saab_sonett skrev:
gps18 skrev:
Turbovin skrev:
Eftersom jag äger båda märkena är jag lite skeptisk till att den mekaniska kvalitén på en hårt körd Subaru skulle va bättre. Tänker på växellådor, hjullager fram, luftmassemätare, vevlager m.m.
Åkte mina första 5 år med körkort i diverse Saabar också och var överlag nöjd, men sen när jag köpte första E39:an har jag inte sett tillbaks tyvärr.
Ur personlig erfarenhet o efter att ha brukat en hel del bmw (bla e39 740) har hittat vägen till saab!
men smak, kriteria o plånböcker kan vara olika. mvh
Gjort tvärtom. Haft Saab i många år tidigare men via ett par Volvo gått till BMW. Ångrar mig inte.
Kvaliten på nyare Saab är under isen. Min egen 9-5:a var ett mörker. Körde en Ny 9-5:a som tjänstebil ett år. Den ligger ute nu på KVD. Alltför många fel, framförallt på elsidan gjorde att vi inte orkade ha den kvar. Att en ny bil tappar bromförmågan i stort sett helt och hållet när en ABS-givare strular det är rent av livsfarligt. Att den sedan inte går att starta nu och då och kräver nollning av styrdatorer för att fungera igen, det är heller inte acceptabelt.
BMW har f.ö. inte dyra delar, om man köper från Tyskland.
de första 9-5 hade småproblem (tack vare GM-opel) om man har inte brukat dem korrekt. Men åsikter skiljer sig alltid ifrån varandra.
-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)