#6
Alla fyrhjulsdrivna Passater har den 6vxl våtlamel´s lådan.
Satsa på en diesel som sagt och undvik bensinarna/gas modellerna.

Kolla gärna med föregående ägare om EGR kylaren tidigare har vart bytt.

/ Toni Larsson

4 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
#7
Ok! Tack för ditt svar Toni. smile

Kan detta vara något att satsa på? smile

http://www.blocket.se/goteborg/Volkswag … =7&w=3


Sök